strona główna wydarzenia Święto Wody - czyli eksperymentarium w przedszkolu
Święto Wody - czyli eksperymentarium w przedszkolu Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
wtorek, 15 marca 2016 22:26

Wody pitnej brakuje setkom milionów ludzi na całym świecie. Światowy Dzień Wody to dobry moment, by przypomnieć, że wodę trzeba szanować, oszczędzać .Nasze przedszkole od kilku lat hucznie obchodzi Światowy Dzień Wody , który obchodzony jest 22 marca od 1993r. Propozycja jego ustanowienia padła rok wcześniej podczas Konferencji ds. Środowiska i Rozwoju Narodów Zjednoczonych (UNCED). Zatwierdziło ją Zgromadzenie Ogólne ONZ. Dzień ten ma na celu uświadomienie wszystkim , jak wielką rolę odgrywa woda w życiu człowieka, zwierząt, przyrody  i jak wielkie zagrożenie niesie ze sobą spadek jej zasobów. W tym roku postanowiliśmy to święto uczcić zupełnie inaczej niż zazwyczaj . Mając duży zakres wiedzy na temat wody jaki zdobyliśmy realizując program „ Mamo, Tato wolę wodę „  postanowiliśmy zabawić się w naukowców. Nasze sale podzielone zostały na sektory. Grupa IV zamieniona została w  salę kinową w której wyświetlane były  filmy animowane o wodzie , w grupie  I  zorganizowana została sala o wdzięcznej nazwie : czas relaksu – gdzie dzieci rozpoznawały odgłosy wody , relaksując się przy szumie fal morskich. Grupa III zamieniona została w  siłownię mózgu .Uczestnicy spotkania odnajdowali tam zaadresowane do poszczególnej grupy koperty  zawierające polecenia  dostosowane do wieku i możliwości rozwojowych przedszkolaków. W ostatniej sali czyli w grupie I stworzone zostało eksperymentarium , gdzie przeprowadzano bardzo ciekawe doświadczenia badawcze , których bohaterem była oczywiście woda. W eksperymentarium  dzieci uzyskały odpowiedzi na pytania takie jak:

W jaki sposób pozbywamy się brudu? – zabawa z „uciekającym” pieprzem .

Dlaczego należy myć zęby? – doświadczenie z użyciem jaj umieszczonych jedno w  szklance z octem, drugie posmarowane do połowy pastą do zębów , trzecie pokryte w całości pastą do zębów.

Dlaczego słodkie napoje nie gaszą pragnienia? – doświadczenie z ziemniakiem.

„Kto się lubi ten się czubi” – wyjaśnienie powiedzenia „ ale kwas” – z zastosowaniem wody, pieprzu mielonego , cukru i cytryny.

Chmurka w butelce – jak przebiega obieg wody w przyrodzie? – wykorzystanie butelki z ciepła woda , kostką lodu.

Co się stanie jak powietrze się ogrzeje? – zaczarowany balon – małe czary-mary.

Jak działa łódź podwodna ? – tańczący balon .

Po wykonaniu doświadczeń każdy uczestnik otrzymał naklejkę – odznakę Wodnego Super Bohatera.

Kolejne zadania  grupy wykonywały w pokoju : siłownia mózgu . Grupa I  kolorowała kredkami szablon człowieka na niebiesko obrazując  w ten sposób ilość zawartej wody w organizmie oraz naśladowała czynności jakie człowiek wykonuje korzystając z wody np.: mycie rąk, zębów , pranie odzieży ,pływanie, podlewanie kwiatów itp. Przedszkolaki z grupy II przyklejały niebieskie karteczki – szklaneczki obrazując ile wody powinno pić dziecko : niemowlę, pięciolatek , siedmiolatek , nastolatek. Grupa III odpowiadała na pytanie „ Jaka jest woda?”  wykonując mapę pojęciową  przygotowaną na sztaludze w postaci chmurki i kropel. Grupa IV odpowiadała na pytanie „ Do czego potrzebna  jest nam woda?” i wykonała mapę pojęciową na stelażu w postaci chmurki i kropelek.  Grupa V jako najstarsza miała za zadanie odpowiedzieć  na pytanie „ Skąd się bierze woda?” oraz musiała wykonać mapę pojęciową z wykorzystaniem chmur i kropel. Po zakończeniu zadania każda grupa zaprezentowała swoje prace na forum . Zakończeniem naszej badawczej przygody było wymyślenie wspólnego hasła – motta , które będzie nam stale towarzyszyło w przedszkolu .Teraz każdy wie, że „ mam zdrowie i siłę , bo wodę piję!” . Dzisiejszy dzień dostarczył nam wiele emocji , podczas zabaw samodzielnie odkrywaliśmy właściwości wody i utrwalaliśmy naszą dotychczasową wiedzę o  najważniejszej substancji w życiu człowieka, zwierząt i całej przyrody.

 

Poprawiony: wtorek, 15 marca 2016 22:47