Projekt edukacyjny " Czym skorupka za młodu ..." |
wtorek, 17 października 2017 19:14 | |||||||||||||||||||||||||||||||
W naszym przedszkolu w październiku realizowany jest projekt edukacyjny :
CZYM SKORUPKA ZA MŁODU NASIĄKNIE …. Opis projektu : Uzależnienia stanowią poważny problem społeczny i wychowawczy. Wielu młodych ludzi zamiast efektywnie przygotować się do przyszłego życia zawodowego i społecznego ucieka w niszczące organizm nałogi. Na podstawie literatury badań, przyjmuje się, że uzależnienia są ściśle powiązane z niedostosowaniem społecznym oraz zaburzeniami osobowości. Dla jednostki żyjącej w napięciu; w związku z konfliktami w rodzinie, trudnościami w nauce, odrzuceniem przez grupę rówieśniczą lub najbliższe środowisko, używki stanowią oderwanie się od problemów, zapomnienie o nich i przeniesienie się w nierealny, „lepszy świat". Substancje mocno działające na organizm i psychikę człowieka to narkotyki, alkohol, nikotyna i inne środki, np. leki. Istnieje silna zależność między zażywaniem przez młodego człowieka w/w środków a nałogiem u dorosłego. Dlatego oddziaływania profilaktyczne należy prowadzić od najmłodszych lat, a więc już w przedszkolu. Mają one na celu pomaganie dzieciom by umiały przeciwstawić się negatywnym naciskom czy tendencjom a także nabyć, pozytywne kompetencje i umiejętności życiowe (zdolności realistycznego myślenia, dojrzałość emocjonalna, zdolność do budowania odpowiednich więzi międzyludzkich oraz zdolność odkrywania i respektowania podstawowych wartości i norm moralnych). Nieustanne wyjaśnianie, co jest dobre a co złe pomaga małym dzieciom zbudować własny system wartości, który później pozwoli im samodzielnie zdecydować, że używki stosowane w nadmiarze są złe, zagrażają zdrowiu i co najgorsze można się od nich uzależnić, Małe dzieci nie są w stanie w pełni zrozumieć negatywnych skutków nadużywania używek, środków odurzających, leków. Potrafią jednak stopniowo zrozumieć, że to, co spożywają wpływa na funkcjonowanie ich organizmu, że korzystne jest dla zdrowia spożywanie dobrych rzeczy: warzyw, owoców, nabiału, domowych obiadów. Natomiast od niewłaściwego jedzenia (np. hamburgery, frytki, chipsy) nadmiaru słodyczy, sztucznych dodatków ,złych "leków" i używek można się rozchorować. Dobrze jest, aby na tym etapie rozwoju zakorzenić u dzieci pozytywny obraz dobrego zdrowia i pojęcia osobistego wyboru. Wiąże się to z profilaktyką prozdrowotną czyli wdrażaniem do codziennej i systematycznej higieny osobistej (mycia rąk twarzy, mycia zębów, czesania się), dobieraniem właściwego ubioru, poznawaniem zasad zdrowego odżywiania się i różnych produktów żywnościowych (co jest zdrowe a co szkodliwe), higieną odpoczynku, relaksowaniem się umiejętnością spędzania wolnego czasu, wiedzą o znaczeniu ruchu i aktywności fizycznej dla zdrowia. Podsumowując uważam, że w procesie wychowania należy jako antidotum na różnego rodzaju uzależnienia kształtować, wzmacniać i preferować postawy prospołeczne: postawę życzliwości, miłości przyjaźni, empatii. Należy uwzględnić bardzo ważny problem budzenia zainteresowań i nabywania umiejętności spędzania wolnego czasu, oraz kształcenia systemu wartości. Dziecko kochane i akceptowane nie tylko w rodzinie ma większe szanse na prawidłowy rozwój uczuć i postaw prospołecznych. Dziecko, które darzone jest miłością ma poczucie bezpieczeństwa, poczucie afiliacji nie szuka kontaktów w grupach nieformalnych, nie sięga po papierosy, alkohol czy narkotyki. Prowadzenie w przedszkolu w/w projektu edukacyjnego ma na celu przede wszystkim:
ma miejsca na papierosy, alkohol i narkotyki.
Projekt będzie realizowany w październiku w kilku etapach .
Grupa docelowa :
I działanie edukacyjne :
- Przemoc domowa – wpływ na rozwój dziecka - zagrożenia czyhające na dzieci – narkomania, alkoholizm , dopalacze – jak rozpoznać pierwsze symptomy , jak pomóc rodzinie zagrożonej alkoholizmem
II działanie edukacyjne :
III działanie edukacyjne :
Teatrzyk kukiełkowy „ Nie potrzebuję leków” – rozmowy na temat ograniczania używania leków , korzystania z naturalnych sposobów ( miód , cytryna , warzywa, owoce) . IV działanie edukacyjne :
V. działanie edukacyjne :
VI. działanie edukacyjne :
VII. działania edukacyjne :
VIII .działanie edukacyjne :
IX .działanie edukacyjne :
X . działanie edukacyjne :
XI . działanie edukacyjne :
Do tej chwili zostały zrealizowane działania polegające na udziale dzieci w multimedialnym pokazie filmów edukacyjnych m.in. kształtujących u dzieci postawy akceptacji i tolerancji , a także uczących prawidłowego żywienia . Odbył się dzień Tolerancji podczas którego przedszkolaki brały udział w zabawach integracyjnych pokazujących czym jest tolerancja i jak łatwo można akceptować inność. Dzieci są w trakcie projektowania plakatów o tematyce zawartej w działaniu nr V . Poniżej wybrane zdjęcia z realizacji projektu.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Poprawiony: wtorek, 17 października 2017 19:29 |