ROCZNY PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE
ROK SZKOLNY 2013/2014
PLAN PRACY ZOSTAŁ OPRACOWANY NA PODSTAWIE:
• Wniosków sformułowanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej kończącej rok szkolny 2012/2013
• Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
• Diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci
• Oczekiwań rodziców
• Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014
WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO z roku 2012/2013
1. W dalszym ciągu zapewniać dzieciom bezpieczne warunki zabawy w przedszkolu i w ogrodzie.
2. Monitorowanie obiektu przedszkola , stały nadzór nad placem zabaw.
3. Promowanie zdrowego stylu życia i ekologicznych nawyków poprzez powołanie „Klubu Zdrowe Przedszkolaki-Rogowiaki”
4. Wzbogacić działania nauczycieli poprzez przystąpienie do ogólnopolskich projektów związanych z edukacją prozdrowotną.
5. Opracować harmonogram współpracy z rodzicami ( warsztaty, konkursy) z uwzględnieniem wspólnych działań – dziecko-nauczyciel-rodzic w kontekście edukacji prozdrowotnej ( higiena, żywienie, aktywność fizyczna, bezpieczeństwo).
6. W dalszym ciągu kontynuować i prowadzić działania wspierające dla dzieci ( i ich rodziców) ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
7. Opracować innowację pedagogiczną związaną edukacją prozdrowotną.
8. Reaktywować przedszkolne Koło Teatralne „Rogusie” – opracowanie planu pracy koła.
9. Organizacja grupowych wycieczek integracyjnych z udziałem rodziców.
PODSTAWOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
1. Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego .
2. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.
3. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
CELE:
1. Wspierania sfery emocjonalnej i intelektualnej dzieci w zakresie twórczej aktywności dzieci:
- podejmowanie działań wspomagających rozwój aktywności twórczej dzieci
- stworzenie warunków organizacyjnych , materialnych, wychowawczych i edukacyjnych , które wpłyną na
skuteczność osiągnięcia celów
- doskonalenie nauczycieli w zakresie pracy z dzieckiem o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych
- uczynienie przedszkolaka bycia wrażliwym, twórczym, myślącym i otwartym
- odgrywanie ról w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem
- kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji wobec siebie i innych
- wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów
- wzmocnienie wiary w siebie i we własne możliwości poprzez udział w różnych formach aktywności
- korygowanie niewłaściwych postaw wobec siebie i innych
- uświadomienie istnienia szansy pokonania swojej słabości, możliwości podejmowania wyzwań i nowych zadań
- dokonywanie ewaluacji działań sprzyjającej dostarczeniu informacji na temat osiągnięcia zaplanowanych celów
2. Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych dzieci i zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, wynikających w szczególności : ze
szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się
- prowadzenie systematycznej pracy indywidualnej wspierającej rozwój dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych
- organizowanie zajęć dodatkowych na terenie przedszkola dla dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych
3. Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz czynnej postawy wobec zdrowia własnego i innych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa
- zorganizowanie zajęć dodatkowych – ( I pomoc przedmedyczna)
- zaszczepianie w dzieciach chęci zdobywania nowych wiadomości o zdrowym odżywianiu oraz czynnej postawy wobec własnego i czyjegoś zdrowia
- propagowanie zdrowego stylu życia n łonie przyrody
- rozwijanie zainteresowań edukacją prozdrowotną
- rozbudzanie w dzieciach potrzeb poznawczych
- organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce
- organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem
- prowadzenie warsztatów dla rodziców i dzieci
- udział dzieci w programach edukacyjnych organizowanych przez firmy zewnętrzne
- przygotowywanie przez dzieci , rodziców , nauczycieli scenek teatralnych
- wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów
- doskonalenie nauczycieli w zakresie edukacji prozdrowotnej
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad i norm
4. Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka , wprowadzenie dzieci w świat wartości
- organizowanie spotkań integracyjnych
- organizowanie kącików związanych ze światem wartości
- uaktualnianie kącika Praw Dziecka
- prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców
GŁÓWNE KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014:
1. „ ..Nie zmuszajmy dzieci do aktywności , lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć , lecz twórzmy warunki do myślenia . Nie żądajmy , lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak , by samo chciało chcieć …..” Janusz Korczak - kształtowanie świadomości prozdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym
2. „ Dziecko chce być dobre- jeśli nie umie- naucz ; jeśli nie wie – wytłumacz ; jeśli nie może- pomóż” – „Jednym z najważniejszych praw dziecka jest prawo do poczucia bezpieczeństwa w świecie jasnych reguł…” J.Korczak – kształtowanie poczucia bezpieczeństwa , pewności siebie, zapobieganie zagrożeniom.
