strona główna plany-programy Program wychowawczy Gminnego Przedszkola w Rogowie
Program wychowawczy Gminnego Przedszkola w Rogowie Drukuj Email
niedziela, 02 września 2012 20:43

PROGRAM WYCHOWAWCZY

GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE

WSTĘP

Wychowanie to jedna z form działalności społecznej; na działalność wychowawczą składa się wiele zabiegów i procesów, mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój młodych pokoleń, przekazywanie im doświadczeń społeczeństwa zarówno z zakresu wytwórczości jak i dorobku kulturowego, przygotowywanie do twórczego rozwoju tego dorobku, a tym samym zapewnienie ciągłości życia społecznego między pokoleniami.

Wychowanie - to całość zamierzonych oddziaływań środowiska społecznego, przyrodniczego na jednostkę, trwające całe życie. W zakres pojęcia wchodzi:

 wychowanie naturalne pod wpływem środowiska w którym jednostka funkcjonuje – rodzina, kontakty społeczne, obyczaje, religia

 wychowanie instytucjonalne – celowe, planowe oddziaływanie instytucji wychowujących takich jak: przedszkola, szkoły, internaty, domy dziecka

 samowychowanie

Oddziaływanie to ma wpływ na stosunek jednostki do otaczającego świata, kształtowanie się systemu wartości, norm, celu życia.

W pedagogice istnieją definicje, które kładą nacisk na celowe dokonywanie zmian w osobowości człowieka pod wpływem czynników zewnętrznych. Jednostka stanowi w nich przedmiot oddziaływań.

Druga grupa definicji mówi o wychowaniu indywidualnym, czyli wspomaganiu rozwoju jednostki poprzez pobudzanie do działania, ale pośrednio, wpływając nie na wychowanka lecz na warunki w których działa.

Wychowanie przekazuje jednostkom dziedzictwo kulturowe, wzory zachowań - utrzymuje ciągłość kulturową społeczeństw, a jednocześnie przygotowuje do uczestnictwa i przekształcania rzeczywistości społecznej.

Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie osobowości wolnej, która kierując się własną wolą, dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami oraz funkcjonować w środowisku, którego jest ogniwem.

Do jednych z podstawowych zadań wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej w postaci obszarów należy :

 Budowanie systemu wartości

 Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi , zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

 Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych

 Wychowanie rodzinne , obywatelskie i patriotyczne

Podstawa programowa szczegółowo określa rolę przedszkola wobec rodziny , określając ją jako funkcję doradczą i wspierającą jej działania . Wychowawca wraz z rodzicami bierze czynny udział w kształtowaniu osobowości dziecka . Przygotowuje je do samodzielności , do dokonywania właściwych wyborów , odróżniania dobra od zła , uczy podejmować ważne decyzje.

Współpraca z rodziną w przedszkolu opiera się niemal na codziennych kontaktach dlatego jest wyjątkowo ważna .

Uzgadniając z rodzicami kierunki działań wychowawczych i konsekwentnie je realizując, bierzemy udział w kształtowaniu zachowań i postaw przyszłego pokolenia .

Stąd zrodziła się potrzeba stworzenia programu wychowawczego, który na podstawie powszechnie akceptowanych wartości wszechstronnie przygotowałoby dziecko do uczestnictwa w życiu społecznym.

GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

Dziecko i jego najbliższe otoczenie :

 Wzajemna tolerancja i akceptowanie innych , niezależnie od wyglądu , koloru skóry , wyznania

 Obiektywny stosunek do własnych możliwości , budzenie poczucia własnej wartości.

 Zrozumienie potrzeb innych

 Uświadamianie i więzi, i tradycji rodzinnych

 Okazywanie szacunku osobom dorosłym w sposobie zachowania się wypowiadanych słowach .

 Dbanie o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą .

 Wyposażenie dziecka w elementarną wiedzę o organizmie człowieka i sposobach zachowania zdrowia .

