Statut Gminnego Przedszkola w Rogowie:
§ 1
Gminne Przedszkole zwane dalej „ przedszkolem „ jest przedszkolem publicznym . Siedziba przedszkola znajduje się w Rogowie , Józefów8 . Organem prowadzącym przedszkole jest Urząd Gminy w Rogowie. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Łódzki Kurator Oświaty. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu: GMINNE PRZEDSZKOLE W ROGOWIE Przedszkole używa pieczęci o treści :
GMINNE PRZEDSZKOLE
W ROGOWIE
95-063 Rogów, Józefów 8
Tel.046 874-80-95
§ 2
Celem przedszkola jest :
I. Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym.
II. Zapewnienie opieki , wychowania i uczenia się dzieci w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
III. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom osiąganie „ gotowości szkolnej".
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie , a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Powyższe cele są osiągane poprzez realizację zadań nastawionych na:
1a. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka poprzez:
a) organizowanie grup wg zbliżonego wieku;
b) prowadzenie pracy pedagogicznej według wybranych elementów koncepcji pedagogicznych - C. Freineta, K. Orfa, R. Labana, W.Sherborne, Metody Dobrego Startu , E. Gruszczyk-Kolczyńskiej .
1b. Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
a) systematyczny kontakt dziecka z poradniami specjalistycznymi;
b) udział specjalistów w zebraniach z rodzicami.
1c. Umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej i etnicznej poprzez:
a) edukację regionalną;
b) organizowanie wycieczek , konkursów , uroczystości;
c) obrzędowość, logo placówki i inne.
1d. Umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości językowej:
a) rozwijanie mowy komunikatywnej;
b) wzbogacanie słownictwa;
c) oglądanie spektakli i przedstawień teatralnych;
d) konkursy.
1e. Umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości religijnej poprzez:
a) zajęcia religii.
1f. Sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola poprzez:
a) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przez nauczycieli pracujących w oddziale oraz pracowników obsługowych;
b) organizacja całodziennego pobytu zgodnie z zasadami higieny i potrzebami zdrowotnymi dziecka.
1g. Współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej poprzez:
a) systematyczne, indywidualne, grupowe kontakty z rodzicami;
b) uroczystości;
c) zajęcia otwarte;
d) gazetki , kąciki informacyjne;
e) kształcenie umiejętności , wiadomości i nawyków związanych z osiąganiem dojrzałości szkolnej.
1h. Przedszkole zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez organizowanie zajęć edukacyjnych poza godzinami pracy nauczyciela.
Budowanie u dzieci poczucia własnej wartości.
2a. Budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowuje metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa - zarówno pod względem fizycznym , jak i psychicznym;
c) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy BHP i przeciw pożarowe;
d) współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno- pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi , zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc.
Opiekę nad dzieckiem w drodze do przedszkola i z przedszkola sprawują rodzice. Przez przyprowadzenie dziecka do przedszkola rozumie się wprowadzenie dziecka do budynku przedszkola i oddanie pod opiekę nauczycielowi placówki , zgodnie z wewnętrzną organizacja pracy. Przez odbiór dziecka z przedszkola rozumie się oddanie przez nauczyciela dziecka rodzicom lub upoważnionej przez nich osobie pełnoletniej , zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo. W przedszkolu może być organizowana działalność innowacyjna i eksperymentalna zgodnie z odrębnymi przepisami. Przedszkole upowszechnia wśród dzieci wiedzę o bezpieczeństwie . Przedszkole kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
§ 3
I. Statut przedszkola określa kompetencje organów przedszkola , którymi są:
a) dyrektor przedszkola;
b) rada pedagogiczna;
c) rada rodziców.
Rada Pedagogiczna oraz Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności , które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
II. Kompetencje dyrektora przedszkola
Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych. Koordynuje opieką nad dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi. Sprawuje nadzór pedagogiczny , przygotowuje arkusz organizacji przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
a) opracowuje program rozwoju przedszkola wspólnie z Rada Pedagogiczną z wykorzystaniem mierzenia wyników , mierzenia jakości pracy placówki;
b) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach.
c) Wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji pedagogicznych.
d) Wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli , w szczególności przez organizowanie szkoleń , narad i konferencji oraz systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia nauczycieli.
e) We współdziałaniu z Rada Pedagogiczną , opracowuje i wdraża wewnątrzprzedszkolny system zapewniania jakości.
f) Opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego , który przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy.
g) Przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacje o realizacji planu nadzoru przed zakończeniem każdego roku szkolnego.
Przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje jej uchwały oraz uchwały Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących. Wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy. Dysponuje środkami finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. Planuje i odpowiada za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami. Organizuje administracyjną , finansową i gospodarczą obsługę przedszkola. Współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi. Kieruje polityka kadrową przedszkola, zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników przedszkola. Przyznaje nagrody , udziela kary pracownikom , zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną. Podejmuje decyzje o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców. Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy , BHP , ppoż.
14.1.Zapewnia pracownikom przedszkola bezpieczne i higieniczne warunki pracy, a dzieciom bezpieczne warunki nauki przebywania w placówce i poza nią, poprzez prawidłową organizacje pracy , zajęć wychowawczo- dydaktycznych zajęć dodatkowych oraz organizowanych przez przedszkole imprez i wycieczek.
14.2.Zapewnia przestrzeganie w placówce przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydaje polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie , kontroluje ich realizację , wykonuje nakazy i decyzje wydane przez organy nadzoru nad warunkami pracy.
14.3.Utrzymuje w należytym stanie technicznym budynek przedszkola, znajdujące się w nim pomieszczenia , teren należący do przedszkola oraz urządzenia.
14.4.Kieruje pracowników na wstępne , okresowe i kontrolne badania lekarskie niezbędne z uwagi na warunki pracy oraz przechowuje stosowne orzeczenia lekarskie.
14.5.Zapewnia pierwszą pomoc w razie wypadku- apteczki pierwszej pomocy w salach zajęć , Sali gimnastycznej , w kuchni wyposażone są w niezbędne środki do jej udzielania oraz instrukcje o zasadach jej udzielania.
14.6.Zapewnia pracownikom bezpłatne szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ppoż.
14.7.Dokonuje zakupu różnych wyrobów typu stoły , krzesła , meble przedszkolne oraz pomoce dydaktyczne mające certyfikat zgodności z Polskimi Normami.
14.8.Umieszcza w widocznym miejscu wykaz telefonów alarmowych oraz instrukcji na wypadek pożaru.
14.9.Oznakowuje zgodnie z PN wyjścia i drogi ewakuacyjne w budynku przedszkola oraz zapewnia odpowiedni sprzęt gaśniczy.
14.10.Informuje pracowników o konieczności natychmiastowego powiadomienia dyrektora o wypadku dziecka, jaki zdarzył się na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych przez przedszkole poza jego terenem.
14.11.Powiadamia o wypadku dziecka ( prawnych opiekunów) w przypadku wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego powiadamia właściwego prokuratora i Kuratora Oświaty.
14.12.Powiadamia właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego o podejrzeniu zatrucia pokarmowego.
14.13.Bada okoliczności i przyczyny wypadku oraz sporządza dokumentację powypadkową. Prowadzi rejestr wypadków.
Stwarza dzieciom optymalne warunki do rozwoju. Koordynuje współdziałania organów przedszkola , zapewnia im swobodne działanie zgodne z prawem oraz wymianę informacji między nimi. Współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracodawców. Administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulaminem. Prowadzi dokumentację kancelaryjną - archiwalną i finansowa zgodnie z obowiązującymi przepisami. Prowadzi działania zgodnie z Rozporządzeniem o awansie zawodowym z dn.30.08.2000r. z późn. zmianami. Dyrektor jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły w obwodzie , której dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego , a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor, a w placówce w której nie utworzono stanowiska wicedyrektora inny nauczyciel tej placówki, wyznaczony przez organ prowadzący. Dyrektor przedszkola podaje do publicznej wiadomości, do dnia 31 marca informacje o programie lub zestawie programów wychowania przedszkolnego , które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego. Stwarza warunki do działania w przedszkolu : wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
III. Kompetencje Rady Pedagogicznej
Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności :
a) przygotowanie projektu Statutu przedszkola;
b) opracowanie programu rozwoju placówki;
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich;
d) uchwalenie regulaminu Rady Pedagogicznej , regulaminu pracy ;
e) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach;
f) ustalenie organizacji doskonalenia nauczycieli.
