PROCEDURA organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej |
Wpisany przez Dyrektor | |
poniedziałek, 03 września 2012 19:04 | |
PROCEDURA „ ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W GMINNYM PRZEDSZKOLU W ROGOWIE” I. PODSTAWA PRAWNA 1. art.22 ust.2 pkt.11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( DZ.U. z 2004 r Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami. 2. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach 3.Statut przedszkola II. CEL PROCEDURY 1. Ujednolicenie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w Gminnym Przedszkolu w Rogowie 2. Zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów. 3.Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczo – dydaktycznych. III. ZAKRES OBOWIĄZYWANIA 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych uczniów, wynikających w szczególności: 1) z niepełnosprawności 2) z niedostosowania społecznego 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym 4) ze szczególnych uzdolnień 5) ze specyficznych trudności w uczeniu się 6) z zaburzeń komunikacji językowej 7) z choroby przewlekłej 8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych 9) z niepowodzeń edukacyjnych 10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi 11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego 2.Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają, prowadzący zajęcia z uczniem, nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi we współpracy z: rodzicami uczniów; poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi; placówkami doskonalenia nauczycieli; innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci. 3. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, zapewniają poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli. 4.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy: ucznia; rodziców ucznia; nauczyciela lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem; poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej; pomocy nauczyciela. 5.W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie udzielana uczniom w formie: zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; porad i konsultacji, zajęć rozwijających uzdolnienia rodzicom uczniów i nauczycielom: porad konsultacji warsztatów Szkoleń 6. Rodzaje oraz organizacja zajęć w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej 1) Rodzaje zajęć: zajęcia rozwijające uzdolnienia zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze zajęcia specjalistyczne Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów. 2) Organizacja zajęć specjalistycznych: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć wynosi do 4 uczniów zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 dzieci. 3) Czas trwania zajęć: Godzina zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie godzin zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując łączny czas zajęć ustalony dla danego ucznia. 4) Osoby prowadzące Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć. Zadania dyrektora: 1. Organizowanie w przedszkolu pomocy psychologiczno – pedagogicznej. 2. Tworzenie Zespołu w składzie ( decyzja - załącznik nr 1) : zespołu nauczycieli, oraz specjalistów prowadzących zajęcia przed opracowaniem arkusza organizacji na rok szkolny 2011/2012: dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, dla ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii), dla ucznia wobec którego nauczyciel, lub specjalista stwierdził potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającą z przeprowadzonych działań pedagogicznych (niezwłocznie po otrzymaniu informacji) 3. Wyznaczanie osoby koordynującej pracę Zespołu. 4. Na podstawie zaleceń Zespołu, ustalanie dla ucznia form, sposobów i okresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin poszczególnych form pomocy udzielanej od roku szkolnego 2011/2012 (Wymiar godzin zajęć ustala się z uwzględnieniem godzin do Dyspozycji dyrektora szkoły zgodnie z Kartą Nauczyciela). 5. Wpisywanie do Kary indywidualnej potrzeb ucznia ustalonych form, sposobów i okresów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane oraz umieszczenie daty i podpisu. 6. Informowanie na piśmie rodziców o ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane. 7. Poszukiwanie rozwiązań w sprawie nawiązania współpracy z nauczycielami i specjalistami posiadający kwalifikacje odpowiednie do potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. 8. Powiadomienie rodziców dziecka o terminie posiedzenia Zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach. (w części dotyczącej ich dziecka.) 9. Wnioskowanie o uczestniczeniu w spotkaniach zespołu przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej. 10. Na podstawie dokonanej przez zespół oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej decydowanie o wcześniejszym zakończeniu udzielania uczniowi danej formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 11. Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola oraz w przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola przekazanie rodzicom ucznia oryginału karty. W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, pozostaje kopia karty. 12. Przekazanie kopii karty indywidualnej potrzeb ucznia za zgodą rodziców ucznia przedszkola, do przedszkola o której mowa w art. 2 pkt. 5 ustawy, do której uczeń został przyjęty. Zadania koordynatora zespołu : 1. Zwoływanie spotkań zespołu w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym. 2. Koordynowanie prac zespołu. 3. Kierowanie ewaluacją zespołu. 