Dzieci w wieku przedszkolnym wiele spraw jeszcze nie potrafią zrozumieć, pewne pojęcia są dla nich wręcz abstrakcją . Same nie dałyby rady zrozumieć otaczający ich świat . Dlatego tak ważne jest aby od najmłodszych lat miały profesjonalne wsparcie , a takie daje edukacja przedszkolna. Nauczyciele małymi krokami zapoznają przedszkolaki z najbliższym otoczeniem tzw „ małą Ojczyzną” czyli rodziną , miejscem zamieszkania , regionem i krajem w którym żyją. Dzieci poznają najważniejsze symbole narodowe , historię i tradycję swoich przodków . Poprzez te działania nauczyciele kształtują u swoich wychowanków poczucie przynależności do Ojczyzny , w której wzrastają. Mając taki zasób wiedzy , dzieci gotowe są na poznawanie innych kultur i zwyczajów poszczególnych państw . Mogłoby się wydawać, iż tematy związane z Unią Europejską są zbyt trudne, by wykorzystywać je już w przedszkolu . Jednak poznając państwa europejskie dzieci skutecznie zrozumieją miejsce i rolę Polski w zjednoczonej Europie. Realizacja zadań edukacji europejskiej ma charakter wychowawczy , poznawczy . Istotą jest wpajanie szacunku nie tylko dla dziedzictwa kultury narodu polskiego , ale także dla kultur i historii innych narodów . Zajęcia o Europie zachęcają także dzieci do nauki języków , którymi posługują się mieszkańcy innych krajów europejskich. Mając świadomość , że dzieci najwięcej wiadomości przyswajają poprzez różnego typu zabawy nauczyciele przedszkola postanowili wprowadzić nasze przedszkolaki w tematykę związaną z Europą poprzez podróż po Polsce a następnie po wylosowanych wcześniej przez każda grupę kraju europejskim. Podczas zajęć o Polsce dzieci zapoznały się z najważniejszymi symbolami naszego kraju . Wykorzystując mapę Polski nauczycielki opowiadały o historii i pięknie naszej Ojczyzny . Dzieci podczas zajęć z wykorzystaniem pomocy multimedialnych poznawały różne regiony Polski , stroje ludowe, , sztukę ludową , legendy . Zdobywając wiedzę o swojej Ojczyźnie przedszkolaki dowiedziały się , że jesteśmy Europejczykami . Każdy z nas wie, że dzieci cechuje ogromna ciekawość i chęć zdobywania nowej wiedzy , dlatego zrodził się pomysł Tygodnia Europejskiego . Metodą projektu każda grupa przez tydzień poznawała kulturę i zwyczaje wybranego w drodze losowania państwa europejskiego ( gr I – Grecja, gr II – Węgry , gr III –Hiszpania, gr IV – Włochy, gr V- Czechy) . Dzieci oglądały flagi , poznawały zwyczaje kulinarne , tradycyjne tańce i stroje wybranego przez siebie kraju. Poznawały a nawet niektóre nauczyły się prostych zwrotów grzecznościowych w wybranym języku . Podczas pokazów multimedialnych podziwiały charakterystyczne budowle związane z Grecją , Węgrami, Włochami , Czechami i Hiszpanią. To był intensywny tydzień i jednocześnie bardzo ciekawy . Podsumowanie naszego projektu nastąpi w piątek , kiedy to w ogrodzie przedszkolnym pojawią się stanowiska z krajami Unii Europejskiej , na których zaprezentowane zostaną zebrane przez dzieci i nauczycieli informacje o danym kraju . Każda grupa pokusiła się także o przygotowanie wybranej potrawy , która wiąże się z danym państwem . Prezentując swoje stanowiska dzieci zatańczą do regionalnej muzyki . Po degustacji i wymianie informacji przedszkolaki wezmą udział w olimpiadzie sportowej Euro 2016 .
W zakładkach grup opisane zostaną działania w ramach Tygodnia Europejskiego.
|