PROCEDURA
„ ORGANIZACJI POMOCY
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
W GMINNYM PRZEDSZKOLU W ROGOWIE”
I. PODSTAWA PRAWNA
1. art.22 ust.2 pkt.11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( DZ.U. z 2004 r Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami.
2. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
3.Statut przedszkola
II. CEL PROCEDURY
1. Ujednolicenie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w Gminnym Przedszkolu w Rogowie
2. Zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
3.Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczo – dydaktycznych.
III. ZAKRES OBOWIĄZYWANIA
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych uczniów, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności
2) z niedostosowania społecznego
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym
4) ze szczególnych uzdolnień
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się
6) z zaburzeń komunikacji językowej
7) z choroby przewlekłej
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
9) z niepowodzeń edukacyjnych
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową
dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego,
kontaktami środowiskowymi
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi
lub ze zmianą środowiska edukacyjnego
2.Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają, prowadzący zajęcia z uczniem, nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi we współpracy z:
rodzicami uczniów;
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
placówkami doskonalenia nauczycieli;
innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci.
3. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
4.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
ucznia;
rodziców ucznia;
nauczyciela lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
pomocy nauczyciela.
5.W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie udzielana uczniom w formie:
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,
socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
porad i konsultacji,
zajęć rozwijających uzdolnienia
rodzicom uczniów i nauczycielom:
porad
konsultacji
warsztatów
Szkoleń
6. Rodzaje oraz organizacja zajęć w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
1) Rodzaje zajęć:
zajęcia rozwijające uzdolnienia
zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
zajęcia specjalistyczne
Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów.
2) Organizacja zajęć specjalistycznych:
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów
zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć wynosi do 4 uczniów
zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 dzieci.
3) Czas trwania zajęć:
Godzina zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach
dopuszcza się prowadzenie godzin zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując łączny czas zajęć ustalony dla danego ucznia.
4) Osoby prowadzące
Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający
kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
Zadania dyrektora:
1. Organizowanie w przedszkolu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
2. Tworzenie Zespołu w składzie ( decyzja - załącznik nr 1) : zespołu nauczycieli, oraz specjalistów prowadzących zajęcia przed opracowaniem
arkusza organizacji na rok szkolny 2011/2012:
dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
dla ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii),
dla ucznia wobec którego nauczyciel, lub specjalista stwierdził potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającą z przeprowadzonych działań pedagogicznych (niezwłocznie po otrzymaniu informacji)
3. Wyznaczanie osoby koordynującej pracę Zespołu.
4. Na podstawie zaleceń Zespołu, ustalanie dla ucznia form, sposobów i okresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru
godzin poszczególnych form pomocy udzielanej od roku szkolnego 2011/2012 (Wymiar godzin zajęć ustala się z uwzględnieniem godzin do
Dyspozycji dyrektora szkoły zgodnie z Kartą Nauczyciela).
5. Wpisywanie do Kary indywidualnej potrzeb ucznia ustalonych form, sposobów i okresów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz
wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane oraz umieszczenie daty i podpisu.
6. Informowanie na piśmie rodziców o ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz
wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.
7. Poszukiwanie rozwiązań w sprawie nawiązania współpracy z nauczycielami i specjalistami posiadający kwalifikacje odpowiednie
do potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
8. Powiadomienie rodziców dziecka o terminie posiedzenia Zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach. (w części dotyczącej ich dziecka.)
9. Wnioskowanie o uczestniczeniu w spotkaniach zespołu przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej.
10. Na podstawie dokonanej przez zespół oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej decydowanie o wcześniejszym zakończeniu
udzielania uczniowi danej formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
11. Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola oraz w przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola przekazanie rodzicom ucznia
oryginału karty. W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, pozostaje kopia karty.
12. Przekazanie kopii karty indywidualnej potrzeb ucznia za zgodą rodziców ucznia przedszkola, do przedszkola o której mowa w art. 2 pkt. 5 ustawy,
do której uczeń został przyjęty.
Zadania koordynatora zespołu :
1. Zwoływanie spotkań zespołu w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
2. Koordynowanie prac zespołu.
3. Kierowanie ewaluacją zespołu.
4. Współdziałanie z innymi instytucjami i osobami wspierającymi.
Zadania Zespołu:
1. Ustalanie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno- pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne
oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia.
2. Określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, a w przypadku ucznia
posiadającego orzeczenie lub opinię z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii( § 19.ust.2.1)
3. Określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie informacji
zawartych w karcie indywidualnych potrzeb ucznia przekazanej przez przedszkole lub szkołę do której uczeń uczęszczał poprzednio.
4. Na podstawie ustalonych przez dyrektora przedszkola form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno -pedagogicznej
oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, opracowuje dla ucznia, plan działań wspierających
( załącznik nr 2) zawierający:
1) cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-
pedagogicznej;
3) metody pracy z uczniem;
4) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
5) działania wspierające rodziców ucznia;
6) w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami
specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi
na rzecz rodziny, dzieci.
5. Opracowanie wspólnego planu działań wspierających dla uczniów mających jednorodne indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz
możliwości psychofizyczne mogą.
6. Dokonywanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć dotyczącej
1) danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej — po zakończeniu jej udzielania;
2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym — przed opracowaniem arkusza organizacji przedszkola,
na kolejny rok szkolny.
7. Dokonywanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć na wniosek rodziców, a także na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze przed upływem ustalonego przez dyrektora przedszkola okresu udzielania danej formy pomocy.
8. Dokonując oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej określanie wniosków i zaleceń dotyczących dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dziecku dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
9. Zakładanie i prowadzenie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia. ( załącznik nr 3) , którą dołącza się do dokumentacji badań i czynności
uzupełniających, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji
przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
10. Przedstawianie dyrektorowi Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia po każdym spotkaniu zespołu.
11. Nie później niż do 30 kwietnia danego roku określanie zalecanych form i sposobów pomocy.
12. W terminie do dnia 30 września 2011 r. zespoły opracują dla uczniów plany działań wspierających realizowane w roku szkolnym 2011/2012.
Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
Zadania nauczycieli :
1. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)
2. Zaplanowanie sposobów zaspokojenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych.
3. Rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień.
4. Informowanie dyrektora przedszkola o stwierdzonej potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającej z przeprowadzonych obserwacji pedagogicznych.
Zadania specjalistów posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć
Zadania pedagoga i psychologa w przedszkolu:
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów.
2. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja rożnych form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów.
3. Prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej
Zadania logopedy w przedszkolu:
1. Prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma.
3. Diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem.
4. Prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb.
5. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia.ó
IV. TERMINY
1. W przedszkolach, pomoc psychologiczno-pedagogiczna na zasadach określonych w rozporządzeniu jest udzielana od roku szkolnego 2011/2012.
2. W terminie do dnia 31 marca 2011 r.:
1) dyrektorzy przedszkoli tworzą dla uczniów zespoły
2) zespoły wykonają zadania, o których mowa w § 20 ust. 1
3. W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną w roku szkolnym 2010/2011, zespoły wykonają zadania, o których mowa w § 20 ust. 1, po dokonaniu oceny efektywności tej pomocy.
4. W terminie do dnia 30 kwietnia 2011 r. dyrektorzy przedszkoli, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na podstawie zaleconych przez zespoły form, sposobów i okresów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustalą dla uczniów formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin poszczególnych form pomocy udzielanej od roku szkolnego 2011/2012.
5. Niezwłocznie po zatwierdzeniu przez organy prowadzące arkuszy organizacji przedszkoli, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na rok szkolny 2011/2012
dyrektorzy informują na piśmie rodziców uczniów o ustalonych dla uczniów formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej oraz wymiarze godzin poszczególnych form pomocy udzielanej od roku szkolnego 2011/2012.
6. W terminie do dnia 30 września 2011 r. zespoły opracują dla uczniów plany działań wspierających ( załącznik nr 2) realizowane w roku szkolnym 2011/2012.
7. W roku szkolnym 2010/2011 w przedszkolach, pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana na zasadach określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w § 39.
8. W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną w roku szkolnym 2011/2012, zespoły wykonają zadania, o których mowa w § 20 ust. 1, po dokonaniu oceny efektywności tej pomocy.
V. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
1. Decyzja dyrektora w sprawie powołania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2. Plan działań wspierających
3. Kary indywidualnej potrzeb ucznia
4. Karta informacyjna dla rodziców
Procedura przyjęta do realizacji przez Radę Pedagogiczną w dniu 04.04.2011 r.
|