Jak rozwijać słuch u naszego przedszkolaka? - zajęcia logopedyczne Drukuj
czwartek, 21 maja 2020 07:47

Jak rozwijać słuch u naszego przedszkolaka?

Dziecięce zmysły rozwijają się już w łonie mamy, proces ich rozwoju jest zróżnicowany i długotrwały. Gdy rodzi się dziecko, odbiera bodźce dotykowe, ale widzi nieostro. Dobrze słyszy, chociaż jest bardzo wrażliwe na donośne, nagłe odgłosy. Rodzice mogą stymulować rozwój słuchu dziecka za pomocą odpowiednich zabaw z wykorzystaniem dźwięków, na przykład stonowanej muzyki, własnej mowy oraz zabawek, które grzechoczą, dzwonią, szeleszczą albo wydają delikatne piski.

Gdy dziecko rośnie, jego horyzonty słuchowe poszerzają się. Poszukuje nowych doznań słuchowych. Samodzielnie tworzy dźwięki z dostępnych przedmiotów. Uderza pokrywkami, tupie butami. Stymulacja percepcji słuchowej wpisana jest w naturalny rozwój przedszkolaka. Musimy pamiętać, że nadmiar bodźców słuchowych, duże ich natężenie może męczyć dziecko. Jest wtedy rozdrażnione, czasami nadpobudliwe. Dziecko prezentować może różny próg słyszalności i różny poziom wrażliwości. Dlatego, jeden przedszkolak będzie świetnie czuł się w sali w której jest głośno, inny może odczuwać dyskomfort, niechęć a nawet ból odczuwany w uszach. Dlatego ważne jest, by obserwować własne dziecko. Znaleźć ten optymalny model zabawy.

Poniżej przygotowałam  przykłady natężenia z którym spotykamy się w naszym otoczeniu.

Poziom natężenia niektórych dźwięków w decybelach

źródło dźwięku                                                poziom w decybelach

średni próg słyszenia zdrowego ucha                                                          0

szmer liści w bezwietrzny dzień (3m)                                                         0-5

normalny oddech (0,5m)                                                                             5-10

szept cichy (2m)                                                                                          10-15

szept przeciętny (2m)                                                                                 15-20

bardzo ciche pomieszczenie tykanie zegara (1m)                                      25-30

szpital, kościół, czytelnia                                                                           30-35

darcie papieru (1 m)                                                                                   35-40

cicha ulica                                                                                                  40-45

spokojna rozmowa (2m)                                                                           45-50

mały sklep, małe pomieszczenie biurowe                                                50-55

dzwon kościelny (400m)                                                                          55-60

głośna rozmowa (2m)                                                                              60-65

krzyk (1m)                                                                                               80-85

wnętrze autobusu                                                                                    85-90

świder pneumatyczny (2m)                                                                    90-95

klakson samochodowy (5m)                                                                 95-100

pociąg pośpieszny (3m)                                                                       100-105

kolej podziemna(3m)                                                                           105-110

dyskoteka                                                                                             110-115

młot pneumatyczny (5m)                                                                     115-120

karabin maszynowy (0,5)                                                                    120-125

granica bólu                                                                                    120-130

silnik samolotu śmigłowego (3m)                                                 135-140

syrena alarmowa (1m)                                                                 140-145

samolot odrzutowy przy starcie (10m)                                      145-150

hałas powodujący trwałe uszkodzenie słuchu                          150-155

hałas powodujący wstrząs mózgu                                             155-160

hałas śmiertelny powyżej                                                               160

Pamiętajmy drodzy rodzice, słuch nie jest dany raz na zawsze. Właściwe dbanie o słuch może znacznie wydłużyć jego funkcjonalność na całe życie.

Poniżej propozycja zabaw słuchowych dla najmłodszych.

Myślę, że najbardziej naturalnym i zgodnym z fizjologią słuchu, jest trening prowadzony na codzień w najbliższym otoczeniu. Kierujcie uwagę dziecka, nie tylko na nadjeżdżająca ciężarówkę czy pociąg, ale również na śpiew ptaka, miauczenie kota, czy szelest ściółki w lesie podczas spacerów. Inną propozycja jest zabawa w powtarzanie sekwencji dźwięków. Używamy do tego przedmiotów które każdy znajdzie w swoim domu, szczególnie w kuchni. Uderzamy w garnek ręka lub patyczkiem, zadaniem dziecka jest powtórzyć tyle samo uderzeń. Zamiana ról sprawi dziecku dużo radości, dziecko uderza, a my powtarzamy. Każdy przedmiot wydaje inny dźwięk. Uderzanie w kartonowe pudełko, czy lekkie trącanie szklanki wypełnionej wodą. Dziecko może mieć zawiązane oczy, lub odwraca się tyłem, my uderzamy w któryś z przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odgadnąć źródło dźwięku. Ulubiona zabawą jest odnajdywanie zabawki grającej. Rodzic ukrywa ją w pokoju. Zaprasza dziecko. Zadaniem dziecka jest odnaleźć zabawkę grająca.

Propozycja zabawy interaktywnej rozwijającej wrażliwość słuchową  w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=DDI7pU_u3Gs&fbclid=IwAR28setdtjW3WRcPm8y0FqY6Qps3_sZUTuuUgJV_eJe7nVzjW9yepA69pgo

Życzę wielu interesujących zabaw, pozdrawiam przedszkolaki.

Magdalena Kryźba logopeda