g) podejmuje uchwałę po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców , w której ustala zestaw programów wychowania przedszkolnego.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) przyjęcie lub skreślenie dziecka z listy przedszkolaków w trakcie roku szkolnego;
b) projekt planu finansowego , wniosków o nagrody i wyróżnienia;
c) program szkolenia pracowników;
d) organizację pracy placówki;
e) przebieg i wyniki pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi;
f) propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele przedszkola. Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach , zgodnie z harmonogramem. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział , z głosem doradczym , osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej , w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej przedszkola. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów w obecności co najmniej 1 liczby jej członków. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka. Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do Kuratorium Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola , dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce. Zasady Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności. W uzasadnionych przypadkach, Rada Pedagogiczna na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców , może dokonać zmian w zestawie programów wychowania przedszkolnego z tym ,że zmiany te nie mogą nastąpić w trakcie roku szkolnego.
§ 4
Statut przedszkola określa organizacje przedszkola , z uwzględnieniem paragrafu 5-7 . Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
a) salę zajęć dla poszczególnych oddziałów;
b) pomieszczenia administracyjno- gospodarcze;
c) blok kuchenny;
d) szatnie dla dzieci i personelu;
e) ogród.
§ 5
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku , z uwzględnieniem ich potrzeb , zainteresowań , uzdolnień , stopnia i rodzaju niepełnosprawności. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać -25. W oddziałach integracyjnych liczba wychowanków wynosi od 15 do 20 , w tym 3-5 dzieci niepełnosprawnych. Przedszkole jest przedszkolem wieloddziałowym. Ilość oddziałów w przedszkolu jest uzależniona od potrzeb rodziców w danym roku szkolnym.
§ 6
1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o:
a) podstawę programową wychowania przedszkolnego;
b) programy wychowania przedszkolnego wybrane przez nauczycieli z zestawów wpisanych do użytku i zatwierdzonych przez Ministra właściwego do spraw oświaty lub na podstawie programów samodzielnie opracowanych zatwierdzonych w trybie przewidzianym przepisami prawa;
c) innowacje pedagogiczne.
2. Szczegółowe zadania i sposób ich realizacji ustalany jest w planach poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
4. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być
dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić :
3-4 letnie dzieci - około 15 min. 5-6 letnie dzieci - około 30 min.
5. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.
6. Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych ( gimnastyka ogólnorozwojowa ,
zajęcia muzyczne , język angielski lub inne) - według życzenia rodziców.
6 a.Organizacja tych zajęć ma być prowadzona z uwzględnieniem w szczególności
potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
7. Rodzaj zajęć dodatkowych , ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru
rodziców. Zajęcia te finansowane są w całości także przez rodziców.
8. Czas zajęć prowadzonych dodatkowo , w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego , nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około:
15 min dla dzieci 3-4 letnich 30 min. dla dzieci 5-6 letnich 9. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki - poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej.
10.Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.
§ 7
Przedszkole jest przedszkolem wielooddziałowym. Ilość oddziałów jest uzależniona od ilości dzieci oraz warunków organizacyjnych. W uzasadnionych wypadkach poszczególne oddziały mogą być zlokalizowane w różnych miejscach , jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.
§ 8
Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do dnia 30 kwietnia. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez Radę Pedagogiczna zatwierdza organ prowadzący przedszkole do dnia 31 maja . W arkuszu organizacji zatwierdza się w szczególności:
a) czas pracy poszczególnych oddziałów;
b) liczbę pracowników przedszkola , w tym pracowników zajmujących kierownicze stanowiska;
c) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§ 9
Ramowy rozkład dnia ustalony jest przez dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne , higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców. Na podstawie ramowego rozkładu dnia , nauczyciele , którym powierzono opiekę nad danym oddziałem , ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia , uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.
§ 10
Przedszkole funkcjonuje cały rok. Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora i Rady Rodziców.
2a. Terminy przerw w pracy przedszkola określa projekt organizacji na dany rok szkolny .
Przedszkole pracuje w godzinach 7:00 do 16:30 w dni robocze od poniedziałku do piątku. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego , określonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu . Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej ustala się w godzinach od 8:00 do 13:00 .
5a. Dopuszcza się możliwość zmian godzin podstawy programowej w zależności od
potrzeb rodziców oraz możliwości przedszkola , jednak w czasie nie krótszym niż
5 godzin dziennie.
Przedszkole jest jednostką budżetową , której działalność finansowana jest przez :
a) Urząd Gminy w Rogowie ;
b) Rodziców w formie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.
