RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
GMINNEGO PRZEDSZKOLA
W ROGOWIE
Rogów 30.06.2014r.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
CELE EWALUACJI :
- zdiagnozowanie działań przedszkola w zakresie kształtowania nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych
- ocena potrzeb przedszkola i rodziców w zakresie wzajemnej współpracy
OPIS PRZEDMIOTU EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI
|
WYMAGANIA – POZIOM B
2.1 Respektowane są normy społeczne.
|
PYTANIA KLUCZOWE:
- Czy w przedszkolu podejmowane są działania prozdrowotne?
- Czy podejmowane działania z zakresu promocji zdrowia są monitorowane i w razie potrzeby modyfikowane?
- Czy w przedszkolu wspólnie z rodzicami, analizuje się, ocenia i w razie potrzeby modyfikuje podejmowane działania prozdrowotne, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmocnienie właściwych zachowań?
|
CO ROBIMY DOBRZE
|
CO JEST NASZYM PROBLEMEM
DO ROZWIĄZANIA
|
- W opinii 98,8% rodziców i 100% nauczycieli w przedszkolu są podejmowane działania prozdrowotne.
- 98,8% rodziców i 100% nauczycieli uważa, że realizacja programów edukacyjnych o tematyce prozdrowotnej kształtuje nawyki higieniczno – zdrowotne u dzieci.
- Według 96,6% badanych rodziców dziecko propaguje zdobytą wiedzę i nabyte umiejętności zachęcając np. do aktywnego wypoczynku, przestrzegając zdrowego stylu życia, bezpieczeństwa i higieny.
- Rodzice składają propozycje włączania się do realizacji działań prozdrowotnych w postaci:
- dostarczania literatury dziecięcej z zakresu promocji zdrowia ( 17%)
- pomocy w organizacji spotkań np. z lekarzem, stomatologiem, pielęgniarką i innymi specjalistami związanymi z problematyką prozdrowotną ( 17% respondentów),
- przynoszenia artykułów niezbędnych do realizacji zajęć z zakresu
ww. problematyki ( 36% respondentów),
- organizowania lub brania udziału w warsztatach prozdrowotnych ( 42%)
- Według 100% badanych nauczycieli wspólnie z rodzicami, analizuje się, ocenia i w razie potrzeby modyfikuje podejmowane działania prozdrowotne, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmocnienie właściwych zachowań.
- Nauczycielki upowszechniają działania prozdrowotne na tablicach ogłoszeń i stronie internetowej w postaci: artykułów, zdjęć, przedstawienia realizacji programów, wskazówek prozdrowotnych, referatów, propozycji zabaw ruchowych, opisu imprez, spotkań ze specjalistami związanymi ze zdrowiem, prac plastycznych o tematyce zdrowia.
- Z zapisów w dzienniku oraz z ankietowania nauczycieli wynika, że w przedszkole wdraża innowacje o tematyce prozdrowotnej „ Zdrowie najważniejszym dobrem i wartością człowieka – kształtowanie postaw prozdrowotnych dzieci w wieku przedszkolnym”.
- 100% badanych nauczycieli wymienia wśród działań prozdrowotnych realizowanych w przedszkolu w roku szkolnym 2013/2014:
- spotkanie z lekarzem pediatrą -pogadanka na temat dbania o swoje zdrowie,
- olimpiada sportowa oraz zabawy i ćwiczenia ruchowe i gimnastyczne realizowane w sali zajęć oraz na placu zabaw,
- udział w akcjach ekologicznych m.inn.: Sprzątanie świata, Święto Drzewa, Dzień Ziemi, Godzina dla Ziemi,
- spotkanie ze stomatologiem,
- organizacja kącika „ Szczotkowania zębów” i codzienne ich szczotkowanie,
- działanie kółka kulinarnego w ramach, którego przygotowywane były zdrowe potrawy”: m.in. sałatki owocowe, warzywne, zdrowe przekąski, itd.,
- warsztaty dla dzieci i rodziców „ Pierwsza pomoc przedmedyczna”
- udział w ogólnopolskich programach profilaktycznych:
„ Mamo, tato wolę wodę”, „ Czyste powietrze wokół nas”,
„ Kubusiowi przyjaciele natury” oraz projektu KIK 34 „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”.
- Nauczyciele monitorują działania prozdrowotne w postaci: umieszczonych na stronie internetowej artykułów i zdjęć, zdjęć i opisu działań w kronice przedszkola i gazetce przedszkolnej, artykułów w prasie, protokołów rady pedagogicznej i spotkań z rodzicami, wpisów do dziennika, obserwacji dzieci podczas zajęć z problematyki prozdrowotnej i wpisów do kart obserwacji i diagnozy, udziału w ankietowaniu.
|
Brak problemów w opinii respondentów
w badanym obszarze
|
CO PROPONUJEMY ZROBIĆ, ŻEBY POPRAWIĆ PRACĘ PRZEDSZKOLA
- Kontynuowanie realizacji działań prozdrowotnych wynikających z innowacji „ Zdrowie najważniejszym dobrem i wartością człowieka – kształtowanie postaw prozdrowotnych dzieci
w wieku przedszkolnym”.
- Kontynuowanie udziału w ogólnopolskich programach i projektach edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia.
- Organizowanie kulinarnych warsztatów z rodzicami.
