strona główna zajęcia dodatkowe zajęcia logopedyczne


Jak rozwijać słuch u naszego przedszkolaka? - zajęcia logopedyczne Drukuj Email
czwartek, 21 maja 2020 07:47

Jak rozwijać słuch u naszego przedszkolaka?

Dziecięce zmysły rozwijają się już w łonie mamy, proces ich rozwoju jest zróżnicowany i długotrwały. Gdy rodzi się dziecko, odbiera bodźce dotykowe, ale widzi nieostro. Dobrze słyszy, chociaż jest bardzo wrażliwe na donośne, nagłe odgłosy. Rodzice mogą stymulować rozwój słuchu dziecka za pomocą odpowiednich zabaw z wykorzystaniem dźwięków, na przykład stonowanej muzyki, własnej mowy oraz zabawek, które grzechoczą, dzwonią, szeleszczą albo wydają delikatne piski.

Gdy dziecko rośnie, jego horyzonty słuchowe poszerzają się. Poszukuje nowych doznań słuchowych. Samodzielnie tworzy dźwięki z dostępnych przedmiotów. Uderza pokrywkami, tupie butami. Stymulacja percepcji słuchowej wpisana jest w naturalny rozwój przedszkolaka. Musimy pamiętać, że nadmiar bodźców słuchowych, duże ich natężenie może męczyć dziecko. Jest wtedy rozdrażnione, czasami nadpobudliwe. Dziecko prezentować może różny próg słyszalności i różny poziom wrażliwości. Dlatego, jeden przedszkolak będzie świetnie czuł się w sali w której jest głośno, inny może odczuwać dyskomfort, niechęć a nawet ból odczuwany w uszach. Dlatego ważne jest, by obserwować własne dziecko. Znaleźć ten optymalny model zabawy.

Poniżej przygotowałam  przykłady natężenia z którym spotykamy się w naszym otoczeniu.

Poziom natężenia niektórych dźwięków w decybelach

źródło dźwięku                                                poziom w decybelach

średni próg słyszenia zdrowego ucha                                                          0

szmer liści w bezwietrzny dzień (3m)                                                         0-5

normalny oddech (0,5m)                                                                             5-10

szept cichy (2m)                                                                                          10-15

szept przeciętny (2m)                                                                                 15-20

bardzo ciche pomieszczenie tykanie zegara (1m)                                      25-30

szpital, kościół, czytelnia                                                                           30-35

darcie papieru (1 m)                                                                                   35-40

cicha ulica                                                                                                  40-45

spokojna rozmowa (2m)                                                                           45-50

mały sklep, małe pomieszczenie biurowe                                                50-55

dzwon kościelny (400m)                                                                          55-60

głośna rozmowa (2m)                                                                              60-65

krzyk (1m)                                                                                               80-85

wnętrze autobusu                                                                                    85-90

świder pneumatyczny (2m)                                                                    90-95

klakson samochodowy (5m)                                                                 95-100

pociąg pośpieszny (3m)                                                                       100-105

kolej podziemna(3m)                                                                           105-110

dyskoteka                                                                                             110-115

młot pneumatyczny (5m)                                                                     115-120

karabin maszynowy (0,5)                                                                    120-125

granica bólu                                                                                    120-130

silnik samolotu śmigłowego (3m)                                                 135-140

syrena alarmowa (1m)                                                                 140-145

samolot odrzutowy przy starcie (10m)                                      145-150

hałas powodujący trwałe uszkodzenie słuchu                          150-155

hałas powodujący wstrząs mózgu                                             155-160

hałas śmiertelny powyżej                                                               160

Pamiętajmy drodzy rodzice, słuch nie jest dany raz na zawsze. Właściwe dbanie o słuch może znacznie wydłużyć jego funkcjonalność na całe życie.

Poniżej propozycja zabaw słuchowych dla najmłodszych.

