strona główna zajęcia dodatkowe zajęcia logopedyczne


Nie używaj do picia butelki z korkiem niekapkiem- porady logopedy. Drukuj Email
czwartek, 14 kwietnia 2022 08:02

 

Uwaga ❗❗❗ Drodzy rodzice...

Przestrzegamy, informujemy przed zjawiskiem występującym coraz częściej, niepokojącym nas logopedów, nauczycieli i rodziców☝️. Okazuje się, że częste, codzienne, używanie butelek z piciem z korkiem niekapkiem, może mieć skutki w postaci pojawienia się wady wymowy u dzieci. Coraz częściej, zauważam to u moich uczniów. Dzieci, które nie miały żadnych problemów logopedycznych nabywają sygmatyzm międzyzębowy (seplenienie). Język zaczyna wchodzić między łuki zębowe, szczególnie dotyczy to głosek (S, Z, C, DZ). Uczcie swoje dzieci pić najlepiej i najbezpieczniej ze zwykłego kubka. Butelkę z wodą, z sokiem należy odkręcić i wypić zwyczajnie, bez ssania i ciągnięcia dziubka. U dzieci mających problemy z wymową nieprawidłowości nasilają się. Prowadzona terapia logopedyczna nie będzie skuteczna ????. Proszę Państwa o zwrócenie uwagi i wyeliminowanie picia z korków niekapków. Wszystkim nam zależy na tym, by dzieci mówiły zrozumiale.

 

???? Pozdrawiam serdecznie Magdalena Kryźba logopeda????

 

 

Otwórz zdjęcie

Poprawiony: czwartek, 14 kwietnia 2022 08:07
 
Ssanie smoczka picie z butelki u dzieci w wieku przedszkolny- porady logopedy Drukuj Email
środa, 09 grudnia 2020 08:39

 

Dziecko rodzi się z odruchem ssania. Dzięki temu szybko, sprawnie radzi sobie z pobieraniem pokarmu. Karmienie piersią jest znaczące dla rozwoju aparatu artykulacyjnego, buduje bliską relacje z mamą. Dobrze, jeśli mama zdecyduje karmić piersią. Z różnych przyczyn podajemy dziecku mleko z butelki, stosujemy smoczki w funkcji uspokajacza.

W pierwszych miesiącach życie jest to zupełnie zrozumiałe i naturalne.

Skutki nadużywania smoczka i picie przez butelkę dzieci w wieku przedszkolnym może powodować:

  • wady wymowy,

  • niewłaściwe funkcjonowanie warg,

  • wsuwanie języka w trakcie mowy między łuki zębowe,

  • nawykowe otwieranie buzi,

  • wady zgryzu,

  • próchnicę wieku dziecięcego, czarne zęby (zaawansowana próchnica tzw butelkowa) lub przedwczesne ich wypadnięcie, towarzyszące dziecku do wieku szkolnego,

  • parafunkcje pod postacią: ssania kciuka, części ubrań, gryzienie kredek, długopisów, obgryzanie paznokci i skórek, ssanie końcówek włosów, ssanie łańcuszków, ssanie dolnej wargi,

  • nieprawidłowa spoczynkowa pozycja języka, utrwalanie niewłaściwego toru oddechowego (oddychanie torem ustnym, zamiast nosowym),

  • częste występowanie chorób uszu

Kiedy należy definitywnie odstawić smoczek i zrezygnować z karmienia przez butelkę?

Opierając się o najnowszą wiedzę autorytetów takich jak: dr Mira Rządzka ,dr Marzena Machoś, neurologopedki, badające i zajmujące się tematem oddychania, połykania i odżywiania małych dzieci. Wykorzystując własne 17-letnie doświadczenie w pracy logopedy. Oraz z zaleceń Towarzystwa Laktacyjnego, mogę wywnioskować, że używanie smoczka, czy to w formie podawanego pokarmu, czy w funkcji uspokajacza powinno zakończyć się między 10 a 18 miesiącem życia dziecka.

