ROCZNY PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE
ROK SZKOLNY 2012/2013
PLAN PRACY ZOSTAŁ OPRACOWANY NA PODSTAWIE:
• Wniosków sformułowanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej kończącej rok szkolny 2011/2012
• Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
• Diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci
• Oczekiwań rodziców
• Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2012/2013
WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO
Wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2011/2012:
1. Zwiększyć ilość planowanych zajęć dotyczących przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
2. Należy podejmować większą ilość działań związanych z edukacją prozdrowotną , zwłaszcza skupiając się na zdrowym odżywianiu.
3. Wzbogacić działania nauczycieli poprzez przystąpienie do ogólnopolskich projektów związanych z edukacją prozdrowotną.
4. Opracować harmonogram współpracy z rodzicami ( warsztaty, konkursy) z uwzględnieniem wspólnych działań – dziecko-nauczyciel-rodzic w kontekście edukacji prozdrowotnej ( higiena, żywienie, aktywność fizyczna, bezpieczeństwo)
5. W dalszym ciągu kontynuować i prowadzić działania wspierające dla dzieci ( i ich rodziców) ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
6. Opracować innowację pedagogiczną związaną z pomocą dzieciom z trudnościami.
7. Pozyskanie sponsorów w celu zakupienia filmów i programów edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa i zachowań prozdrowotnych.
PODSTAWOWE KIERUNKI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
• Wspieranie rozwoju dziecka młodszego , w tym obniżenie wieku szkolnego do lat 6 .
• Wzmacnianie bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych.
Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego MEN obejmują w przedszkolach:
• Prawidłowość organizacji oddziału przedszkolnego
• Organizacja i realizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych i ośrodkach rewalidacyjno – wychowawczych
CELE:
1. Kształtowanie świadomości prozdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym poprzez :
- pogłębieniu edukacji dzieci w zakresie edukacji prozdrowotnej
- podejmowanie działań wspomagających rozwój aktywności prozdrowotnej u dzieci
- wyrobienie orientacji w zasadach zdrowego żywienia
- stworzenie warunków organizacyjnych , materialnych, wychowawczych i edukacyjnych do kształtowania zachowań
sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.
- doskonalenie sprawności fizycznej poprzez uczestniczenie w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie
przedszkolnym
- promowanie prawidłowych nawyków higienicznych
- dokonywanie ewaluacji działań sprzyjającej dostarczeniu informacji na temat osiągnięcia zaplanowanych celów
2. Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa , pewności siebie, zapobieganie zagrożeniom
- wzbogacanie wiedzy o tym jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc
- wyrabianie orientacji w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie
bawić, a gdzie nie
- wdrażanie do samodzielnego i bezpiecznego organizowania sobie czasu wolnego w przedszkolu i w domu
- kształtowanie postaw tolerancji i akceptacji wobec siebie i innych
- korygowanie niewłaściwych postaw wobec siebie i innych
- uświadomienie istnienia szansy pokonania swojej słabości, możliwości podejmowania wyzwań i nowych zadań
3.Rozpoznawanie możliwości psychofizycznych dzieci i zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych, wynikających w szczególności : ze szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności
w uczeniu się
- prowadzenie systematycznej pracy indywidualnej wspierającej rozwój dzieci o specyficznych wyzwaniach
edukacyjnych
- organizowanie zajęć dodatkowych na terenie przedszkola dla dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych
- doskonalenie nauczycieli w zakresie pracy z dzieckiem o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych
GŁÓWNE KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA W ROKU SZKOLNYM 2012/2013:
1.„ Czym skorupka za młodu nasiąknie , tym na starość trąci”- kształtowanie świadomości prozdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym
2. „ Dziecko chce być dobre- jeśli nie umie- naucz ; jeśli nie wie – wytłumacz ; jeśli nie może- pomóż” – „Jednym z najważniejszych praw dziecka jest prawo do poczucia bezpieczeństwa w świecie jasnych reguł…” J.Korczak – kształtowanie poczucia bezpieczeństwa , pewności siebie, zapobieganie zagrożeniom.
