PROGRAM WYCHOWAWCZY
GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE
WSTĘP
Wychowanie to jedna z form działalności społecznej; na działalność wychowawczą składa się wiele zabiegów i procesów, mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój młodych pokoleń, przekazywanie im doświadczeń społeczeństwa zarówno z zakresu wytwórczości jak i dorobku kulturowego, przygotowywanie do twórczego rozwoju tego dorobku, a tym samym zapewnienie ciągłości życia społecznego między pokoleniami.
Wychowanie - to całość zamierzonych oddziaływań środowiska społecznego, przyrodniczego na jednostkę, trwające całe życie. W zakres pojęcia wchodzi:
wychowanie naturalne pod wpływem środowiska w którym jednostka funkcjonuje – rodzina, kontakty społeczne, obyczaje, religia
wychowanie instytucjonalne – celowe, planowe oddziaływanie instytucji wychowujących takich jak: przedszkola, szkoły, internaty, domy dziecka
samowychowanie
Oddziaływanie to ma wpływ na stosunek jednostki do otaczającego świata, kształtowanie się systemu wartości, norm, celu życia.
W pedagogice istnieją definicje, które kładą nacisk na celowe dokonywanie zmian w osobowości człowieka pod wpływem czynników zewnętrznych. Jednostka stanowi w nich przedmiot oddziaływań.
Druga grupa definicji mówi o wychowaniu indywidualnym, czyli wspomaganiu rozwoju jednostki poprzez pobudzanie do działania, ale pośrednio, wpływając nie na wychowanka lecz na warunki w których działa.
Wychowanie przekazuje jednostkom dziedzictwo kulturowe, wzory zachowań - utrzymuje ciągłość kulturową społeczeństw, a jednocześnie przygotowuje do uczestnictwa i przekształcania rzeczywistości społecznej.
Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie osobowości wolnej, która kierując się własną wolą, dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami oraz funkcjonować w środowisku, którego jest ogniwem.
Do jednych z podstawowych zadań wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej w postaci obszarów należy :
Budowanie systemu wartości
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi , zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
Wychowanie rodzinne , obywatelskie i patriotyczne
Podstawa programowa szczegółowo określa rolę przedszkola wobec rodziny , określając ją jako funkcję doradczą i wspierającą jej działania . Wychowawca wraz z rodzicami bierze czynny udział w kształtowaniu osobowości dziecka . Przygotowuje je do samodzielności , do dokonywania właściwych wyborów , odróżniania dobra od zła , uczy podejmować ważne decyzje.
Współpraca z rodziną w przedszkolu opiera się niemal na codziennych kontaktach dlatego jest wyjątkowo ważna .
Uzgadniając z rodzicami kierunki działań wychowawczych i konsekwentnie je realizując, bierzemy udział w kształtowaniu zachowań i postaw przyszłego pokolenia .
Stąd zrodziła się potrzeba stworzenia programu wychowawczego, który na podstawie powszechnie akceptowanych wartości wszechstronnie przygotowałoby dziecko do uczestnictwa w życiu społecznym.
GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dziecko i jego najbliższe otoczenie :
Wzajemna tolerancja i akceptowanie innych , niezależnie od wyglądu , koloru skóry , wyznania
Obiektywny stosunek do własnych możliwości , budzenie poczucia własnej wartości.
Zrozumienie potrzeb innych
Uświadamianie i więzi, i tradycji rodzinnych
Okazywanie szacunku osobom dorosłym w sposobie zachowania się wypowiadanych słowach .
Dbanie o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą .
Wyposażenie dziecka w elementarną wiedzę o organizmie człowieka i sposobach zachowania zdrowia .
Dziecko jako członek zbiorowości przedszkolnej :
Umiejętność niesienia wzajemnej pomocy, koleżeństwa, serdeczności , współodpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i grupy.
Nazywanie swoich stanów emocjonalnych, kontrolowanie ich , właściwe reagowanie na przejawy niewłaściwych emocji u innych.
Wskazywanie właściwych postępowań w sytuacjach konfliktowych.
Zachowanie zgodne z powszechnie uznawanym systemem wartości - dekalog.
Budzenie wrażliwości na piękno, dobro, wyrabianie poczucia estetyki.
poznanie wartości: prawdy, dobra, piękna, tolerancji, uczciwości - wykorzystanie utworów literatury dziecięcej, nadarzających się sytuacji w przedszkolu;
budowanie własnego systemu wartości w oparciu o zdobyte doświadczenie;
Dziecko i jego kraj :
Budzenie poczucia przynależności narodowej, szacunku do symboli narodowych, religijnych własnych i cudzych.
Znajomość kultury ludowej regionu , kraju
Budzenie poczucia przynależności do wspólnej Europy
Znajomość kultury wybranych krajów ( współpracujących z przedszkolem ) .
Cele operacyjne |
Zadania środki i formy realizacji |
Terminy
realizacji |
Załączniki |
1.Poznajemy się |
1.Zabawy integracyjne w celu lepszego poznania się i dobrego samopoczucia w grupie:
- zabawy w kole ze śpiewem
- zabawy w-g własnych zainteresowań
- zabawy ruchowe.
2. Przyzwyczajanie do aktywnego udziału w zajęciach zorganizowanych:
- nabywanie właściwego stosunku do dzieci nieśmiałych, chorych.
- uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi dziećmi.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy z kolegami- nie wyrządzanie nikomu krzywdy
3.Udział dzieci i ich rodzin w imprezach kulturalnych odbywających się w grupie : - urodziny dzieci , występy okolicznościowe, itp.
4. Ustalenie zasad zachowania, obowiązujących w grupie.
- plansze obrazkowo – wyrazowe oraz Tablica właściwego zachowania. .
