- Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem książek lub internetu. Książki o pociągach. Rodzic prosi, aby dziecko odszukało w książkach ilustracje pociągów (lub razem z Rodzicem w Internecie). Następnie dziecko wypowiada się na temat odnalezionych w nich ilustracji. Odpowiada na pytania, np.: Jakie są te pociągi? Jak wyglądają? Jakie mają kolory? Itp. Najszybszy pociąg w Polsce to Pendolino.
- Ćwiczenia słuchowe Szybko czy wolno? Nagranie odgłosów jazdy pociągu (najlepiej w różnym tempie) wyszukane w Internecie. Rodzic prosi, aby dziecko skupiło uwagę na odgłosach i określiło, jak jedzie pociąg. (Pociąg jedzie... szybko, wolno).
- Wysłuchanie piosenki Jedzie pociąg z daleka. Wspólne śpiewanie znanej piosenki, połączone z oglądaniem filmiku.
https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
- Ćwiczenia ortofoniczne Jedzie pociąg... Obrazki: ślimak, gepard, mysz, lew (w dostępnych książkach lub w Internecie). Rodzic opowiada o znaczeniu poszczególnych zwierząt przedstawionych na obrazkach (ślimak – wolno, gepard – szybko, mysz – cicho, lew – głośno) w stosunku do sposobu naśladowania odgłosów jazdy pociągiem przez dziecko (ciuch, ciuch). Następnie Rodzic pokazuje obrazki w dowolnych kombinacjach. Może je także łączyć (np. ślimak + myszka – dziecko mówi ciuch-ciuch wolno i cicho).
- Ćwiczenia manualne Skorupa ślimaka. Dla dziecka: kontur ślimaka, plastelina, kredki. Rodzic prosi, aby dzieci zrobiły z plasteliny cienki wałeczek, zrolowały go na podobieństwo kształtu skorupy ślimaka, przykleiło w odpowiednim miejscu na konturze ślimaka i pokolorowały resztę konturu.
|