Dziecko jako członek zbiorowości przedszkolnej :

 Umiejętność niesienia wzajemnej pomocy, koleżeństwa, serdeczności , współodpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i grupy.

 Nazywanie swoich stanów emocjonalnych, kontrolowanie ich , właściwe reagowanie na przejawy niewłaściwych emocji u innych.

 Wskazywanie właściwych postępowań w sytuacjach konfliktowych.

 Zachowanie zgodne z powszechnie uznawanym systemem wartości - dekalog.

 Budzenie wrażliwości na piękno, dobro, wyrabianie poczucia estetyki.

 poznanie wartości: prawdy, dobra, piękna, tolerancji, uczciwości - wykorzystanie utworów literatury dziecięcej, nadarzających się sytuacji w przedszkolu;

 budowanie własnego systemu wartości w oparciu o zdobyte doświadczenie;

Dziecko i jego kraj :

 Budzenie poczucia przynależności narodowej, szacunku do symboli narodowych, religijnych własnych i cudzych.

 Znajomość kultury ludowej regionu , kraju

 Budzenie poczucia przynależności do wspólnej Europy

 Znajomość kultury wybranych krajów ( współpracujących z przedszkolem ) .

 

Cele operacyjne
Zadania środki i formy realizacji

Terminy

realizacji
Załączniki
1.Poznajemy się

1.Zabawy integracyjne w celu lepszego poznania się i dobrego samopoczucia w grupie:

- zabawy w kole ze śpiewem

- zabawy w-g własnych zainteresowań

- zabawy ruchowe.

2. Przyzwyczajanie do aktywnego udziału w zajęciach zorganizowanych:

- nabywanie właściwego stosunku do dzieci nieśmiałych, chorych.

- uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi dziećmi.

- Wdrażanie do zgodnej zabawy z kolegami- nie wyrządzanie nikomu krzywdy

3.Udział dzieci i ich rodzin w imprezach kulturalnych odbywających się w grupie  :       - urodziny dzieci , występy okolicznościowe, itp.

4. Ustalenie zasad zachowania, obowiązujących w grupie.

- plansze obrazkowo – wyrazowe oraz Tablica właściwego zachowania. .

- zapoznanie rodziców z systemem motywacji do uzyskiwania pożądanych postaw społecznych dzieci

- przestrzeganie ustalonych zasad poprzez systematyczną samoocenę pod koniec dnia

- nagradzanie i karanie zachowań dzieci w każdy ostatni dzień tygodnia.

- Przyzwyczajanie do przestrzegania zasad dotyczących utrzymania porządku w

przedszkolu i jego najbliższym otoczeniu

Cały rok

 

 

Plansze obrazkowo-wyrazowe, scenariusze, Tablice zachowań

2.Odnajdujemy swoje miejsce w grupie.

1.Rozwijanie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie:

- przyzwyczajanie dzieci do dzielenia się zabawkami, szanowania ich i odkładania na miejsce

- szanowanie wytworów pracy innych, mówienie prawdy o zaistniałej sytuacji konfliktowej, życzliwe odnoszenie się do innych podczas pracy i zabawy

- budowanie systemu wartości uniwersalnych tj. dobro, życzliwość, prawda

- wspólne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, nauka dochodzenia do kompromisu

- mówienie głosem umiarkowanym

- wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej

- ufne i bezpośrednie zwracanie się do n- la

- Rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych

-Poznawanie wzorców właściwego zachowania ( postawa nauczyciela, postacie z

literatury)

- pełnienie dyżurów w sali.

2.Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i kontrolowania zachowań:

- próby odreagowania złości w obecności nauczyciela,

- pomoc w budowaniu własnego „ja”

-stwarzanie atmosfery ciepła i życzliwości( dostrzegamy potrzeby innych)

- stosowanie form grzecznościowych.

