Szkolenie online nauczycieli. Drukuj
Wpisany przez Ania   
wtorek, 19 maja 2020 09:23

Mimo trudnej sytuacji jaka panuje nauczycielki Gminnego Przedszkola w Rogowie poszerzają swoją wiedzę biorąc udział w różnych  szkoleniach. Tym razem Kadra Pedagogiczna uczestniczyła w  wewnątrz przedszkolnym  szkoleniu online pt:” „Stres i trema- techniki radzenia sobie w   stresie, wpływ stresu i tremy na głos i ciało”.

Szkolenie to mogło się odbyć dzięki temu, iż każda z nauczycielek dysponuje odpowiednim, prywatnym sprzętem komputerowym oraz ma do dyspozycji łącze internetowe.

Szkolenie prowadziła M. Kryźba logopeda przedszkolny. Pani Magda przygotowała prezentację multimedialną na w/w temat.

Prowadząca przybliżyła definicje stresu, tremy  , dokonała ich podziału oraz wskazała sposoby radzenia sobie w różnych sytuacjach stresowych  w codziennym życiu.

STRES TO STAN NAPIĘCIA WYWOŁANY PRZEZ BODŹCE ZWANE SENSORAMI. JEST ENERGIĄ, KTÓRĄ MOŻNA WYKORZYSTAĆ DO AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ LUB UMYSŁOWEJ

STRES JEST NIEODZOWNYM ELEMENTEM WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH. NIE MOŻNA GO UNIKNĄĆ. WYSTĄPIENIA PUBLICZNE UWALNIAJĄ NAJWIĘCEJ STRESU. ZAJMUJĄ CZOŁOWE MIEJSCA W RANKINGACH SYTUACJI STRESUJĄCYCH. MOŻNA STRES MINIMALIZOWAĆ. NIE MOŻNA SIĘ GO POZBYĆ.

RODZAJE STRESU • Stres mobilizujący - EUSTRES :) • Motywuje nas do aktywności • Napięcie które odczuwamy jest przyjemne i sprzyja osiąganiu celów • Jest to optymalny poziom stresu dla danego człowieka • Stres paraliżujący -DYSTRES :( • Napięcie niekorzystne • Jego działanie długotrwałe powoduje spadek odporności i wyczerpanie • Nie pozwala myśleć racjonalnie, paraliżuje ciało.

TREMA JEST UMIEJSCOWIONA W CIELE MIGDAŁOWATYM. TOWARZYSZY WSZYSTKIM. MOŻNA NAD NIĄ ZAPANOWAĆ. Objawy tremy • Fizjologiczne- nadmierne pocenie, zaburzenia oddychania, przyśpieszone tętno, suchość w ustach, uczucie ucisku w żołądku • Behawioralne- drgawki, trzęsienie rąk, problemy z poruszaniem się • Poznawczo-emocjonalne- niepokój, paniczny strach, napięcie, drażliwość, zanik pamięci, natłok myśli, obniżenie poziomu koncentracji.

Pani Magda wyjaśniła również W JAKI SPOSÓB STRES DZIAŁA NA GŁOS • suchość w ustach, zaciśnięcie gardła, drżenie głosu, uczucie zimna, podnoszenie głosu, zaciśnięte pięści, pocenie, uniesione barki, przyśpieszony oddech, napięcie mięśniowe • ściągnięcie brwi- wiąże się z napięciem innych mięśni twarzy i utrudnia artykulację • napięcie brzucha- utrudnia oddech torem dolnym. Często sprawia, że ludzie na płytkim oddechu wypowiadają wiele słów, a to prowadzi do np. podnoszenia głosu • zaciskanie żuchwy- tłumi dźwięki • usztywnianie barków, mięśni karku -wpływa na swobodną pracę krtani .

Ponadto podała SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z TREMĄ • 1. Dobre przygotowanie-nie na ostatnią chwilę. Wcześniejsze przygotowanie pozwala poczuć spokój wewnętrzy. • 2. Wizualizacja- zaplanuj w myślach krok po kroku swoje wystąpienie. Napisz sobie ściągawkę/ czy jak wolą nauczyciele, scenariusz działań :) • 3. Zapoznaj się z miejscem wystąpienia jeśli to możliwe. To działanie znacząco obniża poziom stresu. • 4. Nastawienie pozytywne przed wystąpieniem. Twoja wewnętrzna narracja ma być twoim przyjacielem, nie wrogiem. Myśl o sobie dobrze i pozytywnie.

Po obejrzeniu prezentacji rozpoczęła się dyskusja. Każda z nauczycielek wymieniła swoje własne sposoby praktycznego radzenia sobie z tremą i stresem w życiu codziennym