Myślę, że najbardziej naturalnym i zgodnym z fizjologią słuchu, jest trening prowadzony na codzień w najbliższym otoczeniu. Kierujcie uwagę dziecka, nie tylko na nadjeżdżająca ciężarówkę czy pociąg, ale również na śpiew ptaka, miauczenie kota, czy szelest ściółki w lesie podczas spacerów. Inną propozycja jest zabawa w powtarzanie sekwencji dźwięków. Używamy do tego przedmiotów które każdy znajdzie w swoim domu, szczególnie w kuchni. Uderzamy w garnek ręka lub patyczkiem, zadaniem dziecka jest powtórzyć tyle samo uderzeń. Zamiana ról sprawi dziecku dużo radości, dziecko uderza, a my powtarzamy. Każdy przedmiot wydaje inny dźwięk. Uderzanie w kartonowe pudełko, czy lekkie trącanie szklanki wypełnionej wodą. Dziecko może mieć zawiązane oczy, lub odwraca się tyłem, my uderzamy w któryś z przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odgadnąć źródło dźwięku. Ulubiona zabawą jest odnajdywanie zabawki grającej. Rodzic ukrywa ją w pokoju. Zaprasza dziecko. Zadaniem dziecka jest odnaleźć zabawkę grająca.

Propozycja zabawy interaktywnej rozwijającej wrażliwość słuchową  w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=DDI7pU_u3Gs&fbclid=IwAR28setdtjW3WRcPm8y0FqY6Qps3_sZUTuuUgJV_eJe7nVzjW9yepA69pgo

Życzę wielu interesujących zabaw, pozdrawiam przedszkolaki.

Magdalena Kryźba logopeda

 
Oddychanie, sposób na minimalizowanie stresu u dziecka Drukuj Email
poniedziałek, 18 maja 2020 06:48
Oddychanie, sposób na minimalizowanie stresu u dziecka

Zabawy oddechowe stanowią ważny element w terapii logopedycznej dziecka. Oddychanie to czynność fizjologiczna niezbędna do życia i prawidłowego mówienia.

Pamiętajmy, ćwiczenia oddechowe nie powinny trwać zbyt długo. Może dojść do nadtlenienia i związanym z tym bólem głowy a nawet omdleń.

Zabawy oddechowe powinny trwać od 3-5 wdechów i wydechów.

Propozycje ćwiczeń i zabaw usprawniających oddech

  • Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi

  • Dmuchanie baniek mydlanych

  • Wąchanie kwiatów – wdech i wydech nosem

  • Przenoszenie słomką skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pojemniczka, pudełka itp.

  • Dmuchanie na waciki, piłeczki tenisowe, skrawki papieru położone na płaskiej powierzchni

  • Dmuchanie na lekkie przedmioty – piórka,( uwaga na dzieci z alergiami i chorobami górnych dróg oddechowych, pióra i kwiaty zawierają alergeny ,to nie jest dobry pomysł w tym przypadku) waciki,
    papierki od cukierków, suche liście, paski lub postacie z papieru zawieszone na nitkach

  • Dmuchanie (wprawianie w ruch) wiatraczków

  • Nadmuchiwanie balonika

  • Dmuchanie w balonik, żeby nie opadł na podłogę

  • Dmuchanie na papierowe łódki lub styropianowe zabawki na powierzchni wody

  • Duży i powolny wdech nosem i powolny wydech ustami

  • Chuchanie na „zmarznięte” ręce, na gorącą zupę.

  • Zabawy ortofoniczne naśladujące głosy zwierząt np. : syczenie węża, szczekanie psa

  • Naśladowanie śmiechu ludzi: HA HA HA, HU HU HU, HE HE HE, HI HI HI

  • Huśtanie ulubionej zabawki – na brzuch leżącego dziecka kładziemy zabawkę; w czasie wdechu zabawka unosi się do góry, przy wydechu opada

  • Dziecko w siadzie skrzyżnym robi wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód.

Dziecko, podobnie jak dorosły, narażone jest na stres. Przyczyny bywają różne. Z punktu widzenia dorosłego mogą wydawać się błahe. Dziecko przeżywa silne emocje.

Możemy go wspierać w następujący sposób:

Porozmawiajmy z nim o tym co się wydarzyło. Dajmy mu odczuć, że rozumiemy co czuje. Nigdy nie negujmy uczuć dziecka. Zgubiony miś może być przyczyną ogromnej straty i smutku. W naszych dorosłych oczach to błahostka. Dziecko przeżywa silnie emocje stosowne do jego doświadczeń.