Odruch ssania powinien zostać wygaszony między 1. a 2. r.ż. Prawidłowo realizowana czynność ssania usprawnia mięśnie artykulacyjne, kształtuje tor oddechowy i przygotowuje do rozwoju następnych odruchów związanych z kąsaniem, gryzieniem i żuciem. Ćwiczy i wzmacnia mięśnie szczęki oraz kształtuje prawidłowe ruchy języka niezbędne do mowy w późniejszym okresie życia.

Przetrwały odruch ssania lub niewłaściwie realizowana funkcja ssania, może powodować u starszych dzieci problemy z prawidłowym uszczelnieniem wargowym i słabą kontrolą mięśni przedsionka jamy ustnej zaangażowanych w mowę. Będzie wpływało na artykulację. Obserwuje się silny związek odruchu ssania z prawidłowym wzorcem przełykania i właściwą pionizacją języka.

Zasadnym jest stwierdzenie, że żaden przedszkolak ( nawet ten, który ma 2lata i 8 miesięcy), nie powinien pić mleka, kaszki z butelki ze smoczkiem, nie powinien również ssać smoczka. Tłumaczenie rodziców, że to jest jedyne pożywienie dziecka, wydaje się być bezzasadne. Dziecko kilkuletnie powinno mieć bogatą dietę, rozszerzana o różnego rodzaju substancje odżywcze, o różnych konsystencjach strukturach, kolorach. Tylko taki sposób odżywiania wpłynie na prawidłowy rozwój fizyczny, poznawczy. W sytuacji, gdy śniadaniem dziecka jest duża butelka mleka, kaszki, nie wpływa na chęć zjedzenia śniadania z dziećmi w przedszkolu.

Zdarza się tak, że niektóre dzieci maja wygurowany odruch ssania, pomimo właściwej postawy rodziców, wczesnego odstawienie smoczka, butelki ze smoczkiem, może powodować trudności. Dziecko szybko znajdzie inny przedmiot, który będzie realizował jego przetrwały odruch ssania. Wtedy warto skonsultować to z neurologopedą, terapeutą sensorycznym lub fizjoterapeutą w celu ustalenie przyczyny i wyeliminowania jej w jak najszybszym czasie. Zdrowo rozwijające się dziecko kończąc 12 miesiąc życia, nie powinno mieć już tak silnego odruchu ssania by potrzebowało smoczka czy butelkę ze smoczkiem. Te niewłaściwe nawyki wydłużają i utrwalają u dziecka nieprawidłowości, które mogą bezpośrednio wpływać na dalszy rozwój dziecka.

 


Przygotowała

Magdalena Kryźba

logopeda przedszkolny

glottodydaktyk, terapeuta zajęciowy, trener Biofeedback

Poprawiony: środa, 09 grudnia 2020 09:13
 
Zajęcia logopedyczne ,,Śpiew i jego wpływ na rozwój dzieci". Drukuj Email
środa, 17 czerwca 2020 21:18

 

Aby dobrze śpiewać, potrzebna jest koordynacja słuchowo głosowa.

Czy umiemy podporządkować dźwięk tonacji, zaśpiewać melodię czysto intonacyjnie?

Nie każdy to potrafi.

Słuch można kształcić, głos również. Wiele zależy też od tego ile wspólnego mamy z muzyką w dzieciństwie, czy ktoś z rodziny śpiewa,gra na instrumencie, czy słucha się muzyki. Ile zdolności odziedziczyliśmy w genach.

W przedszkolu nauczyciele zachęcają dzieci do śpiewania, bo jest to najbardziej przystępna forma aktywności muzycznej. Muzyka jest wartościowym narzędziem terapeutycznym i ma duży wpływ na ogólny rozwój człowieka.