7. Przedszkole może otrzymywać darowizny , które ewidencjonowane są zgodnie
z przepisami o gospodarce finansowej w jednostce budżetowej.
8. Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania
wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego ustala się
zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Gminy w Rogowie.
Opłata składa się z dwóch części :
opłata za przygotowanie posiłków dla dzieci korzystających z wyżywienia; opłata za wydłużony czas pobytu dziecka w przedszkolu.
9. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.
Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Rodziców i intendentką.
a) dzieci korzystające z trzech posiłków płacą - 100% stawki żywieniowej ;
b) dzieci korzystające z dwóch posiłków płacą - 75% stawki żywieniowej;
c) dzieci korzystające z jednego posiłku płacą - 50% stawki żywieniowej.
10. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.
Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku miesiąca. Personel bloku żywieniowego ( kucharka i pomoc kucharki) korzysta z wyżywienia nieodpłatnie na podstawie odrębnych przepisów ustalonych przez Urząd Gminy w Rogowie.
II. Kompetencje Rady Rodziców.
W przedszkolu działa Rada Rodziców , która reprezentuje ogół rodziców wychowanków. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności , w którym określa w szczególności:
a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady ;
b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów Rad.
W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu Rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału:
a) wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym;
b) w wyborach do Rady Rodziców jednego wychowanka reprezentuje jeden rodzic.
Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola, a w szczególności zaś:
c) opiniuje program rozwoju;
d) wyraża opinie na temat funkcjonowania przedszkola.
W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł . Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców. Rada Rodziców może występować do dyrektora, innych organów przedszkola , organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola. Do kompetencji Rady Rodziców należą:
a) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności wychowania;
b) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
§ 11
I. Zakres obowiązków nauczycieli.
W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym . Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą z godnie z obowiązującymi programami nauczania , odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa. Współdziała z rodzicami ( prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców ( prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskania informacji dotyczących dziecka , jego zachowania i rozwoju. Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania , działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami. Realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących . Czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej , realizacja jej postanowień i uchwał. Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym , wychowawczym , kulturalnym lub rekreacyjno-sportowych. Realizacja inny zadań zleconych przez dyrektora przedszkola , a wynikających z bieżących działalności placówki. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu : a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka ;
b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci ;
c) włączania ich w działalność przedszkola.
10. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej metodycznej ze strony icznej , wyspecjalizowanych
placówek i instytucji naukowo- oświatowych.
11. Nauczyciel może się ubiegać o kolejny stopień awansu zawodowego w oparciu o Rozporządzenie MENiS z dn.03.08.2000r. w sprawie uzyskiwania stopnia
zawodowego przez nauczycieli z późniejszymi zmianami.
12. Przestrzegania przepisów i zasad BHP i ppoż. w tym:
12.1.przed przystąpieniem do prowadzenia zajęć sprawdzanie miejsca w którym zajęcia mają być prowadzone - sale zajęć , salę gimnastyczną , ogród przedszkolny;
12.2.w przypadku gdy stan pomieszczeń lub urządzeń znajdujących się w pomieszczeniu lub ogrodzie , gdzie mają być prowadzone zajęcia , może stwarzać zagrożenie dla
bezpieczeństwa dzieci-nauczyciel prowadzący obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub je przerwać , wyprowadzić dzieci z pomieszczenia lub ogrodu i powiadomić o tym
niezwłocznie dyrektora przedszkola lub jego zastępcę;
12.3.nauczycielowi zabrania się pozostawiania dzieci bez nadzoru w czasie ich pobytu
w przedszkolu, podczas wycieczek , spacerów i imprez bez udziału rodziców;
12.4.w przypadku uzasadnionej konieczności wyjścia z Sali zajęć nauczyciel zobowiązany
jest zapewnić dzieciom opiekę woźnej oddziałowej;
12.5.w czasie zajęć wychowania fizycznego lub gimnastyki korekcyjnej nauczyciel
prowadzący zajęcia powinien zwrócić uwagę na stopień sprawności fizycznej
i wydolność organizmu dzieci , dobierając ćwiczenia o odpowiednim stopniu
intensywności;
12.6.organizując wycieczki poza teren przedszkola- nauczyciel ma obowiązek
zapewnienia odpowiedniej liczby opiekunów:
O 1 opiekun na 15 dzieci w przypadku wycieczek pieszych na terenie miasta;
O 1 opiekun na 10 dzieci w przypadku wycieczek wyjazdowych poza teren miasta
12.7.przed ustalonym terminem wycieczek wyjazdowych nauczyciel odpowiedzialny
za ich organizację zawiadamia KPP- wydział Ruchu Drogowego o ich terminie - celem dokonania kontroli pojazdu;
12.8.nauczyciel wyznaczony w harmonogramie wycieczek na dany rok szkolny do ich organizacji obowiązany jest prowadzić stosowną dokumentację wycieczki określoną w „ Regulaminie wycieczek";
12.9.podczas wycieczek - pieszych i wyjazdowych- nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania zasad pieszego ruchu drogowego i ponoszą pełna odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci.
Nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego spośród programów dopuszczonych do użytku szkolnego , który przedstawia Radzie Pedagogicznej.
II. Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych.
W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej , utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązku tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
Zakres obowiązków na stanowisku - woźna oddziałowa.
4.1. Woźna oddziałowa bezpośrednio podlega dyrektorowi przedszkola, pośrednio nauczycielowi danego oddziału, w którym pracuje.
4.2. Ubieranie i rozbieranie dzieci , układanie do snu, pomoc przy myciu, opieka w czasie spacerów, zabaw oraz organizowaniu i prowadzeniu przez nauczycielkę zabaw i zajęć.
4.3. Pomoc przy rozdawaniu posiłków i dokarmianie dzieci.
4.4. Utrzymanie w należytym porządku podłogi, mebli , zabawek i sprzętu znajdującego
się w powierzonych pomieszczeniach, wietrzenie sal.
4.5. Pełnienie dyżurów w szatni w czasie przychodzenia i rozchodzenia dzieci.
4.6. Należyta znajomość i przestrzeganie przepisów BHP , ppoż.
4.7. Przestrzeganie dyscypliny pracy.
4.8. Udział w generalnych porządkach przedszkola.
4.9. Zawsze mieć aktualną książeczkę zdrowia.
4.10.Wykonywać inne prace zlecone przez dyrektora wynikające z organizacji i innych sytuacji.
Zakres obowiązków na stanowisku intendentki.
5.1. Intendent podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola.
5.2. Zaopatrywanie przedszkola w żywność , prowadzenie magazynu.
5.3. Nadzorowanie nad sporządzaniem posiłków i przydzielanie porcji żywieniowych dzieciom i personelowi.
5.4. Wspólne z kucharką układanie jadłospisów zgodnie z wymogami TSSE.
5.5. Prowadzenie dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5.6. Przestrzeganie stawki żywieniowej.
5.7. Systematyczne dokonywanie rozliczeń z pieniędzy pogotowia kasowego.
5.8. Przestrzeganie dyscypliny pracy ustalonych godzin.
5.9. Posiadanie aktualnej książeczki zdrowia.
5.10.Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola
wynikających z potrzeb placówki.
5.11.Intendent ponosi odpowiedzialność materialna i pieniężną.
Zakres obowiązków kucharki.
6.1. Kucharka bezpośrednio podlega dyrektorowi przedszkola , pośrednio intendentce.
6.2. Pobieranie od intendentki artykułów i natychmiastowe kwitowanie w raportach żywieniowych.
6.3. Prowadzenie magazynu podręcznego.
6.4. Dbanie o racjonalne wykorzystanie artykułów spożywczych.
6.5. Przygotowanie na określony czas zdrowych i higienicznych posiłków.
6.6. Przestrzeganie czystości i porządku w pomieszczeniach należących do kuchni.
6.7. Codzienne przygotowanie próbek pokarmowych ze wszystkich posiłków.
6.8. W kuchni obowiązuje higieniczny i estetyczny ubiór.
6.9. Dbanie o dobrą atmosferę w kuchni.
1.10.Wspólne układanie jadłospisów z intendentką.
1.11.Informowanie na bieżąco o trudnościach i niedociągnięciach w pracy.
1.12.Przestrzeganie terminu ważności badań okresowych i posiadanie aktualnej książeczki zdrowia.
1.13.Świadome przestrzeganie przepisów BHP i przepisów przeciwpożarowych.
1.14.Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikające z potrzeb placówki.
Zakres obowiązków na stanowisku - pomoc kucharki.
7.1. Pomoc kucharza bezpośrednio podlega dyrektorowi przedszkola , pośrednio
intendentce i kucharce.
