strona główna szkolenia nauczycieli Szkolenie nauczycieli.
Szkolenie nauczycieli. Drukuj Email
Wpisany przez Ania   
czwartek, 14 kwietnia 2022 19:01

8 kwietnia 2022 r. odbyło się kolejne szkolenie koleżeńskie w ramach WDN. Tematyka spotkania to: " Zaburzenia przetwarzania sensorycznego" Szkolenie przygotowały nauczycielki : Anna Jabłońska i Iwona Balcerak i przedstawiły je za pomocą prezentacji multimedialnej.

Na początku szkolenia A. Jabłońska wyjaśniła pojęcie integracji sensorycznej i wymieniła podstawowe systemy sensoryczne.

Integracja sensoryczna to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące ze wszystkich zmysłów w taki sposób, by mogły być użyte do celowego działania. W procesie tym informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów mózg rozpoznaje, segreguje, interpretuje, łączy ze sobą oraz wcześniejszymi doświadczeniami, odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska. Dzięki temu dzieci rozwijają się prawidłowo. Do podstawowych systemów sensorycznych zaliczamy:

- System wzrokowy

- System słuchowy

- System przedsionkowy

- System dotykowy

- System proprioceptywny

Następnie koleżanka I. Balcerak wymieniła  zaburzenia procesów sensorycznych:

Zaburzenia modulacji sensorycznej:

-   Dziecko przejawia niepokój, lęk lub agresję w sytuacjach, gdy jest niespodziewanie dotykane,

-   Unika sytuacji, gdzie stoi blisko innych osób np. w szeregu lub w parze,

-    Nie lubi chodzić boso po trawie, piasku, wykładzinie,

-    Nie lubi mycia, czesania, włosów,

-    Nie lubi obcinania włosów, paznokci,

-     Unika dotykania faktur materiałów /koce, dywany, maskotki/,

-     Unika pewnych ubrań ze względu na fakturę, przeszadzają mu metki w ubraniach

Zaburzenia różnicowania sensorycznego:

- Dziecko może być nieświadome, że ma brudną twarz, nie zauważać okruchów przy buzi ani cieknącego nosa,

-  Może nie zauważać, że ma ubrania w nieładzie,

-  Nie reaguje albo reaguje w niewielkim stopniu na ból /zadrapania, siniaki, uderzenia/,

-  Chodząc boso nie uskarża się na ostry żwir, gorący piasek,

-   Nie reaguje na ostre, pikantne jedzenie,

-   Nie zauważa, że coś upuściło,

-  Dziecko sprawia wrażenie, że brak mu „wewnętrznego napędu” do zabawy zabawkami,

- Może krzywdzić inne dzieci lub zwierzęta podczas zabawy /brak zrozumienia, że inni odczuwają ból/.

Zaburzenia kontroli posturalnej i ocznej:

-   Dziecko jest nadwrażliwe na światło, woli światło rozproszone, półmrok,

- Unika światła słonecznego, nosi okulary przeciwsłoneczne lub czapkę z daszkiem,

-  Unika kontaktu wzrokowego z innymi,

-  Jest pobudzone, gdy ma do czynienia z wieloma bodźcami wzrokowymi,

Zaburzenia planowania motorycznego, duża i mała motoryka:

-  Dziecko ma trudności w odtwarzaniu i koordynacji ruchu.

- Trudności w zaplanowaniu celowej aktywności.

- Brak zdolności do zorganizowania sobie spontanicznej zabawy.

- Problemy z samoobsługą.

- Nieprawidłowa orientacja w schemacie ciała.

-  Problemy z przekraczaniem linii środkowej ciała.

- Problemy z naśladowaniem dużych i małych ruchów ciała.

Ponadto A. Jabłońska wymieniła metody i ćwiczenia do pracy z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.

Chętne nauczycielki brały udział w ćwiczeniach ruchowych.

I. Balcerak podkreśliła , iż głównym zadaniem terapii jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych, w szczególności: przedsionkowych, proprioceptywnych, dotykowych, wzrokowych, słuchowych w taki sposób, by dziecko spontanicznie formułowało reakcje adaptacyjne poprawiające integrację tych bodźców. Terapia integracji sensorycznej może być prowadzona po przeprowadzeniu diagnozy przez wykwalifikowanych terapeutów SI.

Na zakończenie wszyscy uczestnicy otrzymali materiały szkoleniowe i prezentację multimedialną na swoje poczty e-mailowe.

 

Poprawiony: czwartek, 14 kwietnia 2022 19:01