Plan współpracy z rodzicami 2017/2018 |
wtorek, 19 września 2017 07:59 | |||
Plan współpracy z rodzicami Rok szk.2017/2018
„Nie uda się dobrze wychować dzieci, gdy nie zdobędzie się dla tej sprawy rodziców i nie włączy ich w osiągnięcie wspólnych celów” WSTĘP Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci. Daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wielostronny rozwój dzieci. Współpraca ta nie dotyczy tylko rodziców. Jeżeli dzieckiem zajmują się dziadkowie lub dorastające rodzeństwo, wówczas ich także trzeba traktować jak partnerów. Jeśli do przedszkola trafiają dzieci z domu dziecka, należy z ich wychowawcami nawiązać bliskie porozumienie. Przedszkole i rodzina to dwa podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczanie i wychowania. Naczelnym celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi. Nie chodzi tylko o doskonalenie działań wychowawczych jedynie w stosunku do dzieci tzw. trudnych czy zaistniałych w grupie sytuacji konfliktowych. Stosowane w praktyce różnorodne formy współpracy, dotyczą spraw związanych z wychowaniem wszystkich dzieci bez wyjątku. Należą one do codziennych oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu i przysługuje im taka sama ranga jak zajęciom dydaktycznym. Środowisko rodzinne w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka, stąd konieczne jest ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu. Nauczyciel znając dziecko i posiadając odpowiednią wiedzę psychologiczno – pedagogiczną, ukierunkowuje pracę rodziców, ukazując wszelkie nieprawidłowości i nowe metody wychowawcze. Wpływów rodziny nie można ignorować. Któż inny jak nie rodzic jest „kopalnią wiedzy” o własnym dziecku, z której nauczyciel czerpie informacje niezbędne do indywidualnej pracy z dzieckiem. Od współdziałania tych dwóch środowisk zależą efekty rozwojowe dzieci. CEL OGÓLNY :
CELE SZCZEGÓŁOWE :
przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu 1. Organizacja spotkań z rodzicami. Formy realizacji:
Spotkania indywidualne – w wyznaczonych godzinach konsultacji 2. Wspieranie Rodziców w pozyskiwaniu wiedzy pedagogicznej na temat rozwoju i zdrowia dziecka. Formy realizacji: Przeprowadzenie prelekcji na temat: > „Pierwsze kroki dziecka 3 letniego w przedszkolu. Adaptacja dziecka.” > Respektowanie norm społecznych > Prawa i obowiązki dziecka > inne wg potrzeb ( z ankiet) Prezentacja literatury dla rodziców – Biblioteczki przedszkolnej Spotkania ze specjalistami różnych dziedzin w celu wzbogacania wiedzy pedagogicznej i zdobywania wiedzy na temat rozwoju i zdrowia dzieci. (Spotkanie z pedagogiem , psychologiem, logopedą) 3. Współpraca z rodzicami w celu podnoszeniu poziomu nauczania. Formy realizacji:
- rozmowy indywidualne - rozmowy indywidualne z inicjatywy rodziców
Przedstawianie wyników obserwacji dz. 3-5 letnich 4. Współudział nauczyciela i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci. Formy realizacji:
Powołanie zespołu – nauczycieli do analizowania wyników obserwacji pedagogicznych i wspomagania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 5.Współudział rodziców w pracach na rzecz przedszkola. Formy realizacji:
- pomoc w naprawie sprzętu przedszkolnego - pomoc w przygotowaniu rekwizytów do inscenizacji bajek - pomoc w wykonaniu strojów na występy - pomoc w zorganizowaniu aukcji prac (sponsorowanie) - pomoc w modernizacji ogrodu przedszkolnego 6. Udział członków rodziny w uroczystościach przedszkolnych. Formy realizacji:
7. Współudział Rodziców w respektowaniu Konwencji o Prawach Dziecka. Formy realizacji: * udział rodziców w opracowywaniu Kontraktów klasowych * przestrzeganie Praw Dziecka * udział rodziców w pogadankach na w/w temat 8. Współudział Rodziców w realizacji innowacji pedagogicznych . Formy realizacji: - udział rodziców w realizacji zadań zawartych w innowacjach - udział w akcjach charytatywnych 9. Rodzic – współtwórca osiąganych sukcesów. Formy realizacji: Założenie Klubu Aktywnych Rodziców . Prowadzenie w ramach Klubu warsztatów teatralnych ( przygotowywanie przez rodziców przedstawień dla dzieci) Czytanie bajek w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom Organizowanie spotkań w ramach poznawania ciekawych zawodów np.: kucharz, lekarz, policjant itp. Prowadzenie warsztatów dla Ojców np. : Tajemnicza podróż z Tatą Prowadzenie warsztatów dla Mam np.: Kulinarne przygody z Mamą Prowadzenie dla rodziców warsztatów np.: plastycznych , relaksacyjnych
|
|||
Poprawiony: wtorek, 19 września 2017 08:10 |