Roczny Plan Pracy Przedszkola na rok szkolny 2013/2014 |
poniedziałek, 02 września 2013 13:37 | |||
ROCZNY PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE ROK SZKOLNY 2013/2014 PLAN PRACY ZOSTAŁ OPRACOWANY NA PODSTAWIE: • Wniosków sformułowanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej kończącej rok szkolny 2012/2013 • Podstawy programowej wychowania przedszkolnego • Diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci • Oczekiwań rodziców • Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO z roku 2012/2013 1. W dalszym ciągu zapewniać dzieciom bezpieczne warunki zabawy w przedszkolu i w ogrodzie. 2. Monitorowanie obiektu przedszkola , stały nadzór nad placem zabaw. 3. Promowanie zdrowego stylu życia i ekologicznych nawyków poprzez powołanie „Klubu Zdrowe Przedszkolaki-Rogowiaki” 4. Wzbogacić działania nauczycieli poprzez przystąpienie do ogólnopolskich projektów związanych z edukacją prozdrowotną. 5. Opracować harmonogram współpracy z rodzicami ( warsztaty, konkursy) z uwzględnieniem wspólnych działań – dziecko-nauczyciel-rodzic w kontekście edukacji prozdrowotnej ( higiena, żywienie, aktywność fizyczna, bezpieczeństwo). 6. W dalszym ciągu kontynuować i prowadzić działania wspierające dla dzieci ( i ich rodziców) ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. 7. Opracować innowację pedagogiczną związaną edukacją prozdrowotną. 8. Reaktywować przedszkolne Koło Teatralne „Rogusie” – opracowanie planu pracy koła. 9. Organizacja grupowych wycieczek integracyjnych z udziałem rodziców. PODSTAWOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 1. Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego . 2. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. 3. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. CELE: 1. Wspierania sfery emocjonalnej i intelektualnej dzieci w zakresie twórczej aktywności dzieci: - podejmowanie działań wspomagających rozwój aktywności twórczej dzieci - stworzenie warunków organizacyjnych , materialnych, wychowawczych i edukacyjnych , które wpłyną na skuteczność osiągnięcia celów - doskonalenie nauczycieli w zakresie pracy z dzieckiem o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych - uczynienie przedszkolaka bycia wrażliwym, twórczym, myślącym i otwartym - odgrywanie ról w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem - kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji wobec siebie i innych - wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów - wzmocnienie wiary w siebie i we własne możliwości poprzez udział w różnych formach aktywności - korygowanie niewłaściwych postaw wobec siebie i innych - uświadomienie istnienia szansy pokonania swojej słabości, możliwości podejmowania wyzwań i nowych zadań - dokonywanie ewaluacji działań sprzyjającej dostarczeniu informacji na temat osiągnięcia zaplanowanych celów 2. Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych dzieci i zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, wynikających w szczególności : ze szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się - prowadzenie systematycznej pracy indywidualnej wspierającej rozwój dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych - organizowanie zajęć dodatkowych na terenie przedszkola dla dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych 3. Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz czynnej postawy wobec zdrowia własnego i innych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa - zorganizowanie zajęć dodatkowych – ( I pomoc przedmedyczna) - zaszczepianie w dzieciach chęci zdobywania nowych wiadomości o zdrowym odżywianiu oraz czynnej postawy wobec własnego i czyjegoś zdrowia - propagowanie zdrowego stylu życia n łonie przyrody - rozwijanie zainteresowań edukacją prozdrowotną - rozbudzanie w dzieciach potrzeb poznawczych - organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce - organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem - prowadzenie warsztatów dla rodziców i dzieci - udział dzieci w programach edukacyjnych organizowanych przez firmy zewnętrzne - przygotowywanie przez dzieci , rodziców , nauczycieli scenek teatralnych - wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów - doskonalenie nauczycieli w zakresie edukacji prozdrowotnej - wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad i norm 4. Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka , wprowadzenie dzieci w świat wartości - organizowanie spotkań integracyjnych - organizowanie kącików związanych ze światem wartości - uaktualnianie kącika Praw Dziecka - prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców GŁÓWNE KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014: 1. „ ..Nie zmuszajmy dzieci do aktywności , lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć , lecz twórzmy warunki do myślenia . Nie żądajmy , lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak , by samo chciało chcieć …..” Janusz Korczak - kształtowanie świadomości prozdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym 2. „ Dziecko chce być dobre- jeśli nie umie- naucz ; jeśli nie wie – wytłumacz ; jeśli nie może- pomóż” – „Jednym z najważniejszych praw dziecka jest prawo do poczucia bezpieczeństwa w świecie jasnych reguł…” J.Korczak – kształtowanie poczucia bezpieczeństwa , pewności siebie, zapobieganie zagrożeniom. 