4. Współdziałanie z innymi instytucjami i osobami wspierającymi. Zadania Zespołu: 1. Ustalanie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno- pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia. 2. Określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii( § 19.ust.2.1) 3. Określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie informacji zawartych w karcie indywidualnych potrzeb ucznia przekazanej przez przedszkole lub szkołę do której uczeń uczęszczał poprzednio. 4. Na podstawie ustalonych przez dyrektora przedszkola form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno -pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, opracowuje dla ucznia, plan działań wspierających ( załącznik nr 2) zawierający: 1) cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 2) działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej; 3) metody pracy z uczniem; 4) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia; 5) działania wspierające rodziców ucznia; 6) w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci. 5. Opracowanie wspólnego planu działań wspierających dla uczniów mających jednorodne indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne mogą. 6. Dokonywanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć dotyczącej 1) danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej — po zakończeniu jej udzielania; 2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym — przed opracowaniem arkusza organizacji przedszkola, na kolejny rok szkolny. 7. Dokonywanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć na wniosek rodziców, a także na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze przed upływem ustalonego przez dyrektora przedszkola okresu udzielania danej formy pomocy. 8. Dokonując oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej określanie wniosków i zaleceń dotyczących dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dziecku dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 9. Zakładanie i prowadzenie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia. ( załącznik nr 3) , którą dołącza się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. 10. Przedstawianie dyrektorowi Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia po każdym spotkaniu zespołu. 11. Nie później niż do 30 kwietnia danego roku określanie zalecanych form i sposobów pomocy. 12. W terminie do dnia 30 września 2011 r. zespoły opracują dla uczniów plany działań wspierających realizowane w roku szkolnym 2011/2012. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu. Zadania nauczycieli : 1. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) 2. Zaplanowanie sposobów zaspokojenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych. 3. Rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień. 4. Informowanie dyrektora przedszkola o stwierdzonej potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającej z przeprowadzonych obserwacji pedagogicznych. Zadania specjalistów posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć Zadania pedagoga i psychologa w przedszkolu: 1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów. 2. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów. 3. Prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej Zadania logopedy w przedszkolu: 1. Prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma. 3. Diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem. 4. Prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb. 5. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia.ó IV. TERMINY 1. W przedszkolach, pomoc psychologiczno-pedagogiczna na zasadach określonych w rozporządzeniu jest udzielana od roku szkolnego 2011/2012. 2. W terminie do dnia 31 marca 2011 r.: 1) dyrektorzy przedszkoli tworzą dla uczniów zespoły 2) zespoły wykonają zadania, o których mowa w § 20 ust. 1 3. W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną w roku szkolnym 2010/2011, zespoły wykonają zadania, o których mowa w § 20 ust. 1, po dokonaniu oceny efektywności tej pomocy. 4. W terminie do dnia 30 kwietnia 2011 r. dyrektorzy przedszkoli, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na podstawie zaleconych przez zespoły form, sposobów i okresów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustalą dla uczniów formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin poszczególnych form pomocy udzielanej od roku szkolnego 2011/2012. 5. Niezwłocznie po zatwierdzeniu przez organy prowadzące arkuszy organizacji przedszkoli, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na rok szkolny 2011/2012 dyrektorzy informują na piśmie rodziców uczniów o ustalonych dla uczniów formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej oraz wymiarze godzin poszczególnych form pomocy udzielanej od roku szkolnego 2011/2012. 6. W terminie do dnia 30 września 2011 r. zespoły opracują dla uczniów plany działań wspierających ( załącznik nr 2) realizowane w roku szkolnym 2011/2012. 7. W roku szkolnym 2010/2011 w przedszkolach, pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana na zasadach określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w § 39. 8. W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną w roku szkolnym 2011/2012, zespoły wykonają zadania, o których mowa w § 20 ust. 1, po dokonaniu oceny efektywności tej pomocy. V. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW 1. Decyzja dyrektora w sprawie powołania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej 2. Plan działań wspierających 3. Kary indywidualnej potrzeb ucznia 4. Karta informacyjna dla rodziców Procedura przyjęta do realizacji przez Radę Pedagogiczną w dniu 04.04.2011 r.
|
|
Poprawiony: poniedziałek, 03 września 2012 19:19 |