Regulamin wycieczek |
poniedziałek, 03 września 2012 19:25 | |||
REGULAMIN ORGANIZACJI WYCIECZEK GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE
Opracowano na podstawie: 1. Rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001, Nr 135, poz. 1516); 2. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69); 3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz.U. z 1997 r., Nr 57, poz. 358); 4. Rozporządzenie MENiS z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jej organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r., nr12, poz. 67 z późn.zm.); 5. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997 r., nr 98 poz.602 z późn. zm.); REGULAMIN § 1 1. Przez ,,wycieczkę” należy rozumieć wyjście z dziećmi poza teren przedszkola. 2. Każde wyjście z dziećmi poza teren przedszkola nauczyciel ma obowiązek zgłosić dyrektorowi przedszkola najpóźniej w dniu poprzedzającym wycieczkę. § 2 Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb wychowanków, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności wychowanków, wymaganych podczas wycieczki (imprezy). § 3 Dla dzieci w wieku przedszkolnym powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki na terenie najbliższej okolicy i regionu geograficzno - turystycznego. § 4 Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami (w przypadku dzieci przedszkolnych z ich rodzicami lub opiekunami) z zakresie: a) celu wycieczki, b) trasy i terminów postojów, c) zwiedzanych obiektów, d) harmonogramu, e) regulaminu zachowania wychowanków podczas wycieczki, f) Dokumentacja wycieczki zawiera: 1/ kartę wycieczki,, której wzór stanowi załącznik nr 1 2/ listę uczestników - załącznik nr 2 3/ pisemną zgodę rodziców z potwierdzeniem wpłaty – załącznik nr 3 4/ regulamin zachowania się dzieci podczas wycieczki, 5/ kserokopię ubezpieczenia dzieci od nieszczęśliwych wypadków. § 5 Każdy organizator wycieczki obowiązkowo uzyskuje od obojga rodziców pisemną zgodę na wyjazd. § 6 Organizator wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczki są kierownik wycieczki oraz opiekunowie. Opieka ma charakter ciągły. § 7 Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy lub gołoledzi. § 8 W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych § 9 Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków. § 10 1. Dyrektor przedszkola nadzoruje właściwą, zgodną z prawem organizację wycieczki. 2. Do podstawowych zadań dyrektora przedszkola należy: 1/ czuwanie nad prawidłową organizacją spaceru i wycieczki , 2/ wyznaczenie kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola, 3/ gromadzenie dokumentacji wycieczki ( karta wycieczki, listy uczestników, oświadczenia rodziców i opiekunów), 4/ dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki, a po jej zakończeniu dokonuje rozliczenia, 5/ organizuje transport i wyżywienie. 6/ w przypadku organizowania wycieczki kilkudniowej np. tzw. "Zielonego przedszkola" lub zagranicznej zawiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o jej planowaniu. § 11 1.Wycieczka poza teren placówki: a) dla dzieci 3 – 4 letnich zapewnia się jednego opiekuna na pięcioro dzieci, b) dla dzieci 5 – 6 letnich zapewnia się jednego opiekuna na sześcioro dzieci. 2.Wycieczka w komunikacji miejskiej: a) dla czworga dzieci zapewnia się jednego opiekuna, b) po wejściu do autobusu nauczyciel informuje kierowcę o obecności dzieci, c) grupa dzieli się na cztery mniejsze grupy. § 12 1. Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych przedszkola i kwalifikacjach odpowiednich do realizacji odpowiednich form krajoznawstwa i turystyki. 2. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna wyznaczona przez dyrektora osoba pełnoletnia, która: a) ukończyła kurs kierowników wycieczek, b) jest instruktorem harcerskim, c) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, instruktora turystyki lub pilota wycieczek. § 12 Do podstawowych obowiązków kierownika należy: a) opracowanie dokumentacji wycieczki, którą zatwierdza dyrektor. - karta wycieczki z harmonogramem i załączoną listą uczestników po 2 egzemplarze (wzór w kancelarii); - pisemne zgody rodziców; - regulamin zachowania się uczestników podczas wycieczki; - deklaracja w sprawie ochrony i życia wychowanków w czasie wycieczki; - zakres czynności kierownika i opiekuna wycieczki; - preliminarz finansowy wycieczki przewidujący koszty realizacji programu oraz rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu; b) zapoznanie