3.„Mówisz , że ja Ci pomogłam? Była to dla mnie przyjemność. Tańczyłam mój taniec. Pomogło Ci to? No to cudownie. Przyjmij moje gratulacje , niczego mi nie zawdzięczasz . Sam to osiągnąłeś”- wspieranie rodziców i dzieci w rozwiązywaniu specyficznych potrzeb edukacyjnych ( rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci , pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako jeden z ważniejszych elementów działań nauczycieli) 4.„ Teatr jest najważniejszą rzeczą na świecie , gdyż tam pokazuje się ludziom , jakimi mogliby być, jakimi pragnęliby być , choć nie mają na to odwagi , i jakimi są” Tove Jansson- rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez aktywny udział w przedstawieniach teatralnych. Rozwijanie wrażliwości etycznej poprzez wychowanie ku wartościom.
Rodzaj działań A. DZIECI 1. Rozwój twórczej aktywności dzieci poprzez : - aktywne uczestniczenie w różnego typu przedstawieniach wewnątrzprzedszkolnych - wyjazdy do teatru - odgrywanie ról w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem - udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu oraz w imprezach i spotkaniach organizowanych przez inne placówki - odgrywanie scenek rodzajowych - udział w zabawach dydaktycznych wynikających z Konwencji Praw Dziecka ( prawo do szacunku, do bycia sobą , do radości, do miłości itp. ) - udział w innych zaproponowanych przez nauczycielki formach pracy rozwijających twórczą aktywność - udział dzieci w zajęciach dodatkowych z zakresu aktywności artystycznej 2.Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz czynnej postawy wobec zdrowia własnego i innych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa poprzez: - zorganizowanie zajęć dodatkowych – ( I pomoc przedmedyczna) - propagowanie zdrowego stylu życia na łonie przyrody - rozwijanie zainteresowań edukacją prozdrowotną- tworzenie kącików zdrowia - rozbudzanie w dzieciach potrzeb poznawczych poprzez udział w zabawach dydaktycznych , tematycznych - organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce - organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem - prowadzenie warsztatów dla rodziców i dzieci - udział dzieci w programach edukacyjnych organizowanych przez firmy zewnętrzne - przygotowywanie przez dzieci , rodziców , nauczycieli scenek teatralnych - wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów - założenie hodowli np.: szczypiorku, pietruszki, ziół : tymianku, bazylii itp. - samodzielne przygotowywanie posiłków( kanapek, sałatek)
B- NAUCZYCIELE 1. Prowadzenie systematycznej pracy wspierającej rozwój twórczej aktywności dzieci poprzez : - organizowanie spotkań z artystami - organizowanie uroczystości i imprez wewnątrz przedszkolnych - prowadzenie zajęć z wykorzystaniem biblioterapii - rozmowy okolicznościowe przed występem dzieci - uściślenie współpracy z pobliskimi przedszkolami i szkołami i placówkami kulturalno – oświatowymi - systematyczne wzbogacanie i doposażenie kącików aktywności - wykorzystywanie w pracy z dziećmi metod i formy pracy rozwijających różne sfery aktywności, a wśród nich m.in.:
2.Prowadzenie systematycznej pracy indywidualnej wspierającej rozwój dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych 3.Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz czynnej postawy wobec zdrowia własnego i innych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa poprzez: - zorganizowanie zajęć dodatkowych – ( I pomoc przedmedyczna) - propagowanie zdrowego stylu życia na łonie przyrody ( wycieczki, spacery) - tworzenie kącików zdrowia - rozbudzanie w dzieciach potrzeb poznawczych poprzez udział w zabawach dydaktycznych , tematycznych - organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce - organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem - prowadzenie warsztatów dla rodziców i dzieci - udział dzieci w programach edukacyjnych organizowanych przez firmy zewnętrzne - przygotowywanie przez dzieci , rodziców , nauczycieli scenek teatralnych - założenie hodowli np.: szczypiorku, pietruszki, ziół : tymianku, bazylIi itp. - samodzielne przygotowywanie przez dzieci posiłków ( kanapek, sałatek) 4. Organizowanie zajęć dodatkowych bezpłatnych na terenie przedszkola:
- zajęciach sportowych - terenowych - różnego rodzaju wycieczkach - rodzinnym festynie sportowym 5. Monitorowanie wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego 6. Systematyczne monitorowanie frekwencji dzieci 5-6-letnich.