– Umiejętność wyrażania swoich uczuć w sposób zrozumiały dla innych

- Umiejętność właściwego przyjmowania pochwał i krytyki

Cały rok

Tablice zachowań

 

 

 

Tablica dyżurów

 

 

 

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
3. Prowadzimy zdrowy i bezpieczny styl życia.

 

1. Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu:

- kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą,

- rozumienie zabiegów higienicznych dla zdrowia,

- zachęcanie do racjonalnego odżywiania się,

- wdrażanie do zabaw na świeżym powietrzu,

- zapoznanie ze sposobami unikania zarażenia się chorobami,

- unikanie zabaw wywołujących hałas,

- przestrzeganie przed nadwerężaniem głosu,

- rozumienie znaczenia odpoczynku,

- ocenianie zachowań bohaterów literackich;(słuchanie bajek, opowiadań, wierszy, piosenek, oglądanie filmów, historyjek obrazkowych.( akcja „Cała Polska czyta dzieciom”) ,

- wczuwanie się w stany emocjonalne innych osób,

- mówienie o swoich problemach, próby ich wspólnego rozwiązywania.,

- akceptowanie wad i zalet kolegów (tolerancja),

- wdrażanie do umiejętnego radzenia sobie z przejawami negatywnych emocji i agresji innych dzieci,

2.Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dzieci.

- uwrażliwienie dzieci na zagrożenia jakim mogą ulec w momencie nie przestrzegania ustalonych zasad zachowania w sali, w szatni, w łazience oraz na placu zabaw

- kształtowanie świadomości dzieci w zakresie:

  • przestrzegania podstawowych zasad ruchu drogowego,
  • nie oddalania się od przedszkola,
  • zachowania ostrożności wobec nieznanych dzieciom roślin i zwierząt,
  • samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci,
  • wykorzystywania do zabaw lekarstw lub innych środków chemicznych,
  • unikania zabaw w miejscach niedozwolonych
  • przestrzeganie przed kontaktem z nieznajomymi osobami,
  • umiejętności mówienia „nie”.

Kolorowanie historyjek obrazkowych „ Bezpieczne zachowania TAK-NIE”

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

Plany miesięczne

 

 

 

Innowacja  Pogotowie bajkowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Historyjki obrazkowe,

literatura dla dzieci, filmy edukacyjne
4. Jesteśmy otwarci na sukces

1. Kształtowanie postaw społecznie akceptowanych i patriotycznych:

- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości,

- rozwijanie poczucia tożsamości narodowej,

- poznawanie symboli narodowych,

- rozwijanie zainteresowań własnym miastem,

- wycieczki do instytucji użyteczności publicznej,

- wycieczki krajoznawcze,

- spacery do parku , lasu

2. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem:

- udział w konkursach plastycznych,

- udział w uroczystościach przedszkolnych,

- aktywne włączenie się rodziców do współpracy z Przedszkolem:

- udział w różnych akcjach , wyjściach, wycieczkach, konkursach, przeglądach,

- spotkania z interesującymi ludźmi z najbliższego otoczenia,

- rozwijanie zainteresowań pracą zawodową rodziców,

- godne reprezentowanie przedszkola w środowisku lokalnym,

- odkrywanie własnych możliwości w sytuacjach nieznanych.

3.Zapoznanie dzieci z ich podstawowymi prawami do: zabawy, odpoczynku, śmiałego wypowiadania się na określony temat.

- opracowywanie kontraktu grupy

4. Uwzględnienie w planowanej pracy możliwości rozwojowych dzieci, ich potrzeb i zainteresowań:

- wspólne pokonywanie trudności,

- rozwijanie uzdolnień dzieci.

5. Wykorzystanie ciekawych i nowatorskich metod i form w pracy z dziećmi:

- metody aktywne,

- innowacje

 

Cały rok

scenariusze

 

 

 

 

scenariusze, podziękowania, dyplomy

 

plan współpracy ze środowiskiem lokalnym

 

 

karty pracy

 

 

plany miesięczne

Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców.

Poprawiony: poniedziałek, 03 września 2012 12:34