3. „Mówisz , że ja Ci pomogłam? Była to dla mnie przyjemność. Tańczyłam mój taniec. Pomogło Ci to? No to
cudownie. Przyjmij moje gratulacje , niczego mi nie zawdzięczasz . Sam to osiągnąłeś”- wspieranie rodziców i dzieci w rozwiązywaniu specyficznych potrzeb edukacyjnych ( rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci , pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako jeden z ważniejszych elementów działań nauczycieli)
Rodzaj działań |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi
|
DZIECI:
Ad 1. Kształtowanie świadomości prozdrowotnej u dzieci w wieku przedszkolnym:
- poznanie zasad racjonalnego odżywiania się i konieczność jedzenia warzyw, owoców i nabiału
- udział w innych zaproponowanych przez nauczycielki formach pracy rozwijających aktywność prozdrowotną
- udział w uroczystościach i imprezach w zakresie aktywności prozdrowotnej organizowanych w przedszkolu oraz w imprezach i spotkaniach organizowanych przez inne placówki
- udział dzieci w zajęciach dodatkowych z zakresu aktywności fizycznej
Ad 2.Wdrażanie do dbałość o bezpieczeństwo własne i innych poprzez :
- zapoznanie i przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczną zabawę w przedszkolu i w domu
- zapoznanie z miejscowymi instytucjami użyteczności społecznej – straż pożarna – i omawianie ich podstawowych funkcji. Ogólne przyczyny powstawania pożarów i zapobieganie ich powstawaniu.
|
w ciągu całego roku
zgodnie z harmonogramem uroczystości
w ciągu całego roku
w ciągu całego roku
zgodnie z harmonogramem
spotkań |
nauczycielki wszystkich grup
n-lki ujęte w harmonogramie uroczystości
osoby prowadzące zajęcia dodatkowe
nauczycielki wszystkich grup
nauczycielki wszystkich grup
|
|
NAUCZYCIELE:
Ad 1.Ksztatowanie postawy prozdrowotnej poprzez:
1.Realizację projektu edukacji zdrowotnej „ KIK 34”, a w ramach jego:
- organizowanie imprez sportowo rekreacyjnych dla dzieci i rodziców,
- edukację dzieci na temat roli aktywności ruchowej w prawidłowym rozwoju,
- edukację rodziców na temat roli aktywności ruchowej w prawidłowym rozwoju ich dzieci oraz profilaktyki prozdrowotnej,
- organizowanie zajęć motywujących przedszkolaki do samodzielnych prozdrowotnych wyborów,
- organizowanie wystaw przedszkolaków promujących zdrowe żywienie,
- organizowanie zajęć kulinarnych np. „ Wykonanie zdrowej sałatki”, „Moja pierwsza surówka”, itp.
- prowadzenie ogródka w kąciku przyrodniczym
2. Udział w I edycji Programu edukacyjnego „Pogromcy zarazków”
- realizacja określonych w programie działań
Ad 2.Wdrażanie do dbałość o bezpieczeństwo własne i innych:
1. Realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa określonych w Programie profilaktyki przedszkola.
Ad. 3 Wspieranie rodziców i dzieci w rozwiązywaniu specyficznych potrzeb edukacyjnych
1. Realizacja procedury organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
2. Prowadzenie systematycznej pracy indywidualnej wspierającej rozwój dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych.
3. Doskonalenie w zakresie pracy z dzieckiem o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych
|
zgodnie z harmonogramem uroczystości
w ciągu całego roku
zgodnie z planem współpracy z rodzicami w ciągu całego roku ustalony przez koordynatora projektu
określony w planie miesięcznym
w terminie określonym przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego –Państwowego Zakładu Higieny
w ciągu całego roku
|
n-lki ujęte w harmonogramie uroczystości
nauczycielki wszystkich grup
koordynator projektu
nauczycielki wszystkich grup
nauczycielki wszystkich grup
nauczycielki wszystkich grup
|
|
PRACOWNICY PRZEDSZKOLA:
Ad.1
1.Zapewnienie śniadań, obiadów i podwieczorków zgodnie z rekomendacjami Instytutu Zdrowego Zywienia
Ad.2.