7.2. Pomaganie kucharce w przygotowywaniu posiłków.
7.3. Utrzymanie w czystości kuchni i zaplecza.
7.4. Mycie i wyparzanie naczyń.
7.5. Dbanie o powierzony sprzęt w kuchni.
7.6. Udział w generalnych porządkach w przedszkolu.
7.7. Wykonywanie innych czynności zaleconych przez dyrektora.
Zakres obowiązków na stanowisku dozorca -konserwator-pracownik
gospodarczy.
8.1. Codzienna kontrola zabezpieczeń przed pożarem , kradzieżą.
8.2. Zapobieganie uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia placówki.
8.3. Dokonywanie drobnych napraw sprzętów , zabawek , urządzeń.
8.4. Zgłaszanie dyrektorowi poważnych usterek.
8.5. Podejmowanie doraźnych , niezbędnych środków dla zabezpieczenia placówki przed wadliwym funkcjonowaniem placówki.
8.6. Alarmowanie odpowiednich służb ( pogotowia, policji) oraz dyrektora przedszkola w przypadku stanu zagrożenia zdrowia, życia czy mienia.
8.7. Zamiatanie , podlewanie odśnieżanie , posypywanie pisakiem (zależnie od potrzeb) całego terenu wokół budynku i na zewnątrz ogrodzenia.
8.8. W porze letniej skraplanie terenu placu zabaw dla dzieci.
8.9. Podlewanie i pielęgnacja roślin w ogrodzie.
8.10.Zamiatanie ( mycie) schodów wejściowych , holu, schodów do piwnicy oraz szatni
po godz.17:00.
8.11.Utrzymanie w czystości tarasów , śmietnika, schowka.
8.12.Podlewanie roślin doniczkowych w niedziele , święta , wakacje.
8.13.Sprzątanie kuchni i innych pomieszczeń w czasie pełnienia dyżuru.
8.14.Wywieszanie flagi państwowej w dniach poprzedzających święta narodowe.
8.15.Dodatkowe zakupy artykułów spożywczych oraz innych artykułów niezbędnych do
normalnego funkcjonowania przedszkola.
8.16.Przestrzeganie przepisów BHP , ppoż. oraz dyscypliny pracy.
8.17.Utrzymanie wzorowej czystości i porządku na stanowisku pracy.
8.18.Odpowiedzialność materialną za powierzone zaliczki, sprzęt , narzędzia, materiały, oszczędne gospodarowanie nimi.
8.19.Wykonywanie innych poleceń dyrektora lub samodzielnego referenta administracyjno-gospodarczych związanych z organizacją pracy w przedszkolu.
Zakres obowiązków na stanowisku pomoc nauczycielki.
9.1. Ubieranie i rozbieranie dzieci , układanie do odpoczynku , pomoc przy myciu, opieka w czasie spacerów, zabaw oraz przy organizowaniu i prowadzeniu przez nauczycielkę
zabaw i zajęć.
9.2. Pomoc przy rozdawaniu posiłków i dokarmianiu dzieci.
9.3. Utrzymywanie w należytym porządku zabawek i sprzętów dziecięcych.
9.4. Pełnienie dyżuru w szatni, zgodnie z wewnętrzną organizacją pracy.
9.5. Należyta znajomość i przestrzeganie przepisów BHP i ppoż.
9.6. Przestrzeganie dyscypliny pracy.
9.7. Przestrzeganie tajemnicy służbowej.
9.8. Posiadanie aktualnej książeczki zdrowia.
9.9. Troska o zapewnienie dzieciom jak najlepszych warunków zdrowia, bezpieczeństwa, higieny.
9.10.Troska o dobre imię przedszkola.
9.11.Wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora.
10. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
§ 12
1. W przedszkolu:
1.1. liczącym co najmniej 6 oddziałów
lub
1.2. posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach
lub
1.3. w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin codziennie , może być
utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.
2. Dyrektor przedszkola, za zgoda organu prowadzącego może utworzyć stanowisko
wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust.1 , a także za zgodą organu
prowadzącego może utworzyć stanowisko kierownicze.
§ 13
1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece:
a) jednego nauczyciela w przypadku 5 godzinnego czasu pracy oddziału;
b) dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5 godzinnego czasu pracy ;
c) dwóch lub trzech nauczycieli dla oddziałów autorskich lub o innym charakterze np.:
integracyjnych, terapeutycznych;
d) lub w zależności od realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.
2. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy
wychowawczej i jej skuteczności , nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie
lata pobytu dziecka w przedszkolu.