  • pomaga w uporaniu się z problemami emocjonalnymi, fizycznymi

  • wydłuża i wzmacnia fazę wydechową

  • poprawia koncentrację uwagi

  • rozwija słuch fizyczny, muzyczny i fonemowy

  • doskonali pamięć muzyczną

  • poprawia rytmiczność co pośrednio przenosi się na prawidłową i płynną mowę

  • rozwijamy zasób słów

  • poszerzamy wiedzę o świecie

Im wcześniej zaczniemy muzykować, tym większa jest szansa, że nasze poczucie rytmu, słuch i głos będą się rozwijać, co ułatwi w późniejszym czasie prace nad głosem.

Polecam propozycje zabawy połączonej ze śpiewem Pani Agi. W mojej ocenie mistrzowsko wprowadza dzieci w świat muzyki. Idealne dla przedszkolaków.

Miłej zabawy
pozdrawiam Magdalena Kryźba
 
,,Wakacje już tuż tuż" - zajęcia logopedyczne Drukuj Email
czwartek, 04 czerwca 2020 07:10

Wakacje już tuż tuż.

Czapkę pirata na głowę włóż!

Kochani, wakacje już za ostatnim zakrętem. To czas, w którym zbieramy siły na kolejny rok nauki i poznawania otaczającego nas świata. Przerwa wakacyjna, to doskonały moment, by utrwalić u dziecka zdobyte umiejętności językowe w przedszkolu i szkole. Drodzy rodzice, wiem, jak ciężko pracowaliście ze swoimi pociechami w ciągu całego roku-wspierając ich rozwój. Wakacje to czas zabaw na powietrzu, przekopywania piaskownic. Korzystania z kąpieli wodnych i słonecznych.
Mowa naszych dzieci rozwija się przez cały czas. Wakacje, to również intensywny rozwój. Proponuję byście sprawdzili umiejętności językowe waszych dzieci. Każda okazja jest do tego odpowiednia: spacer po lesie, zabawa w ogródku, grill u rodziny, wyjazd nad morze i spacer po górach. Pozwólcie dziecku swobodnie się wypowiadać. Mamy teraz więcej czasu, dni są dłuższe, do przedszkola nie musimy rano szykować dzieci. Wysłuchujmy co mają do powiedzenia. Jeśli zauważymy, usłyszymy,że wypowiedzi dzieci nie są do końca poprawne, dajmy im dobry wzorzec. Powtórzy prawidłowo, bez zmiękczeń, bez niepotrzebnego spieszczania. Nagradzajmy miłym słowem, uśmiechem poprawne wypowiedzi dzieci. Nigdy nie wyręczajmy dzieci wyprzedzając lub mówiąc za nich, to niestety nie pomoże rozwijać mowy.   Pamiętajmy, mowa dziecka jest kształtowana przez najbliższe otoczenie,rodziców, dziadków, opiekunów, rówieśników. W jaki sposób mówimy do dziecka i w towarzystwie dziecka, wywiera bardzo duży wpływ na tworzenie się kompetencji językowych. Dwa miesiące, to długi okres w rozwoju naszych pociech. Przygotujcie młodsze dzieci, te które już skończyły pierwszy rok życia ( również 2-latki, 3-latki) by mogły bez problemowo nabyć mowę i posługiwać się nią. Jeśli wasze dziecko skończyło 1 rok życia a nadal używa smoczka, lub pije mleko, sok, wodę przez butelkę ze smoczkiem, to namawiam z całego serca, by już odstawić, zabrać i pożegnać się na zawsze z "ciągotkami-smoczkami". Stwierdzone w badaniach naukowych, obserwowane przeze mnie również w przedszkolach i szkołach, nadużywanie smoczków jest bardzo szkodliwe dla dzieci. Pisze o tym dr Mira Rządzka w licznych publikacjach naukowych. Częste wady zgryzu, niewłaściwe ułożenie języka, te nawyki zwykle prowadzą do wady wymowy! Odpowiednio wcześnie zabrany smoczek, wyrzucona butelka, natychmiast daje szanse dziecku na prawidłowy rozwój mowy. Jestem mamą dwójki dzieci i wiem, że rozstanie ze smoczkiem i butelką bywa trudne. Dlatego proponuję wykorzystać okres wakacyjny, urlopowy, na ostateczne pozbycie się smoczków i butelek ze smoczkami. W zamian zaproponujcie swoim maluchom bidon z rurką ,lub zwykłą szklankę, kubeczek z rurką. Picie przez słomkę, rurkę jest wspaniałą metodą zapobiegania wadom wymowy. Dlatego polecam by właśnie wakacje były dla Was ,drodzy rodzice, czasem na przygotowywanie maluchów do przedszkola i do rozwijania ich mowy. Wystarczy nie przeszkadzać ( smoczki przeszkadzają, zalegając w buziach dzieci) a dziecko samo, intuicyjnie odnajdzie prawidłową drogę rozwoju. Tylko tak uda się pomóc i nauczyć wasze dzieci pięknej i prawidłowej wymowy. Rodzicom życzę dużo odpoczynku, relaksu i słonecznego lata, dzieciom wielu niezapomnianych wrażeń z wakacji i mnóstwa tematów do opowiadania na kolejny rok.
Dla najmłodszych polecam sympatyczną Panią Agę i jej propozycje zabawy w pirata. To doskonałe przygotowanie do wakacyjnych przygód


