strona główna plany-programy Roczny Plan Pracy Przedszkola na rok szkolny 2013/2014
Roczny Plan Pracy Przedszkola na rok szkolny 2013/2014 Drukuj Email
poniedziałek, 02 września 2013 13:37

ROCZNY PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE

ROK SZKOLNY 2013/2014

PLAN PRACY ZOSTAŁ OPRACOWANY NA PODSTAWIE:

• Wniosków sformułowanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej kończącej rok szkolny 2012/2013

• Podstawy programowej wychowania przedszkolnego

• Diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci

• Oczekiwań rodziców

• Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014

WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO z roku 2012/2013

1. W dalszym ciągu zapewniać dzieciom bezpieczne warunki zabawy w przedszkolu i w ogrodzie.

2. Monitorowanie obiektu przedszkola , stały nadzór nad placem zabaw.

3. Promowanie zdrowego stylu życia i ekologicznych nawyków poprzez powołanie „Klubu Zdrowe Przedszkolaki-Rogowiaki”

4. Wzbogacić działania nauczycieli poprzez przystąpienie do ogólnopolskich projektów związanych z edukacją prozdrowotną.

5. Opracować harmonogram współpracy z rodzicami ( warsztaty, konkursy) z uwzględnieniem wspólnych działań – dziecko-nauczyciel-rodzic w kontekście edukacji prozdrowotnej ( higiena, żywienie, aktywność fizyczna, bezpieczeństwo).

6. W dalszym ciągu kontynuować i prowadzić działania wspierające dla dzieci ( i ich rodziców) ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.

7. Opracować innowację pedagogiczną związaną edukacją prozdrowotną.

8. Reaktywować przedszkolne Koło Teatralne „Rogusie” – opracowanie planu pracy koła.

9. Organizacja grupowych wycieczek integracyjnych z udziałem rodziców.

PODSTAWOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014

1. Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego .

2. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.

3. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

CELE:

1. Wspierania sfery emocjonalnej i intelektualnej dzieci w zakresie twórczej aktywności dzieci:

- podejmowanie działań wspomagających rozwój aktywności twórczej dzieci

- stworzenie warunków organizacyjnych , materialnych, wychowawczych i edukacyjnych , które wpłyną na

skuteczność osiągnięcia celów

- doskonalenie nauczycieli w zakresie pracy z dzieckiem o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych

- uczynienie przedszkolaka bycia wrażliwym, twórczym, myślącym i otwartym

- odgrywanie ról w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem

- kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji wobec siebie i innych

- wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów

- wzmocnienie wiary w siebie i we własne możliwości poprzez udział w różnych formach aktywności

- korygowanie niewłaściwych postaw wobec siebie i innych

- uświadomienie istnienia szansy pokonania swojej słabości, możliwości podejmowania wyzwań i nowych zadań

- dokonywanie ewaluacji działań sprzyjającej dostarczeniu informacji na temat osiągnięcia zaplanowanych celów

2. Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych dzieci i zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, wynikających w szczególności : ze

szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się

- prowadzenie systematycznej pracy indywidualnej wspierającej rozwój dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych

- organizowanie zajęć dodatkowych na terenie przedszkola dla dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych

3. Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz czynnej postawy wobec zdrowia własnego i innych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa

- zorganizowanie zajęć dodatkowych – ( I pomoc przedmedyczna)

- zaszczepianie w dzieciach chęci zdobywania nowych wiadomości o zdrowym odżywianiu oraz czynnej postawy wobec własnego i czyjegoś zdrowia

- propagowanie zdrowego stylu życia n łonie przyrody

- rozwijanie zainteresowań edukacją prozdrowotną

- rozbudzanie w dzieciach potrzeb poznawczych

- organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce

- organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem

- prowadzenie warsztatów dla rodziców i dzieci

- udział dzieci w programach edukacyjnych organizowanych przez firmy zewnętrzne

- przygotowywanie przez dzieci , rodziców , nauczycieli scenek teatralnych

- wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów

- doskonalenie nauczycieli w zakresie edukacji prozdrowotnej

- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad i norm

4. Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka , wprowadzenie dzieci w świat wartości

- organizowanie spotkań integracyjnych

- organizowanie kącików związanych ze światem wartości

- uaktualnianie kącika Praw Dziecka

- prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców

GŁÓWNE KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014:

1. „ ..Nie zmuszajmy dzieci do aktywności , lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć , lecz twórzmy warunki do myślenia . Nie żądajmy , lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak , by samo chciało chcieć …..” Janusz Korczak - kształtowanie świadomości prozdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym

2. „ Dziecko chce być dobre- jeśli nie umie- naucz ; jeśli nie wie – wytłumacz ; jeśli nie może- pomóż” – „Jednym z najważniejszych praw dziecka jest prawo do poczucia bezpieczeństwa w świecie jasnych reguł…” J.Korczak – kształtowanie poczucia bezpieczeństwa , pewności siebie, zapobieganie zagrożeniom.