z regulaminem wycieczki wszystkich uczestników; c) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie; d) zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania; e) określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki; f) nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy; g) organizacja zadań wśród uczestników; h) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na finansowanie wycieczki, imprezy; i) podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki z opiekunami prawnymi dziecka na najbliższym zebraniu grupowym. § 13 Wszyscy uczestnicy wycieczek zobowiązani są do przestrzegania bezpieczeństwa i zasad szczególnej ostrożności oraz wykonywania wszystkich poleceń kierownika wycieczki (imprezy) i opiekunów. § 14 Opiekunami wycieczki powinni być nauczyciele, pracownicy obsługi placówki lub, w uzgodnieniu z dyrektorem, rodzice dzieci biorących udział w wycieczce. § 15 Do podstawowych czynności opiekuna należy: a) sprawowanie opieki nad wychowankami (ciągłe liczenie uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca, po przybyciu do celu, dostosowanie tempa i odległości odcinków na trasie do wydolności najsłabszego dziecka): b) współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki, imprezy; c) nadzór nad przestrzeganiem regulaminu ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa; d) nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań; e) wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika. § 16 Kierownik i opiekunowie nie ponoszą kosztów przejazdu, zakwaterowania, wyżywienia i biletów wstępów. Wydatki z tego tytułu pokrywają pozostali uczestnicy wycieczki. § 17 1.Postępowanie nauczyciela po zaistniałym wypadku: a) jeżeli wypadek zaistniał w czasie wycieczki (imprezy) wszystkie decyzje podejmuje kierownik grupy i odpowiada za nie. - powiadamiany jest o zaistniałej okoliczności dyrektor przedszkola oraz rodzice dziecka , które uległo wypadkowi. b) w miarę możliwości udzielana jest pierwsza pomoc poszkodowanemu, c) poszkodowanemu trudnych wypadków należy wezwać pogotowie ratunkowe oraz zawiadomić telefonicznie dyrektora przedszkola i prawnych opiekunów. d) miejsce wypadku należy pozostawić nienaruszone w celu dokonania ewentualnych oględzin. § 18 1. Postępowanie w razie pożaru pomieszczenia, w którym przebywają uczestnicy wycieczki: a) w pomieszczeniach, w których przebywają uczestnicy należy zapoznać z drogami ewakuacyjnymi, b) jeżeli zdarzy się pożar, kierownik i opiekunowie wykonują następujące czynności: starają się ugasić pożar dostępnymi środkami gaśniczymi, wyprowadzają dzieci w bezpieczne miejsce, alarmują straż pożarną. § 19 1. Uczestnikami wycieczki są dzieci w wieku do 6 lat. 2. Do podstawowych zadań uczestników wycieczki należą: a/ bezwzględne przestrzeganie zawartych wcześniej umów z opiekunami wycieczki, b/ przestrzeganie zgodnego z obowiązującymi normami zasad zachowania się w miejscach publicznych, skansenach i rezerwatach przyrody ( np. las), c/ przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i dyscypliny, d/ pomaganie przez dzieci starsze dzieciom młodszym, e/ sygnalizowanie opiekunowi swoich potrzeb fizjologicznych, f/ pamiętanie o zachowaniu porządku i ustalonym przez opiekunów miejscu na odpadki, g/ życzliwe i ufne odnoszenie się do opiekunów. 3. Uczestnikowi wycieczki nie wolno: a/ zabierać własnych zabawek bez zgody opiekuna wycieczki, b/ niszczyć środowiska przyrodniczego, zrywać roślin, płoszyć i krzywdzić zwierząt, c/ oddalać się od grupy bez zgody opiekuna wycieczki. § 20 Dokumentacja wycieczki powinna być przechowywana przez okres jednego roku kalendarzowego następującego po wycieczce, w dokumentach nadzoru pedagogicznego. Wzór dokumentacji w załącznikach do Regulaminu. § 21 1. W sprawach nieregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu Pracy, Karty Nauczyciela, Statutu Przedszkola oraz rozporządzeń MENiS: w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. 2. Zmian w niniejszym regulaminie dokonuje wyłącznie dyrektor przedszkola wspólnie z Radą Pedagogiczną. 3. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania. 4. Załącznikami do regulaminu są: a/ załącznik nr 1 – KARTA WYCIECZKI b/ załącznik nr 2 – lista uczestników c/ załącznik nr 3 – pisemna zgoda rodziców z potwierdzeniem wpłaty
Regulamin został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną
|
|||
Poprawiony: poniedziałek, 03 września 2012 19:35 |