Link poniżej

Piosenka Piratów ????‍☠

https://www.facebook.com/105095111137778/posts/148377396809549/

???? Usprawnimy mięśnie mimiczne twarzy.

???? Poćwiczymy cechy prozodyczne:

-zmiany natężenia głosu, wysokości i tempa.

Tekst:

Bum cyk cyk i rata tata

Nie ma to jak los pirata

Kto na drodze raz mu stanie

Z tego kasza na śniadanie /x2

Ahoj!⛵☠????

Piosenka Piratów pochodzi ze szkolenia LOGORYTMIKA-RUCH SŁUCH I SŁOWO


Magdalena Kryźba logopeda

 
Zajęcia logopedyczne- Zabawy połączone z ruchem i śpiewem. Drukuj Email
czwartek, 28 maja 2020 10:28

 

źródło pobrania plakatu natuli dzieci są ważne

Zabawy połączone z ruchem i śpiewem.

Jak sięgniemy pamięcią, już nasze babcie zabawiały dzieci piosenkami połączonymi z ruchem. Nie miały tak bogatego warsztatu i pomocy cyfrowych jak my. A mimo to, czas spędzony z nimi był atrakcyjny i stymulujący dla najmłodszych. Warto czerpać z ich doświadczenia. Wiele piosenek przetrwało i nadal bawią i rozwijają kolejne pokolenia..

Zabawa jest główną formą aktywności dziecka. Zabawy paluszkowe towarzyszą od niemowlęctwa. Badania pokazują, że ruchy palców mają wpływ na układ nerwowy, a co za tym idzie na kształtowanie różnych predyspozycji, między innymi zdolności mowy. Zabawy paluszkowe przyczyniają się również do rozwijania orientacji w schemacie własnego ciała. Należy od najmłodszych lat rozwijać tę zdolność u dzieci. W trakcie zabawy paluszkowej dzieci nauczą się odróżniać prawą i lewą stronę ciała oraz wskazywać części ciała. Treść poznanych wierszy i piosenek pomogą zilustrować przede wszystkim palce. Świetnie nadają się też różnego rodzaju piłeczki z wypustkami, walce i szczoteczki. Stymulują ciało i dają dodatkowo bodźce czuciowe. To z pewnością uatrakcyjni zabawę z dzieckiem.


