STRATEGIA DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH I ZAPOBIEGAWCZYCH |
poniedziałek, 03 września 2012 20:25 | |||
STRATEGIA DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH I ZAPOBIEGAWCZYCH ORAZ INTERWENCYJNYCH WOBEC DZIECI I MŁODZIEŻY (rozporządz. MENiS z dnia 31.01.2003 z późń. zmian)w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem; ustawa o wychowaniu w trzeźwości;) PROCEDURA l • dotyczy przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko z przedszkola odbiera rodzic (opiekun prawny) będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków: 1. Powiadamia dyrektora placówki 2. Nie wydaje dziecka i jednocześnie zawiadamia o tym fakcie innego dorosłego członka rodziny, bądź kolejną osobę upoważnioną w karcie zgłoszenia, którą zobowiązuje do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola 3. W przypadku gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub w przypadku przedłużającej się nieobecności rodziców (po godz. 17:00) dyrektor placówki może po konsultacji z najbliższą jednostką Policji podjąć decyzję o dalszych krokach. Po rozeznaniu przez Policję sytuacji domowej dziecka - sprawdzeniu czy rodzice przebywają w domu dyrektor może: a) podjąć decyzję, że wychowawca może odprowadzić dziecko do domu (jeżeli są rodzice to dziecko zostaje pod opieką rodziców); b) gdy nie ma rodziców w domu wspólnie z Policją podejmuje decyzję dotyczącą dalszego postępowania w danej sytuacji ( np. zabrania dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli tzw. placówki interwencyjnej). 4. Przeprowadzenie rozmowy z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązanie ich do przestrzegania regulaminu przedszkola. 5. Sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola. 6. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic/opiekun prawny odbierający dziecko z przedszkola znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, to wychowawca może rozpoznać sytuację domową i rodzinną dziecka , jeżeli zachodzi taka konieczność powiadomienia o tym fakcie policję (specjalisty ds. nieletnich) - celem rozeznania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka a następnie powiadamia sąd rodzinny. PROCEDURA II . dotyczy przypadku gdy dziecko z przedszkola jest odbierane przez osobę niepełnoletnią, nauczyciel powinien podjąć następujące kroki: 1. Nie wydaje dziecka. 2. Powiadamia o tym fakcie dyrektora placówki. 3. Kontaktuje się z rodzicami lub osobą uprawnioną- wskazaną przez rodziców celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. 4. Wspólnie z rodzicami lub osobą uprawnioną ustala dalsze kroki postępowania - uzgadnia kto odbierze dziecko z przedszkola. Jeżeli jest to osoba pełnoletnia, która nie widnieje na liście osób upoważnionych do odbierania dziecka - przedkłada upoważnienie podpisane przez rodziców (opiekunów), legitymuje się dokumentem potwierdzającym tożsamość. Nauczyciel sprawdza czy dane są zgodne z uzyskanymi wcześniej przez telefon. 5. W przypadku, gdy nie można nawiązać kontaktu z rodzicami lub osobą uprawnioną dyrektor może - patrz punkt 4 procedury l 6. Przeprowadzenie rozmowy z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązanie ich do przestrzegania regulaminu przedszkola. 7. Sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola. PROCEDURA III • dotyczy przypadku gdy rodzic/opiekun prawny notorycznie odbiera dziecko z przedszkola po godzinach urzędowania placówki, nauczyciel powinien podjąć następujące kroki: 1. Powiadamia o tym fakcie dyrektora placówki 2. Dokumentuje powyższy przypadek w formie notatki służbowej i przekazuje ją dyrektorowi przedszkola. 