Ćwiczenie oddechowe relaksuje dziecko. Zaproponuj dmuchanie na wiatraczek. Trzy głębokie wdechy, i wydechy, rozluźnią i uspokoją zdenerwowane dziecko. Pokaż mu jak to zrobić. Wytłumacz, że taka zabawa poprawia humor.

Polecam obejrzenie filmu 5-minutowego. Znajdziecie tam instruktaż jak ćwiczyć i jak nauczyć dziecko radzenie sobie ze stresem.

https://mamotoja.pl/trening-uwaznosci-cwiczenie-oddechowe-film,zasady-wychowania-film,690,r22p1.html?fbclid=IwAR0hiGYcyltOkWbJIWqJH1d3btiO3vQCvSLnaoCClQQo0jdW2yxdWX3MAV0

Rozśmiesz dziecko. Od dawna wiadomo śmiech jest lekarstwem dobrym na wszystko. Opowiedz dziecku zabawną historię, porób śmieszne miny, połaskocz pociechę.

Opowiedz dziecku bajkę. Przeczytaj ulubioną książkę dziecka lub wymyśl jakąś historię, która nawiązuje do sytuacji, w jakiej dziecko się znalazło. Możecie wspólnie wymyślić głównego bohatera, nadać mu imię i opisać, jak wygląda. Stwórz ciekawą historię o sprawach bliskich twojemu dziecku. Zachęcaj dziecko, aby włączyło się w wymyślenie sposobów, w jaki wasz bohater przezwycięży trudności. Zadbaj o to, by morał historii uczył, że wspólnymi siłami pokonacie wszystkie smutki.

Znajdź czas by pobyć z dzieckiem, a nie koło niego.
Zapewnij przedszkolakowi odskocznię” od rutyny. Wybierzcie się z nim na pole. Poszukajcie ptaków, dżdżownic, kolorowych kwiatków.

Dbaj by dziecko miało czas na odpoczynek i tzw. leniuchowanie. To pomoże mu zregenerować siły i uodporni je na sytuacje stresowe.

Stwórz w domu spokojną atmosferę. Pamiętaj, że dziecko naśladuje i uczy się właśnie od ciebie! Twoje codzienne zachowanie może mieć duży wpływ na sposób radzenia sobie ze stresem przez twojego przedszkolaka. Jeśli na co dzień jesteś spokojna, twoje dziecko będzie bardziej cierpliwe. Możecie wspólnie poćwiczyć, poskakać, pobiegać lub znaleźć swoje własne sposoby na zrelaksowanie ciała i umysłu.

Z pozdrowieniami

Magdalena Kryźba logopeda

Poprawiony: poniedziałek, 18 maja 2020 06:53
 
Drukuj Email

"Warzywa, owoce, kolory"

Nowa sytuacja, która zaskoczyła nas wszystkich, wymaga używania nowych form kontaktu.

Warto pamiętać, że pisanie maili jest formalną korespondencją i podlega ustalonym zasadom.

Mimo wersji elektronicznej nadal jest to list.

Maile mogą mieć różną formę. Do nauczycieli, dyrektorów, przyjaciół, znajomych, firm.

Pamiętajmy, by zawsze dopasować treść i formę listu do odbiorcy.

To w jaki sposób piszemy wiadomości elektroniczne jest naszą wizytówką.

Poniżej załączam link do 4-minutowego filmu ze wskazówkami jak pisać poprawnie maile.

https://www.youtube.com/watch?v=wGQPqbc_XuU&fbclid=IwAR227wnHQNhWSd5y13Z7PS8bS2PSVMK7skkKVm8OKQnFjOvULCkukfH2gsk

Dla najmłodszych polecam piosenkę. Łatwo i szybko dzieci utrwalą nazwy warzyw, owoców i kolorów.

Gdy już obejrzą film, polecam poszukać kolorów w swoim najbliższym otoczeniu.

Włączając ruch do edukacji dużo łatwiej przyswoić wiadomości.

Można pobawić się z dzieckiem „Kto znajdzie więcej przedmiotów w danym kolorze”.

Wiosna w naszych ogródkach zadomowiła się na dobre, można odnaleźć wiele kolorów.

