1. Powitanie dzieci i rodziców:
Witam tych, którzy lubią się uśmiechać, Witam tych, którzy lubią wiosnę, Witam tych, którzy z utęsknieniem czekają na Wielkanoc, Witam tych, którzy zostali w zeszłym roku oblani wodą na Śmigus–Dyngus, Witam tych, którzy zrobili już wiosenne porządki, Witam tych, którzy jeszcze ani razu nie wstali. 2. Prezentowanie baranka i zajączka. Omówienie wyglądu oraz symboliki wielkanocnej.
- Baranek - zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
- Zajączek wielkanocny - Zając ma bardzo pozytywną symbolikę. Przede wszystkim jest zwiastunem nadchodzącej wiosny. Symbolizuje również płodność oraz szczęście. Najmłodsi wyczekują go podczas niedzielnego poranka, a on przynosi wszystkim grzecznym dzieciom słodycze i zabawki.
3. Posłuchaj piosenki „Święta wielkanocne z jajkiem i zajączkiem” https://www.youtube.com/watch?v=GDLsgNR5Xo8#action=share
4. Rozmowa na temat treści piosenki. Zachęcam do nauczenia się słów piosenki.
5. Rozmowa nt. opowiadania „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy. Wysłuchajcie opowiadania, do którego link zamieszczam poniżej, a następnie opowiedz na kilka pytań https://www.youtube.com/watch?v=HN-dE2Hx5w0
· Co robiło słonko? · Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ? · Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? · Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? 6. Zabawa ruchowa-„ Zajączki”. Dzieci są zajączkami. Skaczą skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”.
7. Wielkanocne zagadki:
Choć już Święta blisko wiatr na dworze dmucha. Na talerzu, w domu kiełkuje /rzeżucha/ Zagląda ciekawie przez okienko – słonko. Bo też chce zobaczyć koszyk ze /święconką/ W wielkanocnym koszyczku leżeć będą sobie. Zanim je tam włożę, ślicznie je ozdobię / pisanki/ Święta! Święta nadeszły! Wstawajmy! Już rano! Podzielimy się jajeczkiem, bo dziś przecież.../Wielkanoc/ Tyle w koszyczku leży pisanek! A pośród nich słodki.../baranek/ Na wielkanocnym stole to ona króluje. Polana słodkim lukrem i gościom smakuje /baba wielkanocna/ Jak się nazywa ta pora roku. Co ścieli dywan zielony wokół? / wiosna/ Mleczka nie chcą pić. Nigdy nie biegają. Choć mają futerka, ogonków - nie mają. Oj dziwne to kotki! Wolą stać w wazonie, niż wziąć się za psotki/bazie/
Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem słodkie upominki każdemu rozdaje /zajączek wielkanocny/ W ten świąteczny dzień każdy z nas się śmieje. A woda nie z nieba, lecz z wiader się leje /lany poniedziałek/
8 .Zabawa ruchowo – naśladowcza: Rodzic mówi zaklęcie: „Czary – mary obracam się na pięcie, różdżką robię zaklęcie, niech się wokół wszystko zmieni, niech moje dziecko w ... (słoneczko, zajączka, kurczaczka, baranka) zamieni”. Dziecko po wypowiedzeniu zaklęcia naśladują jego ruchy.
9. Zabawa logopedyczna „Hodujemy baranka”
- mały baranek: pije mleczko z butelki (cmokanie) i cichutko beczy;
- średni baranek: głośniej beczy, skubie zieloną trawkę i ją przeżuwa;
- duży baran: głośno beczy, ma rogi, którymi robi „buc, buc”.
10. „ Zabawa dydaktyczna „Kroimy wyrazy” .Podział na sylaby(5 latki) i głoski ( 6 latki) wyrazów związanych ze świętami wielkanocnymi : Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, baranek, zajączek itp. Liczenie przez dzieci ilości głosek i sylab w wyrazach.
11.Na zakończenie praca plastyczna:
- „Zajączek”- kolorowanie według kodu ( dla 5 latków),
- „Wielkanocny baranek” ( dla 6 latków)
Sposób wykonania baranka: ( poproście rodziców o pomoc )
Z folii bąbelkowej wycinamy kształt tułowia baranka.
Z czarnego papieru wycinamy głowę i dwa prostokąty, które posłużą nam za nogi.
Folie bąbelkową przyklejamy do dowolnego kartonu, a następnie kawałkiem gąbki zamoczonej w białej farbie kolorujemy tułów baranka. Kiedy farba wyschnie na środku przyklejamy głowę, a następnie doklejamy nogi. Nie zapomnijcie o oczach.
|