3.„Mówisz , że ja Ci pomogłam? Była to dla mnie przyjemność. Tańczyłam mój taniec. Pomogło Ci to? No to cudownie. Przyjmij moje gratulacje , niczego mi nie zawdzięczasz . Sam to osiągnąłeś”- wspieranie rodziców i dzieci w rozwiązywaniu specyficznych potrzeb edukacyjnych ( rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci , pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako jeden z ważniejszych elementów działań nauczycieli)
4.„ Teatr jest najważniejszą rzeczą na świecie , gdyż tam pokazuje się ludziom , jakimi mogliby być, jakimi pragnęliby być , choć nie mają na to odwagi , i jakimi są” Tove Jansson- rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez aktywny udział w przedstawieniach teatralnych. Rozwijanie wrażliwości etycznej poprzez wychowanie ku wartościom.
Rodzaj działań
A. DZIECI
1. Rozwój twórczej aktywności dzieci poprzez :
- aktywne uczestniczenie w różnego typu przedstawieniach wewnątrzprzedszkolnych
- wyjazdy do teatru
- odgrywanie ról w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem
- udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu oraz w imprezach i spotkaniach organizowanych przez inne placówki
- odgrywanie scenek rodzajowych
- udział w zabawach dydaktycznych wynikających z Konwencji Praw Dziecka ( prawo do szacunku, do bycia sobą , do radości, do miłości
itp. )
- udział w innych zaproponowanych przez nauczycielki formach pracy rozwijających twórczą aktywność
- udział dzieci w zajęciach dodatkowych z zakresu aktywności artystycznej
2.Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz czynnej postawy wobec zdrowia własnego i innych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa poprzez:
- zorganizowanie zajęć dodatkowych – ( I pomoc przedmedyczna)
- propagowanie zdrowego stylu życia na łonie przyrody
- rozwijanie zainteresowań edukacją prozdrowotną- tworzenie kącików zdrowia
- rozbudzanie w dzieciach potrzeb poznawczych poprzez udział w zabawach dydaktycznych , tematycznych
- organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce
- organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem
- prowadzenie warsztatów dla rodziców i dzieci
- udział dzieci w programach edukacyjnych organizowanych przez firmy zewnętrzne
- przygotowywanie przez dzieci , rodziców , nauczycieli scenek teatralnych
- wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów
- założenie hodowli np.: szczypiorku, pietruszki, ziół : tymianku, bazylii itp.
- samodzielne przygotowywanie posiłków( kanapek, sałatek)
B- NAUCZYCIELE
1. Prowadzenie systematycznej pracy wspierającej rozwój twórczej aktywności dzieci poprzez :
- organizowanie spotkań z artystami
- organizowanie uroczystości i imprez wewnątrz przedszkolnych
- prowadzenie zajęć z wykorzystaniem biblioterapii
- rozmowy okolicznościowe przed występem dzieci
- uściślenie współpracy z pobliskimi przedszkolami i szkołami i placówkami kulturalno – oświatowymi
- systematyczne wzbogacanie i doposażenie kącików aktywności
- wykorzystywanie w pracy z dziećmi metod i formy pracy rozwijających różne sfery aktywności,
a wśród nich m.in.:
- metodę żywego słowa – bajka , opowiadanie
- metoda czynna- samodzielnych doświadczeń
- zadań stawianych do wykonania
- metoda wizualizacji
- wizualizacja
- pedagogika zabawy
- metoda ruchu rozwijającego W.Sherborne
- elementy metody K. Orffa
- opowieści ruchowe
- burza mózgów
2.Prowadzenie systematycznej pracy indywidualnej wspierającej rozwój dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych
3.Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz czynnej postawy wobec zdrowia własnego i innych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa poprzez:
- zorganizowanie zajęć dodatkowych – ( I pomoc przedmedyczna)
- propagowanie zdrowego stylu życia na łonie przyrody ( wycieczki, spacery)
- tworzenie kącików zdrowia
- rozbudzanie w dzieciach potrzeb poznawczych poprzez udział w zabawach dydaktycznych , tematycznych
- organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce
- organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem
- prowadzenie warsztatów dla rodziców i dzieci
- udział dzieci w programach edukacyjnych organizowanych przez firmy zewnętrzne
- przygotowywanie przez dzieci , rodziców , nauczycieli scenek teatralnych
- założenie hodowli np.: szczypiorku, pietruszki, ziół : tymianku, bazylIi itp.