§ 14
1. W przedszkolu można organizować oddziały integracyjne na zasadach zgodnych
z odrębnymi przepisami oraz po zabezpieczeniu organizacji i środków finansowych przez
organ prowadzący.
2. W przedszkolu z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze
specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia
rewalidacyjne.
3. W przedszkolu z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się pomoc nauczycielki.
4. W zależności od rodzaju niepełnosprawności , w tym stopnia upośledzenia umysłowego ,
dzieciom organizuje się kształcenie i wychowanie , które stosownie do potrzeb umożliwia
naukę w dostępnym dla nich zakresie oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.
5. W przedszkolu mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka do chwili podjęcia
nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio przez nauczycieli specjalistów z dzieckiem
i rodziną.
6. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka , otoczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania oraz potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych wydają zespoły działające w Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej. § 15
I. Zakres zadań nauczycieli.
1. Nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu są zobowiązaniu do współdziałania z rodzicami
w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi
indywidualnego rozwoju.
II. Nauczyciele zobowiązani są do:
1. Planowania pracy opartego na permanentnej obserwacji dziecka , jego indywidualnego
rozwoju , postępów , możliwości potrzeb i zainteresowań.
2. Plany pracy powinny być sporządzane 1 raz w miesiącu przed okresem , którego dotyczą.
3. Plany winny zawierać : cele ogólne , cele szczegółowe oraz opis sytuacji organizowanej
przez nauczyciela , sprzyjające osiąganiu celów , a także zamierzone efekty.
4. Dokumentowania w dziennikach zajęć prowadzonej pracy wychowawczo-dydaktycznej -
za jakość której odpowiada nauczyciel.
5. Pracy wychowawczo-dydaktycznej organizowanej w oparciu o organizację
uwzględniającą tzw. dzień aktywności dziecka
6. Dzień aktywności dziecka , powinien uwzględniać różnorodne formy aktywności dzieci ,
z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań.
7. W organizacji dnia aktywności należy uwzględnić potrzeby dzieci do codziennego
korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami
dostosowanymi do wieku dziecka.
8. Nauczyciel może dokonywać wyboru form organizacyjnych i metod pracy ,
uwzględniając pracę indywidualną w małych zespołach i z całą grupą oraz projektując
zadania rozwojowe z uwzględnieniem stopnia trudności , dostosowując do indywidualnych
możliwości dziecka.
8.a) stosowania twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania.
9. Prowadzenia obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb
rozwojowych dzieci, eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci oraz dokumentowanie
tych obserwacji.
10.Prowadzona obserwacja pedagogiczna jest udokumentowana na indywidualnych kartach
obserwacyjnych , na których określone są wskaźniki dotyczące rozwoju poznawczego ,
fizycznego i społecznego.
11.Na jej podstawie projektuje się dalszą pracę z dzieckiem.
12.Planowania własnego rozwoju zawodowego , systematycznego podnoszenia kwalifikacji ,
przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.
13.Dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych.
14.Troski o estetykę pomieszczeń.
III. Formy współpracy przedszkola z rodzicami.
1. Do podstawowych form współpracy należą:
a) zebrania grupowe - nie rzadziej niż 3 razy w roku;
b) konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielami i dyrektorem;
c) kącik dla rodziców;
d) uroczystości przedszkolne - wg kalendarza uroczystości;
e) zajęcia otwarte - każda grupa wiekowa 1-2 razy w ciągu roku szkolnego.
2. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji , dyskusji na tematy wychowawcze
i pracy przedszkola organizowane są w przedszkolu - 2 razy do roku lub częściej na
wniosek rodziców lub nauczycieli.
3. Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na
zakończenie roku szkolnego dyplom uznania , list z podziękowaniem lub inną formę
podziękowania.
IV. Rodzice mają prawo do:
a) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale;
b) uzyskania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
c) uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli , w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz metod udzielania dziecku pomocy;
d) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy dziecka;
e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa , rade rodziców.
V. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu;
b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty , przybory i pomoce;
c) respektowanie uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
d) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniając dziecku pełne bezpieczeństwo;
e) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
f) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
VI. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy
wychowawczej i jej skuteczności nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie
lata pobytu dziecka w przedszkolu.
§ 16
I. Wychowankowie.
1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci od 3 do 6 lat , z zastrzeżeniem punktu 3,
a w szczególnych przypadkach dzieci , które ukończyły 2,5 roku z uwzględnieniem zasad
przyjęć do przedszkola.
