strona główna szkolenia nauczycieli Szkolenie nauczycieli - Narzędzia myślowe TOC w literaturze
Szkolenie nauczycieli - Narzędzia myślowe TOC w literaturze Drukuj Email
Wpisany przez Dyrektor   
poniedziałek, 27 lutego 2017 22:33

SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE I SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PRZYŁĘKU DUŻYM

Realizacja nowych zadań wynikających z nowej podstawy programowej wymaga od nauczycieli sięgania po nowe rozwiązania edukacyjne, zastosowanie nowych form i metod, szukania ciekawszych, bliższych dziecku rozwiązań, co przyczyni się do podniesienia efektywności jego rozwoju, a nauczycielowi – partnerowi da satysfakcję z udziału w procesie przemiany jakiej podlega dziecko. W ostatnich latach coraz bardziej popularna staje się metoda TOC , której celem jest wspieranie dzieci i młodzieży w procesie nabywania umiejętności; określania i wyrażania własnych potrzeb, jasnego komunikowania się z innymi, wytrwałego dążenia do celu i przewidywania konsekwencji zdarzeń związanych z podjętymi decyzjami.

Podczas zebrania szkoleniowego , które odbyło się w naszym przedszkolu 21 lutego gościliśmy nauczycieli Szkoły Podstawowej w Przyłęku Dużym oraz konsultanta z WODN w Łodzi p. Mirosławę Matczak , która poprowadziła szkolenie pt” Wykorzystanie narzędzi myślowych TOC w literaturze dziecięcej” . Na wstępie p. Mirka omówiła podstawowe zadania programu TOC dla Edukacji . Uświadomiła nauczycieli , że w w/w programie najważniejsza jest pomoc w odpowiedzi na 3 pytania pojawiające się w każdym aspekcie życia, również w edukacji: Co należy zmienić? W co należy to zmienić? Jak należy to zmienić?

Co należy zmienić? Nauczyciele zaangażowani w osiągnięcie celu edukacyjnego wkładają w swą pracę wiele wysiłku, jednak na swej drodze napotykają przeszkody. Wiele uczniów/dzieci nie rozumie tekstu, który czytają bądź słuchają . Wielu uczniów/dzieci nie potrafi wyrazić swoich myśli w taki sposób, by wnieść do prowadzonej dyskusji ważne elementy lub efektywnie uczestniczyć w opracowywaniu zadania. Wielu uczniów/dzieci stara się zapamiętać, a nie zrozumieć, przekazywane informacje. Wielu uczniów/dzieci nie potrafi zastosować w życiu wiedzy, którą nauczyciel przekazuje im na zajęciach. Wielu uczniów/dzieci ma kłopoty z rozwiązywaniem własnych problemów . Wielu z nich nie czuje odpowiedzialności za swoje postępowanie.

W co należy to zmienić? W całym systemie brakuje skutecznego sposobu nauczenia dzieci samodzielnego myślenia— potrzebne są konkretne i praktyczne narzędzia, które zaspokoją potrzeby naukowe i behawioralne uczniów/dzieci .Dzieci, które potrafią myśleć , lepiej i łatwiej pozyskują wiedzę .

Jak należy to zmienić? Jako pedagodzy wierzymy, że problem można rozwiązać, dając uczniom/dzieciom do dyspozycji konkretne narzędzia (sposoby myślenia) i ucząc, jak ich używać. A w konsekwencji przenieść odpowiedzialność za proces uczenia się na samych uczniów.

Pani Mirosława Matczak przypomniała ,że do realizacji programu TOC służą odpowiednio skomponowane narzędzia myślowe. Ich prosta graficzna forma umożliwia szerokie wykorzystanie, bez względu na wiek, a stosowanie tych narzędzi rozwija inteligencję emocjonalną, prowadzi do budowania komunikacji społecznej, czy lepszego rozumienia otaczającej rzeczywistości. Równocześnie narzędzia są wykorzystywane do przekazywania nowych treści dydaktycznych, utrwalania materiału, czy pogłębiania wiedzy.

Te narzędzia to: chmura, logiczna gałąź, drzewko ambitnego celu.

Chmura jest narzędziem, które służy do analizowania konfliktu – przeniesienie koncentracji z żądań na potrzeby stron zaangażowanych w konflikt.Za pomocą chmurki sprawimy , że dziecko w domu, w grupie rówieśniczej będzie sprawiedliwie rozwiązywało konflikty będzie umiało zrozumieć punkt widzenia innych osób, będzie umiało podejmować bardziej odpowiedzialne decyzje i będzie chętniej współpracować. Będzie lepiej rozumieć omawiane tematy, będzie umiało oceniać pomysły, a także będzie umiało w logiczny i przemyślany sposób znajdować rozwiązania problemów. Umiejętność przedstawienia swoich przypuszczeń oraz określenie problemów nauczy dziecko znajdowania logicznych rozwiązań i rozwiązywania sporów.

Logiczna gałąź – pozwala odkryć i nazwać związki przyczynowo–skutkowe: „jeśli… to…”, określać logiczne konsekwencje zdarzeń, a co za tym idzie – pomaga nabyć dzieciom umiejętność przewidywania następstw własnego zachowania czy podjętych decyzji. Gałąź stosuje się w pracy z dziećmi , aby wspierać ich w nabywaniu umiejętności tworzenia związków przyczynowo- skutkowych pomiędzy działaniem i konsekwencją, przewidywania zdarzeń, czy zmiany negatywnych i impulsywnych zachowań. Dzieci umiejąc zastosować narzędzie TOC jakim jest logiczna gałąź będzie przewidywało konsekwencje w danych sytuacjach , zrozumie konsekwencje swojego postępowania bo samodzielnie będzie eliminować niepożądane zachowanie . W grupie rówieśniczej lepiej zrozumie logiczne zasady naukowe i matematyczne , rozwinie umiejętność kreatywnego wyrażania swoich myśli poprzez pisanie wypracowań.

Drzewko ambitnego celu to narzędzie ułatwia osiągnięcie wyznaczonego ambitnego celu poprzez tworzenie strategicznego planu, z podziałem na etapy działania i określeniem wszelkich przeszkód, które uniemożliwiają osiągnięcie celu, wraz z podaniem sposobów pokonania tych przeszkód. Korzystając z w/w narzędzia dziecko ustanawia własne cele , przewiduje trudności w jego realizowaniu , uczy się planowania sposobu pokonywania trudności .

Po zapoznaniu nauczycieli z nową metodą i sposobach jej wdrażania w działania edukacyjne , p.Miroława Matczak zaprosiła nauczycieli do części warsztatowej , podczas której zespoły utworzone z uczestników szkolenia , analizowały wybrane zagadnienie ( związane tematycznie z wybraną wcześniej bajką) z zastosowaniem poznanych narzędzi .

Tego typu szkolenie wymaga na pewno dodatkowych warsztatów , jednakże pokazało ,że stosując metodę TOC można w grupie rówieśniczej w prosty sposób rozwiązywać np.; problemy wychowawcze , emocjonalne itp.

Poprawiony: poniedziałek, 27 lutego 2017 22:50