Plan współpracy z rodzicami
Rok szk.2012/2013
´’ Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces.´´
Henry Ford
WSTĘP
Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci. Daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wielostronny rozwój dzieci. Współpraca ta nie dotyczy tylko rodziców. Jeżeli dzieckiem zajmują się dziadkowie lub dorastające rodzeństwo, wówczas ich także trzeba traktować jak partnerów. Jeśli do przedszkola trafiają dzieci z domu dziecka, należy z ich wychowawcami nawiązać bliskie porozumienie.
Przedszkole i rodzina to dwa podstawowe środowiska wychowawcze, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie. Współpraca rodziców i nauczycieli jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczanie i wychowania.
Naczelnym celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi. Nie chodzi tylko o doskonalenie działań wychowawczych jedynie w stosunku do dzieci tzw. trudnych czy zaistniałych w grupie sytuacji konfliktowych. Stosowane w praktyce różnorodne formy współpracy, dotyczą spraw związanych z wychowaniem wszystkich dzieci bez wyjątku. Należą one do codziennych oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu i przysługuje im taka sama ranga jak zajęciom dydaktycznym.
Środowisko rodzinne w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka, stąd konieczne jest ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu. Nauczyciel znając dziecko i posiadając odpowiednią wiedzę psychologiczno – pedagogiczną, ukierunkowuje pracę rodziców, ukazując wszelkie nieprawidłowości i nowe metody wychowawcze.
Wpływów rodziny nie można ignorować. Któż inny jak nie rodzic jest „kopalnią wiedzy” o własnym dziecku, z której nauczyciel czerpie informacje niezbędne do indywidualnej pracy z dzieckiem. Od współdziałania tych dwóch środowisk zależą efekty rozwojowe dzieci.
CEL OGÓLNY :
• Zainteresowanie rodziców osiągnięciami edukacyjno-wychowawczymi dzieci.
• Obustronne wsparcie Rodzic-Nauczyciel-Rodzic, w oddziaływaniach edukacyjno-wychowawczych oraz niesienie pomocy rodzicom w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych.
• ścisła współpraca ze Rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
* aktywizowanie rodziców podczas zajęć otwartych, zebrań klasowych
CELE SZCZEGÓŁOWE :
• dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego
• wszechstronny rozwój dziecka
• nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami
• wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych
• włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola
• zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola
• podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację
• przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
Zadania |
Formy realizacji |
1. Organizacja spotkań z rodzicami. |
- Spotkanie organizacyjne
- Spotkania podsumowujące obserwacje pedagogiczne , przedstawienie wyników diagnozy dzieci 5,6 letniej
- Spotkania adaptacyjne
- Dni Otwarte Przedszkola
- Spotkania indywidualne – podczas przyprowadzania i wybierania dzieci z przedszkola
|
2. Pedagogizacja rodziców.
|
- Przeprowadzenie pogadanek na temat:
- „Pierwsze kroki dziecka 3 letniego w przedszkolu. Adaptacja dziecka.”
- " Pomoc logopedyczna w wieku przedszkolnym" i wg zebranych informacji z ankiety
Prezentacja literatury dla rodziców – Biblioteczki przedszkolnej
Spotkania ze specjalistami różnych dziedzin w celu wzbogacania wiedzy pedagogicznej i zdobywania wiedzy na temat rozwoju i zdrowia dzieci. (Spotkanie z pedagogiem , psychologiem, logopedą)
|
3. Współpraca z rodzicami w celu podnoszeniu poziomu nauczania. |
- Prowadzenie zajęć otwartych, połączonych z dyskusją
- Włączanie rodziców do terapeutycznej pomocy dzieciom.
- Konsultacje z nauczycielem:
- rozmowy indywidualne
- rozmowy indywidualne z inicjatywy rodziców
- Pedagogizacja rodziców w celu ujednolicenia wychowania dziecka w domu i w przedszkolu ( tematy dotyczące ogólnych założeń planu pracy, warunków prawidłowego rozwoju dziecka, organizacja uroczystości)
- Prowadzenie kącika dla rodziców ( aktualne gazetki na tematy wychowawcze, prezentacja nauczonych treści – wiersze, piosenki, zapoznanie z tematami kompleksowymi)
- Ekspozycja prac plastycznych i wszelkich wytworów twórczości dziecięcej
- Informowanie o postępach dziecka w nauce i zachowaniu .
- Organizowanie konkursów rodzinnych
- Współpraca w organizowaniu wycieczek
- Przedstawianie wyników diagnozy dz. 5 i 6 letnich
- Przedstawianie wyników obserwacji dz. 3-4 letnich
- Udział rodziców w zajęciach dodatkowych ( plastyka, teatralne, taniec)
|
4. Współudział nauczyciela i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci. |
- Informowanie rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Kierowanie uczniów do poradni za zgodą rodziców.
- Rozwiązywanie zaistniałych problemów wychowawczych
- Udział dzieci w zajęciach z terapii pedagogicznej
- Udział dzieci w zajeciach logopedycznych na terenie przedszkola
Funkcjonowanie zespołu – nauczycieli do analizowania wyników obserwacji pedagogicznych i wspomagania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
5.Współudział rodziców w pracach na rzecz przedszkola. |
- Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola:
- pomoc w naprawie sprzętu przedszkolnego
- pomoc w przygotowaniu rekwizytów do inscenizacji
- pomoc w wykonaniu strojów na wystepy
- pomoc w zorganizowaniu aukcji prac (sponsorowanie)
- pomoc w modernizacji ogrodu przedszkolnego
|
6. Udział członków rodziny w uroczystościach przedszkolnych. |
- Współudział rodziców w przygotowaniu Dnia Babci i Dziadka – zorganizowanie poczęstunku
- Współudział rodziców w organizacji uroczystości noworocznej -wspólna zabawa.
- Udział w uroczystości z okazji Dnia Mamy i Taty
- Udział w uroczystościach wewnętrznych przedszkola
- udział w konkursach rodzinnych
|
7. Współudział Rodziców w respektowaniu Konwencji o Prawach Dziecka |
* udział rodziców w opracowywaniu Kontraktów klasowych
* przestrzeganie Praw Dziecka
* udział rodziców w pogadankach na w/w temat
|
8. Współudział Rodziców w realizacji innowacji |
- udział rodziców w przygotowywaniu rekwizytów na uroczystości - udział w konkursach grupowych
- udział w zbiórce zużytych baterii
- udział w projektach zaplanowanych w innowacjach
- udział rodziców w projektach prozdrowotnych
|
|