Witam dzieci oraz rodziców na dzisiejszych zajęciach
Temat na dziś to: „Biało - czerwona flaga”
Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej jest jednym z najmłodszych polskich świąt narodowych. Obchodzimy go 2 maja, począwszy od 2004 roku. W tym dniu chcemy okazać szacunek naszej fladze narodowej, wywieszając ją w widocznych miejscach. W całej Polsce organizowane są różne uroczystości patriotyczne. Niektórzy noszą w tym dniu biało-czerwone kotyliony. Ponieważ zbliża się ten dzień, dlatego proponujemy zajęcia patriotyczne. Najpierw zapoznamy się z naszą flagą.
1. Opisujemy, jak wygląda flaga polski
Barwami Rzeczypospolitej Polskiej są kolory biały i czerwony, ułożone w dwóch poziomych, równoległych pasach tej samej szerokości, z których, górny jest koloru białego, a dolny koloru czerwonego.
2. Przejdźmy teraz do przeczytania opowiadania E. Stadmüller „ Biało-czerwone”.
Ilustracja do opowiadania (s. 66-67) dostępna online, oto adres;
flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=69
Opowiadanie
Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha.
Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał: – Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.
– Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy!
W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle.
Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też.
Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.
– Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami.
Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu.
Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.
– Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory…
Ada poważnie kiwnęła główką.
– Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą.
– I co teraz? – zapytał tato.
– Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech.
Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?
3.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji:
Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
Jakie kolory ma flaga Polski?
Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?
4.Dla utrwalenia wiadomości na temat polskich symboli narodowych zapraszam do obejrzenia filmu pt: ”Polak mały”
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
5. Teraz przejdźmy do ćwiczeń logopedycznych usprawniających narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Kolory flagi – Rodzic podaje kolory flagi. Gdy mówi biały – dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, gdy mówi czerwony – język opuszczają na dolną wargę.
Chorągiewki – tak jak chorągiewki poruszają się na wietrze, tak dzieci poruszają językiem po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego.
Lech, Czech, Rus jadą na koniach – dzieci naśladują osobno stukot kopyt koni każdego z bohaterów legendy. Przyklejają szeroko ułożony język do podniebienia i odbijają go, jednocześnie ściągając wargi w dziobek i rozciągając szeroko.
Orzeł – dzieci wysuwają język do przodu, unosząc jego czubek do góry, i poruszają nim na boki, tak jak orzeł swymi skrzydłami.
Wędrówka po Polsce – przy szeroko otwartej jamie ustnej dzieci wysuwają język do przodu i poruszają nim do góry, w dół, w prawą stronę, w lewą stronę.
6. Flaga Polski - ćwiczenie grafomotoryczne
Zadaniem dziecka jest wypełnienie dolnej części flagi Polski kulkami z czerwonej plasteliny.
Flaga do druku: https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/flaga-polski-do-wyklejania-plastelina-malowania/
Jeśli nie macie dostępu do drukarki - zróbcie własną flagę, z wykorzystaniem kredek lub farb.
7. Posłuchajcie piosenki Jestem Polakiem https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
|