Poniżej zamieszczam kilka linków. Propozycji zabaw paluszkowo- ruchowych.

https://www.facebook.com/MowiAga/videos/2755996164509593

https://www.facebook.com/MowiAga/videos/972550283174778

https://www.facebook.com/MowiAga/videos/293346808728753

Auto Auto do myjni przyjechało, bo się umyć ładnie chciało. Umyto: Pierwsze koło podstawowe (głaszczemy mały palec), Drugie koło podstawowe (głaszczemy drugi palec), Trzecie koło podstawowe (głaszczemy trzeci palec), Czwarte koło podstawowe (głaszczemy czwarty palec), Piąte koło zapasowe (głaszczemy kciuk).  ( w linku prezentacja)

Idzie stonoga Idzie, idzie stonoga, A tu… ( imię dziecka) noga. Idzie, idzie malec, A tu…( imię dziecka) palec. Idzie, idzie koń, A tu…( imię dziecka) dłoń. Idzie, idzie krowa, A tu…( imię dziecka) głowa. A na końcu leci kos, A tu…( imię dziecka) nos.

Rodzinka Ten pierwszy – to nasz dziadziuś (pokazujemy kciuk). A obok – babunia (drugi palec). Największy – to tatuś (pokazujemy środkowy palec). A przy nim – mamunia (pokazujemy czwarty palec). A to jest – dziecinka mała (pokazujemy mały palec). Tralalala, la, la… A to moja – rączka cała! Tralalala, la, la…

Pieski Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń). Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały palec). Mały obudził średniego, Który spał obok niego (otwieramy drugi palec). Gdy średni już nie spał, To duży też przestał (otwieramy trzeci palec). Trzy pieski się bawiły, Czwartego obudziły (otwieramy czwarty palec). Cztery pieski szczekały, Piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią)

 

Warto jedną zabawę powtarzać codziennie o tej samej porze. Na przykład zawsze rano lub w łóżku przed spaniem. Kąpiel to też dobry moment na takie zabawy. Dziecko szybko wplecie taką formę zabawy z najbliższymi w swój plan dnia. Będzie wyczekiwało na zabawę. A gdy już dorośnie, z pewnością nauczy swoje dzieci.

 

Cele zabaw ruchowo-paluszkowych:

    kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,

    usprawnianie małej i dużej motoryki,

    rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

    rozwijanie pamięci słuchowej,

    rozwijanie koncentracji uwagi,

    wzbogacenie słownictwa,

    zaspokojenie potrzeb psychicznych i emocjonalnych.

Korzyści wynikające z uczestnictwa w zajęciach:

    dziecko rozwinie zdolności manualne,

    dziecko wzbogaci repertuar ruchów,

    dziecko pozna werbalne i pozawerbalne sposoby komunikowania się,

    dziecko udoskonali umiejętność wskazywania i nazywania części ciała,

    dziecko rozwinie umiejętność rozróżniania stron prawej i lewej,

    dziecko będzie miało możliwość nawiązania bliskiego kontaktu z osobą dorosłą,

    dziecko zaspokoi potrzebę bezpieczeństwa,

    u dziecka zostaną wyzwolone pozytywne reakcje,

    u dziecka nastąpi wzrost pewności siebie i poczucia własnej wartości,

    napięcie mięśniowe dziecka zostanie zmniejszone.

    Temat zainteresował Cię?

    Polecam książki w których znajdziesz wiele inspiracji i gotowych zabaw paluszkowo-ruchowych

    Marta Bogdanowicz „ W co się bawić z dziećmi?”

    Krzysztof Sąsiadek „Zabawy paluszkowe.”

Aneta Winczewska , Piotr Winczewski „Całkiem nowe zabawy paluszkowe.”

 

Życzę twórczego tygodnia i dobrej zabawy z najmłodszymi.
Magdalena Kryźba logopeda

Poprawiony: czwartek, 28 maja 2020 11:13
 
«pierwszapoprzednia12następnaostatnia»

Strona 1 z 2