7. Wzięcie udziału w ewaluacji działań w odniesieniu do głównych kierunków pracy w roku szkolnym 2013/2014 C- PRACOWNICY ADMINISTRACJI I OBSŁUGI 1.Realizacja działań związanych z bezpieczeństwem dzieci:
D- MODERNIZACJA BUDYNKU I OGRODU 1. Doposażenie sal w przybory i pomoce przydatne w prowadzeniu zajęć dodatkowych . 2.Doposażenie ogrodu przedszkolnego wg. potrzeb 3. Wzbogacenie kącików zainteresowań o materiały umożliwiające rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dzieci. E- RODZICE 1.Organizowanie spotkań grupowych w celu: - zapoznania rodziców z działaniami przedszkola na rzecz zdrowia - informowania rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu, - zapoznania rodziców z „Podstawą programową wychowania przedszkolnego” i włączenia ich do kształtowania u dzieci wiadomości i umiejętności w niej zawartych, - przekazywania rodzicom rzetelnej informacji na temat dzieci, ich zachowania i rozwoju, a także włączenia ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie natrafiają, - zachęcania rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola np.: ustalania i zatwierdzania harmonogramu wycieczek, wspólnego organizowania wydarzeń, w których biorą udział dzieci, tworzenia dekoracji, wzbogacania sal zajęć w środki dydaktyczne, - zapoznania rodziców z ofertami programowymi szkół 2. Prowadzenie konsultacji indywidualnych. 3. Aktualizacja kącika dla rodziców w szatni 4. Udział rodziców w zajęciach otwartych metodą warsztatową 5.Zaproszenie na spotkania z rodzicami specjalistów: logopedę, psychologa 6. Przeprowadzanie badań związanych z problemami i oczekiwaniami rodziców. 7. Systematyczne włączanie rodziców do przygotowywania i wystawiania przedstawień zarówno na terenie przedszkola ,jak i poza nim. 8. Warsztaty teatralne z rodzicami 9. Sponsorowanie pomocy do stworzenia optymalnego klimatu zajęć . 10. Zachęcenie rodziców do czytania bajek, które znajdują się w innowacji oraz zamieszczone na stronie internetowej naszego przedszkola. 11.Wspieranie działań nauczycieli poprzez doposażenie kącików aktywności 12.Finansowanie wyjazdów swoich dzieci np.: na wycieczki 14. Udział rodziców w: a. uroczystościach przedszkolnych b. zajęciach otwartych c. „Dniach Otwartych” d. spotkaniach adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych e. kiermaszu prac plastycznych dzieci z okazji: - Świąt Bożego Narodzenia - Świąt Wielkanocnych 15. Śledzenie wydarzeń przedszkola na stronie internetowej oraz poprzez gazetkę przedszkolną„Gazetka przedszkolaka”. 16.Udział rodziców z dziećmi w szkoleniach z I pomocy przedmedycznej , w spotkaniach kulinarnych 17.Wzięcie udziału w ewaluacji działań w odniesieniu do głównych kierunków pracy w roku szkolnym 2013/2014.
|
|||
Poprawiony: poniedziałek, 02 września 2013 13:58 |