REGULAMIN ORGANIZACJI WYCIECZEK
GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE
Opracowano na podstawie:
1. Rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001, Nr 135, poz. 1516);
2. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69);
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz.U. z 1997 r., Nr 57, poz. 358);
4. Rozporządzenie MENiS z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jej organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r., nr12, poz. 67 z późn.zm.);
5. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997 r., nr 98 poz.602 z późn. zm.);
REGULAMIN
§ 1
1. Przez ,,wycieczkę” należy rozumieć wyjście z dziećmi poza teren przedszkola.
2. Każde wyjście z dziećmi poza teren przedszkola nauczyciel ma obowiązek zgłosić dyrektorowi przedszkola najpóźniej w dniu poprzedzającym wycieczkę.
§ 2
Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb wychowanków, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności wychowanków, wymaganych podczas wycieczki (imprezy).
§ 3
Dla dzieci w wieku przedszkolnym powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki na terenie najbliższej okolicy i regionu geograficzno - turystycznego.
§ 4
Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami (w przypadku dzieci przedszkolnych z ich rodzicami lub opiekunami) z zakresie:
a) celu wycieczki,
b) trasy i terminów postojów,
c) zwiedzanych obiektów,
d) harmonogramu,
e) regulaminu zachowania wychowanków podczas wycieczki,
f) Dokumentacja wycieczki zawiera:
1/ kartę wycieczki,, której wzór stanowi załącznik nr 1
2/ listę uczestników - załącznik nr 2
3/ pisemną zgodę rodziców z potwierdzeniem wpłaty – załącznik nr 3
4/ regulamin zachowania się dzieci podczas wycieczki,
5/ kserokopię ubezpieczenia dzieci od nieszczęśliwych wypadków.
§ 5
Każdy organizator wycieczki obowiązkowo uzyskuje od obojga rodziców pisemną zgodę na wyjazd.
§ 6
Organizator wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczki są kierownik wycieczki oraz opiekunowie.
Opieka ma charakter ciągły.
§ 7
Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy lub gołoledzi.
§ 8
W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych
§ 9
Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.
§ 10
1. Dyrektor przedszkola nadzoruje właściwą, zgodną z prawem organizację wycieczki.
2. Do podstawowych zadań dyrektora przedszkola należy:
1/ czuwanie nad prawidłową organizacją spaceru i wycieczki ,
2/ wyznaczenie kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola,
3/ gromadzenie dokumentacji wycieczki ( karta wycieczki, listy uczestników, oświadczenia rodziców i opiekunów),
4/ dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki, a po jej zakończeniu dokonuje rozliczenia,
5/ organizuje transport i wyżywienie.
6/ w przypadku organizowania wycieczki kilkudniowej np. tzw. "Zielonego przedszkola" lub zagranicznej zawiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o jej planowaniu.
§ 11
1.Wycieczka poza teren placówki:
a) dla dzieci 3 – 4 letnich zapewnia się jednego opiekuna na pięcioro dzieci,
b) dla dzieci 5 – 6 letnich zapewnia się jednego opiekuna na sześcioro dzieci.
2.Wycieczka w komunikacji miejskiej:
a) dla czworga dzieci zapewnia się jednego opiekuna,
b) po wejściu do autobusu nauczyciel informuje kierowcę o obecności dzieci,
c) grupa dzieli się na cztery mniejsze grupy.
§ 12
1. Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych przedszkola i kwalifikacjach odpowiednich do realizacji odpowiednich form krajoznawstwa i turystyki.
2. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna wyznaczona przez dyrektora osoba pełnoletnia, która:
a) ukończyła kurs kierowników wycieczek,
b) jest instruktorem harcerskim,
c) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, instruktora turystyki lub pilota wycieczek.
§ 12
Do podstawowych obowiązków kierownika należy:
a) opracowanie dokumentacji wycieczki, którą zatwierdza dyrektor.
- karta wycieczki z harmonogramem i załączoną listą uczestników po 2 egzemplarze (wzór w kancelarii);
- pisemne zgody rodziców;
- regulamin zachowania się uczestników podczas wycieczki;
- deklaracja w sprawie ochrony i życia wychowanków w czasie wycieczki;
- zakres czynności kierownika i opiekuna wycieczki;
- preliminarz finansowy wycieczki przewidujący koszty realizacji programu oraz rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu;
b) zapoznanie z regulaminem wycieczki wszystkich uczestników;
c) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
d) zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania;
e) określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki;
f) nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy;
g) organizacja zadań wśród uczestników;
h) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na finansowanie wycieczki, imprezy;
i) podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki z opiekunami prawnymi dziecka na najbliższym zebraniu grupowym.
