strona główna szkolenia nauczycieli "Zabawowe metody i formy pracy w edukacji matematycznej" - szkolenie online
"Zabawowe metody i formy pracy w edukacji matematycznej" - szkolenie online Drukuj Email
Wpisany przez Pani Monika   
czwartek, 09 kwietnia 2020 08:03

W tak trudnym czasie, w dobie koronawirusa, kadra pedagogiczna Gminnego Przedszkola w Rogowie cały czas pogłębia, wzbogaca swoją wiedzę. Tym razem Pani Małgorzata oraz Pani Monika przeprowadziły wewnątrz przedszkolne szkolenie online pt:” Zabawowe metody i formy pracy w edukacji matematycznej”. Szkolenie to mogło się odbyć dzięki temu, iż każda z nauczycielek dysponuje odpowiednim, prywatnym sprzętem komputerowym oraz ma do dyspozycji łącze internetowe.

Matematyka, bo tą dziedziną nauk zajmowałyśmy się, nazywana jest królową nauk, jednak w edukacji przedszkolnej nie stanowi osobnej jednostki w podstawie programowej.  Jest elementem czwartego obszaru dotyczącego rozwijania funkcji poznawczych. Matematyka w przedszkolu pozwala orientować się w czasie, przestrzeni. Pozwala analizować, wyciągać wnioski, kontrolować. Uczy dostrzegania rytmów, pomaga zrozumieć kolejność, dostrzega regularność. Uczy odczytywania symboli, łączy się z nauką pisania i czytania.

Podczas tego szkolenia nauczycielki dowiedziały się , jak za pomocą różnorodnych gier i zabaw rozwijać u dzieci sprawność rachunkową, myślenie matematyczne oraz odporność emocjonalną. Poznały możliwości uatrakcyjnienia i urozmaicenia zajęć z dziećmi, gotowe propozycje zabaw i ćwiczeń do wykorzystania w codziennych sytuacjach związanych z edukacja matematyczną.

Po części teoretycznej rozgorzała dyskusja, gdyż każda z pań dzieliła się różnorodna wiedzą, jak również podawała swoje propozycje zabaw, które wykorzystuje na co dzień w pracy. Koleżanki podkreśliły, iż w edukacji matematycznej bardzo ważnej jest stopniowanie zadań pod względem trudności, że należy zachęcać dzieci do samodzielnego eksperymentowania. Zwróciły również uwagę, że zadania nie mogą być zbyt łatwe, gdyż powinno być dla dziecka wyzwaniem, z którym bez większej refleksji sobie poradzi. Rozwojowi intelektualnemu służy bardziej zadanie trudne, w którym młody człowiek odczuje, że czegoś nie potrafi i chce się tego nauczyć. Warunkiem jest odczucie – nie wiem, ale chcę się nauczyć. W takich sytuacjach nauczyciel jest po to, by wspierać, ukierunkowywać, pomóc w poszukiwaniu rozwiązania.

Zwróciłyśmy również uwagę, iż matematyka jest to kluczowy przedmiot nauczania na każdym szczeblu, od przedszkola zaczynając, gdyż przyda się w codziennym życiu i funkcjonowaniu w społeczeństwie, ma zastosowanie w uczeniu się innych przedmiotów, zapewnia możliwość rozwoju procesów intelektualnych. Jest istotną i charakterystyczną formą wiedzy człowieka. Uczenie matematyki daje uczucie przyjemności, szczególnie wtedy, gdy dziecko odczuwa satysfakcję z dobrze rozwiązanego zadania, a przy tym wspaniale bawi się.

Na koniec wszystkie zgodnie stwierdziłyśmy, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą w różnorodnych zabawach, grach i zagadkach rozwijających umiejętności matematyczne.

Poprawiony: czwartek, 09 kwietnia 2020 08:10