Link do piosenki poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=z2iWWjnlw6s


Miłej zabawy

Magdalena Kryźba logopeda

 
Drukuj Email
Głos
Głos, zarówno w formie mowy, jak i śpiewu powstaje jako wynik współdziałania aparatu oddechowego, artykulacyjnego i fonacyjnego. Dzięki temu możliwe jest połączenie i skoordynowanie działań wszystkich mechanizmów i procesów niezbędnych do zaistnienia głosu. Nasz głos przyjmuje różna formę w zależności od emocji jakie nam towarzyszą.

Proponuje obejrzeć krótki filmik i pobawić się w domu naśladownictwo. Trwa 3 minuty.

To ćwiczenie doskonale poprawia emisje głosu jak i humor ćwiczącego.

Zalecane dla osób w wieku od 2 lat do 99.  ( filmik otwiera się jedynie przy użyciu aplikacji facebook)



By mógł powstać głos konieczne jest zharmonizowanie takich procesów jak:

  • oddychanie – proces wymiany gazowej oraz dostarczanie strumienia powietrza koniecznego do wprowadzenia fałdów w drgania;

  • fonacja – proces tworzenia dźwięku;

  • rezonans – wzmacnianie i modyfikowanie tworzonego w krtani dźwięku w przestrzeniach rezonacyjnych (klatka piersiowa, jama ustna, gardłowa, nosowa) oraz nadawanie mu indywidualnej barwy;

  • artykulacja – przekształcanie tonu krtaniowego w dźwięki mowy, co umożliwiają narządy artykulacyjne.

Poniżej proponuję ćwiczenia narządu artykulacyjnego, które prezentuje rekinek.

Każde ćwiczenie powtarzamy około 5-10 razy. Zalecana kontrola ćwiczenia przy lustrze.

Życzę miłych ćwiczeń i dużo radości.

Pozdrawiam

Magdalena Kryźba logopeda przedszkolny

 
Drukuj Email

Mowa

Rozwój mowy związany jest z prawidłową integracją bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych, smakowych, węchowych oraz bodźców ruchowych. Mały człowiek wykorzystuje 7 zmysłów do poznawania świata i rozwijania się. Małe dzieci mają dużą potrzebę ruchu. Dlatego biegają od rana do nocy. Niektóre z nich śpią w ciągu dnia. Gdy się obudzą, potrzeba ruchu znów im towarzyszy. To jest wpisane w ich naturalny rozwój.
Zaproponuję 8 minutową prezentację dla waszych dzieci. Oglądając, mogą czynnie uczestniczyć w proponowanych aktywnościach. Będą ćwiczyć wzrok, słuch. Poszerzą zasób słów. Jeśli w waszej najbliższej okolicy są te zwierzęta. Warto po obejrzeniu filmu wybrać się na dwór odwiedzając te zwierzęta. W ten sposób spożytkujecie również  potrzebę ruchu i poznawania świata.
Milej zabawy
link do propozycji edukacyjnej
Drodzy rodzice, dzieci które korzystały z moim zajęć logopedycznych w przedszkolu, mogą kontynuować je w formie zdalnej. Kontakt  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. lub przez Messenger.
z Pozdrowieniami Magdalena Kryźba

.............................................................................................................................................................
,,Części ciała"

1. Nazwij części ciała na obrazku. Pokaż je u siebie.

2. Najtrudniejsze opowiadanie o Nataszy. To ćwiczenie dla moich 5 i 6 latków. Opowiedz o Nataszy z Olsztyna. Pamiętaj o prawidłowej wymowie głoski [sz]

3.Znajdź pary wiosennych kwiatków

4. Poćwicz buzię i język zabawa interaktywna

5.Dość siedzenia już przy kompach,

czas pobiegać po kątach.

Zachęć rodzeństwo i najbliższych do wspólnego kręcenia.

Zabawa ruchowa polecam.????

 

 

.............................................................................................................................................................

 

SZANOWNI RODZICE, DROGIE DZIECI,

Przygotowałam materiały edukacyjne, językowe i karty ćwiczeń

logopedycznych. Chcesz poćwiczyć w domu? Zapraszam do kontaktu przez messenger lub

mailowo  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.


Z Pozdrowieniami

Magdalena Kryźba

 

 

 


 
«pierwszapoprzednia12następnaostatnia»

Strona 2 z 2