3.„Mówisz , że ja Ci pomogłam? Była to dla mnie przyjemność. Tańczyłam mój taniec. Pomogło Ci to? No to cudownie. Przyjmij moje gratulacje , niczego mi nie zawdzięczasz . Sam to osiągnąłeś”- wspieranie rodziców i dzieci w rozwiązywaniu specyficznych potrzeb edukacyjnych ( rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci , pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako jeden z ważniejszych elementów działań nauczycieli)

4.„ Teatr jest najważniejszą rzeczą na świecie , gdyż tam pokazuje się ludziom , jakimi mogliby być, jakimi pragnęliby być , choć nie mają na to odwagi , i jakimi są” Tove Jansson- rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez aktywny udział w przedstawieniach teatralnych. Rozwijanie wrażliwości etycznej poprzez wychowanie ku wartościom.

 

Rodzaj działań

A. DZIECI

1. Rozwój twórczej aktywności dzieci poprzez :

-   aktywne uczestniczenie w różnego typu przedstawieniach wewnątrzprzedszkolnych

-  wyjazdy do teatru

-  odgrywanie ról w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem

-   udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu oraz w imprezach i spotkaniach organizowanych przez inne placówki

-   odgrywanie scenek rodzajowych

-   udział w zabawach dydaktycznych wynikających z Konwencji Praw Dziecka ( prawo do szacunku, do bycia sobą , do radości, do miłości

itp. )

-   udział w innych  zaproponowanych przez nauczycielki  formach pracy rozwijających twórczą aktywność

-  udział dzieci w zajęciach dodatkowych z zakresu  aktywności artystycznej

2.Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz czynnej postawy wobec zdrowia własnego i innych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa poprzez:

- zorganizowanie zajęć dodatkowych( I pomoc przedmedyczna)

- propagowanie zdrowego stylu życia na łonie przyrody

- rozwijanie zainteresowań edukacją prozdrowotną- tworzenie kącików zdrowia

- rozbudzanie w dzieciach potrzeb poznawczych poprzez udział w zabawach dydaktycznych , tematycznych

- organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce

- organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem

- prowadzenie warsztatów dla rodziców i dzieci

- udział dzieci w programach edukacyjnych organizowanych przez firmy zewnętrzne

- przygotowywanie przez dzieci , rodziców , nauczycieli scenek teatralnych

- wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów

- założenie hodowli np.: szczypiorku, pietruszki, ziół : tymianku, bazylii itp.

- samodzielne przygotowywanie posiłków( kanapek, sałatek)

 

B- NAUCZYCIELE

1. Prowadzenie systematycznej pracy wspierającej rozwój   twórczej aktywności  dzieci poprzez :

-   organizowanie spotkań z artystami

-   organizowanie uroczystości i imprez wewnątrz przedszkolnych

-    prowadzenie zajęć z wykorzystaniem biblioterapii

-    rozmowy okolicznościowe przed występem dzieci

-    uściślenie współpracy z pobliskimi przedszkolami i szkołami i placówkami kulturalno – oświatowymi

-   systematyczne wzbogacanie i doposażenie kącików aktywności

-    wykorzystywanie w pracy z dziećmi  metod i formy pracy rozwijających różne sfery aktywności,

a wśród nich m.in.:

  • metodę żywego słowa – bajka , opowiadanie
  • metoda czynna- samodzielnych doświadczeń
  • zadań stawianych do wykonania
  • metoda wizualizacji
  • wizualizacja
  • pedagogika zabawy
  • metoda ruchu rozwijającego W.Sherborne
  • elementy metody K. Orffa
  • opowieści ruchowe
  • burza mózgów

2.Prowadzenie systematycznej pracy indywidualnej wspierającej rozwój dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych

3.Kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz czynnej postawy wobec zdrowia własnego i innych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa poprzez:

- zorganizowanie zajęć dodatkowych( I pomoc przedmedyczna)

- propagowanie zdrowego stylu życia na łonie przyrody ( wycieczki, spacery)

- tworzenie kącików zdrowia

- rozbudzanie w dzieciach potrzeb poznawczych poprzez udział w zabawach dydaktycznych , tematycznych

- organizowanie konkursów wewnątrz przedszkolnych o w/w tematyce

- organizowanie spotkań np.: z lekarzem, policjantem

- prowadzenie warsztatów dla rodziców i dzieci

- udział dzieci w programach edukacyjnych organizowanych przez firmy zewnętrzne

- przygotowywanie przez dzieci , rodziców , nauczycieli scenek teatralnych

- założenie hodowli np.: szczypiorku, pietruszki, ziół : tymianku, bazylIi itp.