- zapoznanie rodziców z systemem motywacji do uzyskiwania pożądanych postaw społecznych dzieci
- przestrzeganie ustalonych zasad poprzez systematyczną samoocenę pod koniec dnia
- nagradzanie i karanie zachowań dzieci w każdy ostatni dzień tygodnia.
- Przyzwyczajanie do przestrzegania zasad dotyczących utrzymania porządku w
przedszkolu i jego najbliższym otoczeniu
|
Cały rok
|
Plansze obrazkowo-wyrazowe, scenariusze, Tablice zachowań |
2.Odnajdujemy swoje miejsce w grupie.
|
1.Rozwijanie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie:
- przyzwyczajanie dzieci do dzielenia się zabawkami, szanowania ich i odkładania na miejsce
- szanowanie wytworów pracy innych, mówienie prawdy o zaistniałej sytuacji konfliktowej, życzliwe odnoszenie się do innych podczas pracy i zabawy
- budowanie systemu wartości uniwersalnych tj. dobro, życzliwość, prawda
- wspólne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, nauka dochodzenia do kompromisu
- mówienie głosem umiarkowanym
- wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej
- ufne i bezpośrednie zwracanie się do n- la
- Rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych
-Poznawanie wzorców właściwego zachowania ( postawa nauczyciela, postacie z
literatury)
- pełnienie dyżurów w sali.
2.Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i kontrolowania zachowań:
- próby odreagowania złości w obecności nauczyciela,
- pomoc w budowaniu własnego „ja”
-stwarzanie atmosfery ciepła i życzliwości( dostrzegamy potrzeby innych)
- stosowanie form grzecznościowych.
– Umiejętność wyrażania swoich uczuć w sposób zrozumiały dla innych
- Umiejętność właściwego przyjmowania pochwał i krytyki
|
Cały rok
|
Tablice zachowań
Tablica dyżurów
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej |
3. Prowadzimy zdrowy i bezpieczny styl życia. |
1. Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu:
- kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą,
- rozumienie zabiegów higienicznych dla zdrowia,
- zachęcanie do racjonalnego odżywiania się,
- wdrażanie do zabaw na świeżym powietrzu,
- zapoznanie ze sposobami unikania zarażenia się chorobami,
- unikanie zabaw wywołujących hałas,
- przestrzeganie przed nadwerężaniem głosu,
- rozumienie znaczenia odpoczynku,
- ocenianie zachowań bohaterów literackich;(słuchanie bajek, opowiadań, wierszy, piosenek, oglądanie filmów, historyjek obrazkowych.( akcja „Cała Polska czyta dzieciom”) ,
- wczuwanie się w stany emocjonalne innych osób,
- mówienie o swoich problemach, próby ich wspólnego rozwiązywania.,
- akceptowanie wad i zalet kolegów (tolerancja),
- wdrażanie do umiejętnego radzenia sobie z przejawami negatywnych emocji i agresji innych dzieci,
2.Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dzieci.
- uwrażliwienie dzieci na zagrożenia jakim mogą ulec w momencie nie przestrzegania ustalonych zasad zachowania w sali, w szatni, w łazience oraz na placu zabaw
- kształtowanie świadomości dzieci w zakresie:
- przestrzegania podstawowych zasad ruchu drogowego,
- nie oddalania się od przedszkola,
- zachowania ostrożności wobec nieznanych dzieciom roślin i zwierząt,
- samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci,
- wykorzystywania do zabaw lekarstw lub innych środków chemicznych,
- unikania zabaw w miejscach niedozwolonych
- przestrzeganie przed kontaktem z nieznajomymi osobami,
- umiejętności mówienia „nie”.
Kolorowanie historyjek obrazkowych „ Bezpieczne zachowania TAK-NIE”
|
Cały rok
Cały rok
|
Plany miesięczne
Innowacja Pogotowie bajkowe
Historyjki obrazkowe,
literatura dla dzieci, filmy edukacyjne |
4. Jesteśmy otwarci na sukces |
1. Kształtowanie postaw społecznie akceptowanych i patriotycznych:
- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości,
- rozwijanie poczucia tożsamości narodowej,
- poznawanie symboli narodowych,
- rozwijanie zainteresowań własnym miastem,
- wycieczki do instytucji użyteczności publicznej,
- wycieczki krajoznawcze,
- spacery do parku , lasu
2. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem:
- udział w konkursach plastycznych,
- udział w uroczystościach przedszkolnych,
- aktywne włączenie się rodziców do współpracy z Przedszkolem:
- udział w różnych akcjach , wyjściach, wycieczkach, konkursach, przeglądach,
- spotkania z interesującymi ludźmi z najbliższego otoczenia,
- rozwijanie zainteresowań pracą zawodową rodziców,
- godne reprezentowanie przedszkola w środowisku lokalnym,
- odkrywanie własnych możliwości w sytuacjach nieznanych.
3.Zapoznanie dzieci z ich podstawowymi prawami do: zabawy, odpoczynku, śmiałego wypowiadania się na określony temat.
- opracowywanie kontraktu grupy
4. Uwzględnienie w planowanej pracy możliwości rozwojowych dzieci, ich potrzeb i zainteresowań:
- wspólne pokonywanie trudności,
- rozwijanie uzdolnień dzieci.
5. Wykorzystanie ciekawych i nowatorskich metod i form w pracy z dziećmi:
- metody aktywne,
- innowacje
|
Cały rok
|
scenariusze
scenariusze, podziękowania, dyplomy
plan współpracy ze środowiskiem lokalnym
karty pracy
plany miesięczne
|
Zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców.
|