VI. PROCEDURA DZIAŁANIA KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
- Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego powołuje Dyrektor .
- W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor (wicedyrektor) jako przewodniczący,
- opiekun stażu,
- przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny
- przedstawiciel organu prowadzącego przedszkole
- ekspert z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
W pracach komisji może brać również wniosek nauczyciela stażysty przedstawiciel wskazanego we wniosku związku zawodowego - nauczyciel sam zawiadamia związki zawodowe.
- Komisja egzaminacyjna , kwalifikacyjna przeprowadza rozmowę w sposób bezstronny i obiektywny, podczas której nauczyciel stażysta ubiegający się o awans: A) na stopień nauczyciela kontraktowego:
- przedstawia sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego,
- odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań.
B) na stopień nauczyciela mianowanego:
- dokonuje prezentacji dorobku zawodowego
-odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań
C) na stopień nauczyciela dyplomowanego:
- komisja kwalifikacyjna analizuje dorobek zawodowy nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego na podstawie przedłożonej przez nauczyciela dokumentacji oraz przeprowadzonej rozmowy, podczas której nauczyciel odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy przedszkola, w którym nauczyciel dobywał staż.
- Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia awansu :
nauczyciela kontraktowego obejmują:
- znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż,
- umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż,
- znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów,
- umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Nauczyciela mianowanego:
1) umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach;
2) umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
3) Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
4) umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;
5) umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż .
Nauczyciela dyplomowanego:
1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań:
a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich,
b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,
c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych,
d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym,
e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej;
5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
- Komisja egzaminacyjna podejmuje rozstrzygnięcie w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków. Każdy z członków komisji ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego, w punktach według skali od 0 do 10. Na podstawie liczby punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji oblicza się średnią arytmetyczną punktów, z tym że jeżeli liczba członków komisji jest większa niż 3, odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę punktową. Nauczyciel uzyskał odpowiednio akceptację komisji kwalifikacyjnej lub zdał egzamin przed komisją egzaminacyjną, jeżeli obliczona średnia arytmetyczna punktów wynosi co najmniej 7.
- Po podjęciu rozstrzygnięcia (uzyskanie lub nieuzyskanie akceptacji komisji egzaminacyjnej ) dyrektor wręcza nauczycielowi zaświadczenie o uzyskaniu lub nieuzyskaniu akceptacji komisji . Rejestr zaświadczeń prowadzi dyrektor przedszkola.
- Z przebiegu pracy komisji egzaminacyjnej sporządza się protokół zawierający:
- datę i miejsce posiedzenia komisji,
- imiona i nazwiska członków komisji,
- imiona i nazwiska osób uczestniczących w pracach komisji w charakterze obserwatora,
- pytania zadane nauczycielowi w czasie rozmowy kwalifikacyjnej oraz informację o udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach,
- uzyskane przez nauczyciela oceny punktowe,
- średnią arytmetyczną punktów,
- uzasadnienie rozstrzygnięcia komisji,
- podpisy członków komisji.
- Protokoły i dokumentacja komisji egzaminacyjnej przechowywane są przez organ powołujący komisję. Protokoły udostępniane są organom nadzorującym czynności podejmowane w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego.
- Dokumentację zwraca się nauczycielowi, na jego wniosek, jeżeli decyzja o nadaniu stopnia awansu zawodowego stała się ostateczna.
- Organ, który powołał komisję egzaminacyjną, zapewnia jej obsługę administracyjno – biurową oraz pokrywa wydatki związane z jej działalnością.
- W sprawach dotyczących prac komisji egzaminacyjnej nieuregulowanych w rozporządzeniu (podstawa prawna procedury), decyduje komisja w drodze głosowania, zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków.
VII. OCENA DOROBKU ZAWODOWEGO ZA OKRES STAŻU
- Ocena dorobku zawodowego za okres stażu dokonywana jest zgodnie z harmonogramem.
- W treści oceny muszą znaleźć się informacje o nauczycielu i jego pracy w kontekście spełnienia przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego.
- Uzasadnienie oceny zawierać powinno w szczególności:
- informacje o realizacji przez nauczyciela konkretnych zaplanowanych przez niego działań;
- informacje o wpływie realizowanych przez nauczyciela przedsięwzięć na jakość pracy szkoły, z uwzględnieniem realizacji zadań opisanych art.. 6 ustawy Karta nauczyciela oraz zadań nauczyciela wymienionych w Statucie Przedszkola.
- Ocena dorobku zawodowego za okres stażu ma charakter opisowy, winna zawierać następujące elementy:
- podstawa prawna dokonania oceny (art.9c ust.6 KN);
- informacje o okresie odbywania stażu ze wskazaniem jego podstawy prawnej (np. art. 9c ust. 1 KN);
- uogólniające stwierdzenie ( katalog ocen zawarty w procedurze OCENA PRACY NAUCZYCIELA) ;
- uzasadnienie oceny;
- pouczenie o możliwości wniesienia odwołania oraz o trybie jego wniesienia.
- Dokonana ocena powinna nosić cechy charakterystyczne dla pism urzędowych tj. powinna zawierać:
- pieczęć nagłówkową szkoły;
- datę dokonanej oceny;
- numer sprawy;
- pieczęć i podpis osoby uprawnionej do jej sporządzenia (Dyrektora).
- Przy sporządzaniu oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty i kontraktowego uwzględnia się projekt oceny sporządzony przez opiekuna stażu.
- W przypadku nauczyciela kontraktowego i mianowanego, który posiada cząstkowe oceny dorobku zawodowego nauczyciela sporządzone w związku ze zmianą miejsca pracy oraz w związku z realizowana procedurą, w treści oceny dorobku zawodowego dokonanej za okres całego stażu uwzględnia się dokonaną wcześniej ocenę.
VIII Dokumentacja
- dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje + akt nadania stopnia awansu zawodowego –poświadczone kopie;
- zaświadczenie dyrektora szkoły zawierające informacje o:
ü wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu;
ü dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela;
ü dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego,
ü uzyskanej przez nauczyciela ocenie (opinii) dorobku zawodowego za okres stażu oraz dacie jej dokonania;
ü A nauczyciel mianowany dodatkowo: opis i analizę realizacji wymagań określonych w § 8 ust.2, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów + dyplom lub świadectwo potwierdzające zaawansowaną znajomość języka obcego - jeżeli nauczyciel realizował to
zadanie, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. d – poświadczoną kopię.
IX. Co w razie gdyby…
• NEGATYWNA OCENA (OPINIA)DOROBKU ZAWODOWEGO:
- Od oceny (opinii) dorobku zawodowego nauczycielowi służy odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
- W przypadku niedotrzymania przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny terminu rozpatrzenia odwołania (21 dni) nauczyciel jest dopuszczony do rozmowy / egzamin W przypadku gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela jest negatywna, ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy.
- W przypadku niezadowalającej oceny pracy po zakończeniu stażu, możliwość odbycia dodatkowego stażu 9 m-cy.
• NEGATYWNA OCENA KOMISJI:
Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji lub nie zdał egzaminu odpowiednio przed komisjami, może ponownie złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, z tym że nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy mogą przystąpić ponownie do rozmowy z komisją kwalifikacyjną lub do egzaminu tylko jeden raz; nauczyciel mianowany w przypadku powtórnego nieuzyskania akceptacji przed kolejnym ubieganiem się o uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej jest obowiązany do odbycia stażu w pełnym wymiarze.
Wprowadzono Zarządzeniem wewnętrznym nr 19/17/18 z dnia 2 marca 2018r.
Zapoznałam się z w/w procedurą :
|