- samodzielne przygotowywanie przez dzieci posiłków ( kanapek, sałatek)
4. Organizowanie zajęć dodatkowych bezpłatnych na terenie przedszkola:
- terapii pedagogicznej
- z jęz. angielskiego,
- z zakresu rekreacji ruchowej, inspirujących różne formy ruchu i umożliwiających aktywność w tym zakresie np.:
- zajęciach sportowych
- terenowych
- różnego rodzaju wycieczkach
- rodzinnym festynie sportowym
5. Monitorowanie wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego
6. Systematyczne monitorowanie frekwencji dzieci 5-6-letnich.
- Uściślenie współpracy nauczycieli dzieci 5-6- letnich w tym zakresie
- Przyjęcie jednolitych działań wychowawczo- dydaktycznych w przypadku długo trwającej nieobecności dziecka
7. Wzięcie udziału w ewaluacji działań w odniesieniu do głównych kierunków pracy w roku szkolnym 2013/2014
C- PRACOWNICY ADMINISTRACJI I OBSŁUGI
1.Realizacja działań związanych z bezpieczeństwem dzieci:
- dokonywanie przeglądu stanu technicznego urządzeń i zabawek
- usuwanie zabawek zagrażających bezpieczeństwu dzieci
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci podczas pobytu w
- pamiętanie o przepisach b.h.p. ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek
D- MODERNIZACJA BUDYNKU I OGRODU
1. Doposażenie sal w przybory i pomoce przydatne w prowadzeniu zajęć dodatkowych .
2.Doposażenie ogrodu przedszkolnego wg. potrzeb
3. Wzbogacenie kącików zainteresowań o materiały umożliwiające rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dzieci.
E- RODZICE
1.Organizowanie spotkań grupowych w celu:
- zapoznania rodziców z działaniami przedszkola na rzecz zdrowia
- informowania rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,
- zapoznania rodziców z „Podstawą programową wychowania przedszkolnego” i włączenia ich do kształtowania u dzieci wiadomości i umiejętności w niej zawartych,
- przekazywania rodzicom rzetelnej informacji na temat dzieci, ich zachowania i rozwoju, a także włączenia ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie natrafiają,
- zachęcania rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola np.: ustalania i zatwierdzania harmonogramu wycieczek, wspólnego organizowania wydarzeń, w których biorą udział dzieci, tworzenia dekoracji, wzbogacania sal zajęć w środki dydaktyczne,
- zapoznania rodziców z ofertami programowymi szkół
2. Prowadzenie konsultacji indywidualnych.
3. Aktualizacja kącika dla rodziców w szatni
4. Udział rodziców w zajęciach otwartych metodą warsztatową
5.Zaproszenie na spotkania z rodzicami specjalistów: logopedę, psychologa
6. Przeprowadzanie badań związanych z problemami i oczekiwaniami rodziców.
7. Systematyczne włączanie rodziców do przygotowywania i wystawiania przedstawień zarówno na terenie przedszkola ,jak i poza nim.
8. Warsztaty teatralne z rodzicami
9. Sponsorowanie pomocy do stworzenia optymalnego klimatu zajęć .
10. Zachęcenie rodziców do czytania bajek, które znajdują się w innowacji oraz zamieszczone na stronie internetowej naszego przedszkola.
11.Wspieranie działań nauczycieli poprzez doposażenie kącików aktywności
12.Finansowanie wyjazdów swoich dzieci np.: na wycieczki
14. Udział rodziców w:
a. uroczystościach przedszkolnych
b. zajęciach otwartych
c. „Dniach Otwartych”
d. spotkaniach adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych
e. kiermaszu prac plastycznych dzieci z okazji:
- Świąt Bożego Narodzenia
- Świąt Wielkanocnych
15. Śledzenie wydarzeń przedszkola na stronie internetowej oraz poprzez gazetkę przedszkolną„Gazetka przedszkolaka”.
16.Udział rodziców z dziećmi w szkoleniach z I pomocy przedmedycznej , w spotkaniach kulinarnych
17.Wzięcie udziału w ewaluacji działań w odniesieniu do głównych kierunków pracy w roku szkolnym 2013/2014.
|