§ 13
Wszyscy uczestnicy wycieczek zobowiązani są do przestrzegania bezpieczeństwa i zasad szczególnej ostrożności oraz wykonywania wszystkich poleceń kierownika wycieczki (imprezy) i opiekunów.
§ 14
Opiekunami wycieczki powinni być nauczyciele, pracownicy obsługi placówki lub, w uzgodnieniu z dyrektorem, rodzice dzieci biorących udział w wycieczce.
§ 15
Do podstawowych czynności opiekuna należy:
a) sprawowanie opieki nad wychowankami (ciągłe liczenie uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca, po przybyciu do celu, dostosowanie tempa i odległości odcinków na trasie do wydolności najsłabszego dziecka):
b) współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki, imprezy;
c) nadzór nad przestrzeganiem regulaminu ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
d) nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań;
e) wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
§ 16
Kierownik i opiekunowie nie ponoszą kosztów przejazdu, zakwaterowania, wyżywienia i biletów wstępów. Wydatki z tego tytułu pokrywają pozostali uczestnicy wycieczki.
§ 17
1.Postępowanie nauczyciela po zaistniałym wypadku:
a) jeżeli wypadek zaistniał w czasie wycieczki (imprezy) wszystkie decyzje podejmuje kierownik grupy i odpowiada za nie.
- powiadamiany jest o zaistniałej okoliczności dyrektor przedszkola oraz rodzice dziecka , które uległo wypadkowi.
b) w miarę możliwości udzielana jest pierwsza pomoc poszkodowanemu,
c) poszkodowanemu trudnych wypadków należy wezwać pogotowie ratunkowe oraz zawiadomić telefonicznie dyrektora przedszkola i prawnych opiekunów.
d) miejsce wypadku należy pozostawić nienaruszone w celu dokonania ewentualnych oględzin.
§ 18
1. Postępowanie w razie pożaru pomieszczenia, w którym przebywają uczestnicy wycieczki:
a) w pomieszczeniach, w których przebywają uczestnicy należy zapoznać z drogami ewakuacyjnymi,
b) jeżeli zdarzy się pożar, kierownik i opiekunowie wykonują następujące czynności:
starają się ugasić pożar dostępnymi środkami gaśniczymi,
wyprowadzają dzieci w bezpieczne miejsce,
alarmują straż pożarną.
§ 19
1. Uczestnikami wycieczki są dzieci w wieku do 6 lat.
2. Do podstawowych zadań uczestników wycieczki należą:
a/ bezwzględne przestrzeganie zawartych wcześniej umów z opiekunami wycieczki,
b/ przestrzeganie zgodnego z obowiązującymi normami zasad zachowania się w miejscach publicznych, skansenach i rezerwatach przyrody ( np. las),
c/ przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i dyscypliny,
d/ pomaganie przez dzieci starsze dzieciom młodszym,
e/ sygnalizowanie opiekunowi swoich potrzeb fizjologicznych,
f/ pamiętanie o zachowaniu porządku i ustalonym przez opiekunów miejscu na odpadki,
g/ życzliwe i ufne odnoszenie się do opiekunów.
3. Uczestnikowi wycieczki nie wolno:
a/ zabierać własnych zabawek bez zgody opiekuna wycieczki,
b/ niszczyć środowiska przyrodniczego, zrywać roślin, płoszyć i krzywdzić zwierząt,
c/ oddalać się od grupy bez zgody opiekuna wycieczki.
§ 20
Dokumentacja wycieczki powinna być przechowywana przez okres jednego roku kalendarzowego następującego po wycieczce, w dokumentach nadzoru pedagogicznego.
Wzór dokumentacji w załącznikach do Regulaminu.
§ 21
1. W sprawach nieregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu Pracy, Karty Nauczyciela, Statutu Przedszkola oraz rozporządzeń MENiS: w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
2. Zmian w niniejszym regulaminie dokonuje wyłącznie dyrektor przedszkola wspólnie z Radą Pedagogiczną.
3. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
4. Załącznikami do regulaminu są:
a/ załącznik nr 1 – KARTA WYCIECZKI
b/ załącznik nr 2 – lista uczestników
c/ załącznik nr 3 – pisemna zgoda rodziców z potwierdzeniem wpłaty
Regulamin został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną
|