1.Realizacja działań związanych z bezpieczeństwem dzieci:
- dokonywanie przeglądu stanu technicznego urządzeń i zabawek
- usuwanie zabawek zagrażających bezpieczeństwu dzieci
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci podczas pobytu w przedszkolu
- pamiętanie o przepisach b.h.p. ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
|
w ciągu całego roku |
intendent
pracownicy administracji i obsługi
|
|
ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM I MODERNIZACJA BUDYNKU I OGRODU:
Ad 1,2
1. Ograniczanie na terenie przedszkola wpływu reklamy żywności niezalecanej w żywieniu dzieci.
2. Doposażenie sal w przybory i pomoce przydatne w prowadzeniu zajęć dodatkowych .
3.Doposażenie ogrodu przedszkolnego wg. potrzeb
4. Wzbogacenie kącików zainteresowań o materiały umożliwiające realizację głównych kierunków pracy określonych na bieżący rok szkolny.
Ad.3
1.Organizowanie zajęć dodatkowych na terenie przedszkola dla dzieci o specyficznych wyzwaniach edukacyjnych
2.Organizowanie zajęć i imprez dodatkowych na terenie przedszkola:
- z jęz. angielskiego,
- umuzykalniających (rytmiki),
- gimnastyki korekcyjnej,
- koncertach muzycznych,
- logopedycznych
- tanecznych
- z zakresu rekreacji ruchowej, inspirujących różne formy ruchu i umożliwiających aktywność w tym zakresie np.:
- zajęciach sportowych
- terenowych
- różnego rodzaju wycieczkach
- rodzinnym festynie sportowym
|
w ciągu całego roku
|
dyrektor
|
|
RODZICE:
1.Udział w spotkaniach grupowych w celu:
- pozyskania informacji o zadaniach wychowawczych i dydaktycznych realizowanych w przedszkolu
- zapoznania z „Podstawą programową wychowania przedszkolnego” i włączenia do kształtowania u dzieci wiadomości i umiejętności w niej zawartych
- pozyskania rzetelnej informacji na temat dzieci, ich zachowania i rozwoju
- włączenia ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie natrafiają,
- współdecydowania w sprawach przedszkola np.: ustalania i zatwierdzania harmonogramu wycieczek, wspólnego organizowania wydarzeń
2. Udział w konsultacji indywidualnych.
3. Śledzenie na bieżąco kącika dla rodziców w szatni
4. Udział w zajęciach otwartych
5. Udział w spotkaniach ze specjalistami
6. Branie udziału w tworzeniu dekoracji, wzbogacaniu sal zajęć w środki dydaktyczne,
7. Sponsoring pomocy do stworzenia optymalnego klimatu zajęć .
8. Pomoc w realizacji projektów, innowacji i programów przedszkola
9. Czytania bajek, które znajdują się w innowacji oraz zamieszczone na stronie internetowej naszego przedszkola.
10.Finansowanie wyjazdów swoich dzieci np.: na wycieczki
11. Udział w:
a. uroczystościach przedszkolnych
b. zajęciach otwartych prowadzonych przez instruktorów
zajęć dodatkowych
c. „Dniach Otwartych”
d. spotkaniach adaptacyjnych dla dzieci nowoprzyjętych
e. kiermaszu prac plastycznych dzieci z okazji:
- Świąt Bożego Narodzenia
- Świąt Wielkanocnych
f) konkursach
g) akcjach charytatywnych
h) akcjach ekologicznych
12. Śledzenie wydarzeń przedszkola na stronie internetowej oraz poprzez gazetkę przedszkolną„Gazetka przedszkolaka”.
13.Wzięcie udziału w ewaluacji działań w odniesieniu do głównych kierunków pracy w roku szkolnym 2012/201
|
IX. 2012
I 2013
IV 2013
w ciągu całego roku szkolnego
określony w planie współpracy z rodzicami
w ciągu całego roku szkolnego
zgodnie harmonogramem wycieczek
zgodnie harmonogramami
w ciągu całego roku szkolnego
zgodnie z harmonogramem ewaluacji
|
wszyscy n-le
odpowiedzialni n-le
odpowiedzialni n-le
lider do spraw ewaluacji |
|
|