Na terenie naszego przedszkola p. Renata oraz p. Paulina przeprowadziły wewnątrz przedszkolne szkolenie pt. " Obserwacja i diagnoza- wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji".
Szkolenie miało charakter teoretyczny. Koleżanki poinformowały, iż w placówce systemowo rozpoznaje się mozliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuacje społeczna każdego dziecka, a informację z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w realizacji działań edukacyjnych wychowawczych i opiekuńczych. Podejmowane dzialania są adekwatne do ich zdiagnozowanych potrzeb i mozliwości, a sposób organizacji zajęć umożliwia w nich udział wszystkich dzieci.
Nauczyciel rozpoznaje indywidualne potrzeby dzieci poprzez:
przeprowadzenie systematycznej obserwacji dzieci
obserwacje dziecka w różnorodnych sytuacjach społecznych
przeprowadzenie obserwacji i badań specjalistycznych
rozmowy z rodzicami
rozmowy ze specjalistami i innymi nauczycielami
przeprowadzone cykliczne obserwacje dziecka połączone z ewaluacją oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych
dokonanie analizy dokumentacji dziecka
analizy jego wytworów
rozmowy z dzieckiem
Po rozpoznaniu potrzeb Nauczyciel podejmuje różnego rodzaju działania wspierające uzdolnienia dzieci poprzez:
przeprowadzenie zajęć indywidualnych uwzględniających uzdolnienia dziecka
zachęcanie dzieci do brania udziału w różnego typu konkursach
stosowanie w czasie zajęć zasady stopniowania trudności
kontakt z rodzicami- zachęcanie ich do wspierania uzdolnień dziecka
stwarzanie sytuacji do rozwijania uzdolnień poprzez organizowanie odpowiednich zajęć
Koleżanka Paulina wymieniła trudności, jakie można zaobserwować u wychowanków . Należą do nich m.in
obniżona sprawność samoobsługowa, manualna w stosunku do wieku
kłopoty z koncentracją uwagi
trudności emocjonalno- społeczne
mała sprawność aparatu mowy, niski poziom kompetencji językowych
problemy z nawiązywaniem poprawnych relacji z rówieśnikami
wady postawy
agresja
cechy nadpobudliwości psychoruchowej
zaburzenia integracji sensorycznej
|