2. Dziecko , któremu odroczono realizacje obowiązku szkolnego może uczęszczać do
przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego , w tym roku kalendarzowym ,
w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje Poradnia
Psychologiczno- Pedagogiczna.
3. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej , określającego ich poziom rozwoju
Psychofizycznego i stan zdrowia , oraz decyzję komisji kwalifikacyjnej.
4. Obowiązkiem rocznego przygotowania objęte są dzieci , które mają ukończone 6 lat.
II. Zasady przyjęć do przedszkola.
1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.
2. Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest prawidłowo wypełniona karta zgłoszenia
dziecka i przedłożona do dyrektora przedszkola do dnia 30 kwietnia.
3. Wypełnianie i składanie kart na nowy rok szkolny obowiązuje rodziców dzieci nowo
zgłoszonych jak i uczęszczających do przedszkola.
4. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są :
a) dzieci 6-letnie
b) dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci , matek lub ojców wobec których
orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowita
niezdolność do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie
odrębnych przepisów , a także dzieci z rodzin zastępczych.
c) dzieci już uczęszczające do danego przedszkola.
d) dzieci obojga rodziców pracujących.
e) dzieci z rodzin o dochodach na jedna osobę poniżej kwoty najniższej emerytury
obwieszczonej przez prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Monitorze Polskim .
f) dzieci z rodzin wielodzietnych ( 3 i więcej dzieci).
g) dzieci nauczycieli przy równych z innymi dziećmi warunkach mają prawo pierwszeństwa.
5. W przypadku zgłoszenia większej ilości dzieci niż limit posiadanych miejsc , dyrektor
powołuje Komisje Kwalifikacyjną , która w oparciu o kryteria , dokonuje przyjęć do
przedszkola oraz prowadzi stosowną dokumentację.
6. Przewodniczącym komisji jest dyrektor przedszkola.
7. Powoływana Komisja składa się :
a) dwóch nauczycieli;
b) jednego przedstawiciela Rady Rodziców;
c) jednego przedstawiciela organu prowadzącego.
8. Od decyzji Komisji rodzicom przysługuje prawo odwołania do organu prowadzącego
przedszkole.
9. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczna i Radą Rodziców , może podjąć decyzję
o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
a) systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole;
b) nieobecności dziecka ponad dwa tygodnie i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola ;
c) nieprzestrzeganie przez rodziców niniejszego statutu.
10.Wychowankowie przedszkola powinni być ubezpieczeni ( za zgoda rodziców) od
następstw nieszczęśliwych wypadków . Opłatę z tytułu ubezpieczenia uiszczają rodzice na
początku roku szkolnego.
11.W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie , bez
uprzedniego porozumienia z rodzicami.
III. Prawa i obowiązki dziecka w przedszkolu.
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka ,
a szczególności do:
2. Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego ,
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
3. Szacunku dla wszystkich jego potrzeb , życzliwego i podmiotowego traktowania.
4. Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
5. Poszanowania jego godności osobistej.
6. Poszanowania własności.
7. Opieki i ochrony.
8. Partnerskiej rozmowy na każdy temat.
9. Akceptacji jego osoby.
§ 17
1. Statut obowiązuje w równym stopniu członków społeczności przedszkolnej- nauczycieli,
rodziców, pracowników administracji i obsługi.
2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się :
a) wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń;
b) udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola.
3. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być
sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy .
6. Przedszkole może być miejscem praktyk :
a) pedagogicznych - dla studentów zakładów kształcenia nauczycieli oraz wyższych uczelni;
b) niepedagogicznych-dla uczniów szkół ponad gimnazjalnych.
7. Przedszkole może być miejscem odbywania stażu o profilu zgodnym z działalnością
przedszkola lub zbliżonym.
8. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
9. W placówce mogą działać organizacje harcerskie, których celem statutowym jest
działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktyczno-
wychowawczej i opiekuńczej placówki.
10.Zgode na podjęcie działalności przez organizacje o których mowa w pkt.9 wyraża dyrektor
placówki , po uprzednim uzgodnieniu warunków działalności oraz po uzyskaniu
pozytywnej opinii Rady Rodziców.
11. Upoważnia się dyrektora przedszkola do ogłoszenia tekstu jednolitego statutu, po trzech
jego nowelizacjach.
|