- Wystawienie przedstawienia o tematyce prozdrowotnej przez grupę teatralną „ Rogusie”
- Kontynuowanie działań w zakresie organizacji „stołu szwedzkiego”
- Organizowanie dni np. marchewki, wody, jabłka, itp.
|
WYNIKI EWALUACJI
|
Wymagania – poziom B
3.4. Wymaganie: Rodzice są partnerami przedszkola
|
- Czy przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy modyfikując ją?
- Czy rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach?
- Czy przedszkole współpracuje z rodzicami na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola?
- Czy w przedszkolu realizowane są inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola?
|
CO ROBIMY DOBRZE
|
CO JEST NASZYM PROBLEMEM DO ROZWIĄZANIA
|
- Z badań nauczycieli i rodziców wynika, iż obje strony są zadowolone z wzajemnej współpracy.
- Odpowiedzi rodziców w ankiecie potwierdzają również partnerstwo oraz prawidłowy przebieg współpracy z dyrektorem.
- 93% rodziców wyraża zadowolenie z pozyskiwania i wykorzystywania opinii rodziców na temat działań przedszkola. Taki sam procent rodziców podkreśla, że ich opinia jest brana pod uwagę przy modyfikacji pracy przedszkola.
- 92% badanych rodziców informuje, że rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i współuczestniczą w podejmowanych działaniach.
- 98,5% rodziców wyraża opinię, że przedszkole współpracuje z nimi na rzecz rozwoju dzieci.
- W opinii 97% rodziców w przedszkolu są realizowane ich inicjatywy na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola.
- Rodzice w 95,5% wyrażają zadowolenie z przepływu informacji związanych np. z planowanymi wydarzeniami w przedszkolu oraz informacji dotyczących rozwoju ich dzieci.
- Polepszeniu współpracy z przedszkolem sprzyja wspieranie przedszkola przez rodziców w jego działaniach w postaci: zbiórki zabawek, pomocy dydaktycznych, wzięcia udziału w wycieczkach w uroczystościach, imprezach okolicznościowych, zajęciach, akcjach np. „ Cała Polska czyta dzieciom”.
- 100% nauczycieli zapoznała rodziców z podstawą programową i włącza ich do kształtowania u dziecka wiadomości i umiejętności określonych w podstawie poprzez:
- propozycje ćwiczeń dla dzieci do domu ( 100%) ,
- zamieszczenie w kąciku dla rodziców propozycji ćwiczeń z różnych obszarów rozwojowych ( 37,5%).
10. Badani nauczyciele w 100% informują rodziców na zebraniach, na tablicy ogłoszeń oraz w kontaktach indywidualnych o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu
11. Nauczyciele informują rodziców o sukcesach i trudnościach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dziecka poprzez:
- Dzień Informacji – rozmowy indywidualne (100% respondentów)
- rozmowy telefoniczne ( 50%)
- wyniki diagnozy, obserwacji i wynikające z nich kierunki pracy (100%)
- informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (50%)
12. Z analizy ankiet wynika, że formami współpracy przedszkola z rodzicami są: zebrania grupowe rodziców, kontakty indywidualne z wychowawcą, organizacja imprez przedszkolnych, wycieczki, konkursy, notes pilnej informacji, gazetki dla rodziców, wystawki prac dzieci, strona internetowa.
13. Badania nauczycieli i rodziców wykazują, że formami wspomagania rodziców, w tym formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanymi przez przedszkole są: spotkania ze specjalistami, szkolenia i warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców, porady, konsultacje, biuletyny informacyjne oraz biblioteka dla rodziców.
14. W opinii 100% nauczycieli rodzice mają prawo współdecydowania w sprawach wycieczek, organizacja uroczystości, w tych też formach współpracy uczestniczą. Innymi wskazanymi według respondentów formami uczestnictwa rodziców są: prace na rzecz przedszkola, akcje charytatywne, akcje ekologiczne, konkursy, warsztaty, strona internetowa.
15. 100% badanych nauczycieli ocenia bardzo wysoko aktywność rodziców i rady rodziców w działaniach na rzecz przedszkola.
16. Z badań wynika, że 100% nauczycieli pozyskuje opinie rodziców na temat form współpracy na linii przedszkole – rodzic. Informacje na temat oczekiwań rodziców wobec przedszkola pozyskiwane są w formie: ankietowania, kontraktu wzajemnych oczekiwań, indywidualnych rozmów, zebrań, a wyniki ich wykorzystywane do polepszenia jakości pracy w określonych przez rodziców obszarach, min. do poprawy organizacji wycieczek, uroczystości zajęć.
|
Brak problemów w opinii respondentów
w badanym obszarze
|
CO PROPONUJEMY ZROBIĆ, ŻEBY POPRAWIĆ PRACĘ PRZEDSZKOLA
- Opracowanie i wdrożenie nowego harmonogramu współpracy na płaszczyźnie przedszkole – rodzice w ramach udział w projekcie „ Szkoła współpracy”.
- Kontynuowanie dobrych praktyk na linii przedszkole – rodzic.
- Zachęcenie rodziców do zwiększenia ilości własnych inicjatyw na rzecz przedszkola.
|
SPOSÓB WYKORZYSTANIA WYNIKÓW EWALUACJI:
Wyniki ewaluacji wewnętrznej zostaną wykorzystane do poprawienia jakości pracy przedszkola.
Wyniki zostaną przedstawione na:
- posiedzeniu Rady Pedagogicznej
- zebraniu Rady Rodziców
- na stronie internetowej
|