3. Dyrektor placówki wzywa na rozmowę wyjaśniającą rodzica/prawnego opiekuna, który łamie ustalone zasady odbierania dziecka z przedszkola, powiadamia go o konsekwencjach takiego zachowania; zobowiązuje go do podporządkowania się im. 4. Ustala wspólnie z rodzicami zasady dalszego przebywania dziecka w przedszkolu. 5. W przypadku gdy rodzice/opiekunowie nadal odbierają dziecko z przedszkola po godzinach urzędowania dyrektor placówki zwraca się do najbliższej jednostki policji o rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka, a w następnej kolejności powiadamia Sąd Rejonowy Wydz. Rodzinny i Nieletnich. PROCEDURA IV • dotyczy przypadku gdy nauczyciel otrzymuje informacje, że istnieje sytuacja, w której dziecko pozostawione jest w domu bez opieki, zaniedbane powinien podjąć następujące kroki: 1. Powiadamia osobę, która przekazuje informację o możliwości powiadomienia odpowiednich instytucji (prawnych lub pozaprawnych). 2. Jeżeli osoba powiadamiająca nie chce podejmować działań osobiście powiadamia dyrektora placówki o zaistniałej sytuacji i sporządza notatkę służbową. 3. Dyrektor wspólnie z nauczycielem może podjąć następujące kroki: a) rozmowa z rodzicami i wskazanie instytucji pomocowych; b) zwraca się do najbliższej jednostki policji z prośba o rozeznanie w sytuacji rodzinnej i domowej dziecka; c) w sytuacji, gdy nadal sytuacja nie ulega zmianie powiadamia najbliższą jednostkę policji celem wyjaśnienia, a następnie powiadamia sąd rodzinny 4. W przedszkolu gromadzona jest dokumentacja z podejmowanych działań. PROCEDURA V • dotyczy przypadku gdy nauczyciel znajduje na terenie przedszkola niebezpieczne przedmioty i rzeczy powinien podjąć następujące kroki: 1. Podejmuje działania uniemożliwiające dzieciom kontakt z niebezpiecznymi przedmiotami lub środkami. 2. Zachowując środki ostrożności zabezpiecza przedmioty i rzeczy przed dostępem do nich osób niepowołanych. 3. Jeżeli są to przedmioty przyniesione przez dziecko, przeprowadza z rodzicami rozmowę celem zobowiązania ich do dokładniejszego pilnowania i sprawdzania co dziecko zabiera z domu do przedszkola. 4. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora przedszkola. 5. Sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych. 6. W celu wyeliminowania ponownego wystąpienia zagrożenia należy przeprowadzić wspólnie z radą pedagogiczną analizę zaistniałych zdarzeń i wprowadzić środki zapobiegawcze. 7. W przypadku niemożności usunięcia zagrożenia należy wyprowadzić dzieci, powiadomić dyrektora i odpowiednie służby ( straż pożarną, pol 8. W trakcie prowadzenia akcji przez w/w służby podporządkować się kierującym akcją. PROCEDURA VI • dotyczy przypadku gdy na terenie przedszkola zdarzy się dziecku nieszczęśliwy wypadek nauczyciel powinien podjąć następujące kroki: Lekkie obrażenia ( otarcia, skaleczenia) 1. Udziela dziecku doraźnej pomocy przedmedycznej, zabezpiecza grupę 2. Powiadamia dyrektora placówki. 3. Powiadamia rodziców, opiekunów dziecka o okolicznościach powstania obrażeń. 4. Dokonuje się zapisu w zeszycie szybkiej informacji. Poważny wypadek 1. Udziela dziecku doraźnej pomocy przedmedycznej, zabezpiecza grupę 2. Powiadamia dyrektora placówki. 3. Niezwłocznie powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów o nieszczęśliwym wypadku, gdy zdarzenie nie zagraża życiu dziecka i nie wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej wspólnie z rodzicami ustala dalsze kroki postępowania (postępuje zgodnie z sugestią rodziców spisuje notatkę z rozmowy) 4. Jeżeli zdarzenie zagraża życiu dziecka i wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej powiadamia dyrektora przedszkola , wzywa Pogotowie Ratunkowe, a potem powiadamia rodziców/opiekunów 5. Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.
Pogotowie Ratunkowe tel. 999 lub 112 Ośrodek Zdrowia w Rogowie
|
|||
Poprawiony: poniedziałek, 03 września 2012 20:32 |