- samodzielne przygotowywanie przez dzieci posiłków  ( kanapek, sałatek)

4. Organizowanie zajęć  dodatkowych bezpłatnych na terenie przedszkola:

  1. terapii pedagogicznej
  2. z  jęz. angielskiego,
  3. z zakresu rekreacji ruchowej, inspirujących różne formy ruchu  i umożliwiających aktywność w tym zakresie np.:

- zajęciach sportowych

- terenowych

- różnego rodzaju wycieczkach

-  rodzinnym festynie sportowym

5. Monitorowanie wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego

6. Systematyczne monitorowanie frekwencji dzieci 5-6-letnich.

  • Uściślenie współpracy nauczycieli dzieci 5-6- letnich w tym zakresie
  • Przyjęcie jednolitych działań wychowawczo- dydaktycznych w przypadku długo trwającej nieobecności dziecka

7. Wzięcie udziału w ewaluacji działań w odniesieniu do głównych kierunków pracy w roku szkolnym 2013/2014

C- PRACOWNICY ADMINISTRACJI I OBSŁUGI

1.Realizacja działań związanych z bezpieczeństwem dzieci:

  • dokonywanie przeglądu stanu technicznego urządzeń i zabawek
  • usuwanie zabawek zagrażających bezpieczeństwu dzieci
  • czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci podczas pobytu w
  • pamiętanie o przepisach b.h.p. ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek

D- MODERNIZACJA BUDYNKU I OGRODU

1. Doposażenie sal w przybory i pomoce  przydatne w prowadzeniu zajęć dodatkowych .

2.Doposażenie ogrodu przedszkolnego wg. potrzeb

3. Wzbogacenie kącików zainteresowań o materiały umożliwiające rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dzieci.

E- RODZICE

1.Organizowanie spotkań grupowych w celu:

- zapoznania rodziców z działaniami przedszkola na rzecz zdrowia

- informowania rodziców   o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,

- zapoznania rodziców   z „Podstawą programową wychowania przedszkolnego”     i włączenia ich do kształtowania u dzieci wiadomości   i umiejętności w niej zawartych,

- przekazywania rodzicom rzetelnej informacji na temat dzieci, ich zachowania i rozwoju, a także włączenia ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci  i łagodzenia trudności  na jakie natrafiają,

- zachęcania rodziców  do współdecydowania w sprawach przedszkola np.: ustalania    i zatwierdzania harmonogramu wycieczek, wspólnego organizowania wydarzeń, w których biorą udział dzieci, tworzenia dekoracji, wzbogacania sal zajęć   w środki dydaktyczne,

- zapoznania rodziców z ofertami programowymi szkół

2. Prowadzenie konsultacji indywidualnych.

3. Aktualizacja kącika dla rodziców w szatni

4. Udział rodziców w zajęciach otwartych metodą warsztatową

5.Zaproszenie na spotkania z rodzicami specjalistów: logopedę,   psychologa

6. Przeprowadzanie badań związanych z problemami i oczekiwaniami  rodziców.

7. Systematyczne włączanie rodziców do przygotowywania i wystawiania przedstawień zarówno na terenie przedszkola ,jak i poza nim.

8. Warsztaty teatralne z rodzicami

9. Sponsorowanie  pomocy do stworzenia optymalnego klimatu zajęć .

10.  Zachęcenie rodziców do czytania bajek, które znajdują się w innowacji oraz zamieszczone  na stronie internetowej naszego przedszkola.

11.Wspieranie działań nauczycieli poprzez doposażenie kącików aktywności

12.Finansowanie wyjazdów swoich dzieci  np.: na wycieczki

14.   Udział rodziców w:

a. uroczystościach przedszkolnych

b. zajęciach otwartych

c. „Dniach Otwartych”

d. spotkaniach adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych

e. kiermaszu prac plastycznych dzieci z  okazji:

- Świąt Bożego Narodzenia

- Świąt Wielkanocnych

15. Śledzenie wydarzeń przedszkola na stronie internetowej oraz poprzez gazetkę przedszkolną„Gazetka przedszkolaka”.

16.Udział rodziców z dziećmi w szkoleniach z I pomocy przedmedycznej , w spotkaniach kulinarnych

17.Wzięcie udziału w ewaluacji działań w odniesieniu do głównych  kierunków pracy w roku szkolnym 2013/2014.

Poprawiony: poniedziałek, 02 września 2013 13:58