Statut Drukuj Email
sobota, 04 sierpnia 2012 17:30

Statut Gminnego Przedszkola w Rogowie:

§ 1

Gminne Przedszkole zwane dalej „ przedszkolem „ jest przedszkolem publicznym .
Siedziba przedszkola znajduje się w Rogowie , Józefów8 .
Organem prowadzącym przedszkole jest Urząd Gminy w Rogowie.
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.
Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu:
GMINNE PRZEDSZKOLE W ROGOWIE
Przedszkole używa pieczęci o treści :

GMINNE PRZEDSZKOLE

W ROGOWIE

95-063 Rogów, Józefów 8

Tel.046 874-80-95

§ 2

Celem przedszkola jest :


I. Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym.

II. Zapewnienie opieki , wychowania i uczenia się dzieci w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.

III. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom osiąganie „ gotowości szkolnej".

Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie , a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Powyższe cele są osiągane poprzez realizację zadań nastawionych na:

1a. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka poprzez:

a) organizowanie grup wg zbliżonego wieku;

b) prowadzenie pracy pedagogicznej według wybranych elementów koncepcji pedagogicznych - C. Freineta, K. Orfa, R. Labana, W.Sherborne, Metody Dobrego Startu , E. Gruszczyk-Kolczyńskiej .

1b. Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:

a) systematyczny kontakt dziecka z poradniami specjalistycznymi;

b) udział specjalistów w zebraniach z rodzicami.

1c. Umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej i etnicznej poprzez:

a) edukację regionalną;

b) organizowanie wycieczek , konkursów , uroczystości;

c) obrzędowość, logo placówki i inne.

1d. Umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości językowej:

a) rozwijanie mowy komunikatywnej;

b) wzbogacanie słownictwa;

c) oglądanie spektakli i przedstawień teatralnych;

d) konkursy.

1e. Umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości religijnej poprzez:

a) zajęcia religii.

1f. Sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola poprzez:

a) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przez nauczycieli pracujących w oddziale oraz pracowników obsługowych;

b) organizacja całodziennego pobytu zgodnie z zasadami higieny i potrzebami zdrowotnymi dziecka.

1g. Współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej poprzez:

a) systematyczne, indywidualne, grupowe kontakty z rodzicami;

b) uroczystości;

c) zajęcia otwarte;

d) gazetki , kąciki informacyjne;

e) kształcenie umiejętności , wiadomości i nawyków związanych z osiąganiem dojrzałości szkolnej.

1h. Przedszkole zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez organizowanie zajęć edukacyjnych poza godzinami pracy nauczyciela.

Budowanie u dzieci poczucia własnej wartości.

2a. Budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.

Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowuje metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:

a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;

b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa - zarówno pod względem fizycznym , jak i psychicznym;

c) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy BHP i przeciw pożarowe;

d) współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno- pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi , zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc.

Opiekę nad dzieckiem w drodze do przedszkola i z przedszkola sprawują rodzice.
Przez przyprowadzenie dziecka do przedszkola rozumie się wprowadzenie dziecka do budynku przedszkola i oddanie pod opiekę nauczycielowi placówki , zgodnie z wewnętrzną organizacja pracy.
Przez odbiór dziecka z przedszkola rozumie się oddanie przez nauczyciela dziecka rodzicom lub upoważnionej przez nich osobie pełnoletniej , zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo.
W przedszkolu może być organizowana działalność innowacyjna i eksperymentalna zgodnie z odrębnymi przepisami.
Przedszkole upowszechnia wśród dzieci wiedzę o bezpieczeństwie .
Przedszkole kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.

§ 3

I. Statut przedszkola określa kompetencje organów przedszkola , którymi są:

a) dyrektor przedszkola;

b) rada pedagogiczna;

c) rada rodziców.

Rada Pedagogiczna oraz Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności , które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.

II. Kompetencje dyrektora przedszkola

Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz.
Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych.
Koordynuje opieką nad dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi.
Sprawuje nadzór pedagogiczny , przygotowuje arkusz organizacji przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;

a) opracowuje program rozwoju przedszkola wspólnie z Rada Pedagogiczną z wykorzystaniem mierzenia wyników , mierzenia jakości pracy placówki;

b) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

c) Wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji pedagogicznych.

d) Wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli , w szczególności przez organizowanie szkoleń , narad i konferencji oraz systematyczną współpracę z placówkami doskonalenia nauczycieli.

e) We współdziałaniu z Rada Pedagogiczną , opracowuje i wdraża wewnątrzprzedszkolny system zapewniania jakości.

f) Opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego , który przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy.

g) Przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców informacje o realizacji planu nadzoru przed zakończeniem każdego roku szkolnego.

Przewodniczy Radzie Pedagogicznej i realizuje jej uchwały oraz uchwały Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących.
Wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy.
Dysponuje środkami finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
Planuje i odpowiada za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami.
Organizuje administracyjną , finansową i gospodarczą obsługę przedszkola.
Współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi.
Kieruje polityka kadrową przedszkola, zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
Przyznaje nagrody , udziela kary pracownikom , zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną.
Podejmuje decyzje o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców.
Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy , BHP , ppoż.

14.1.Zapewnia pracownikom przedszkola bezpieczne i higieniczne warunki pracy, a dzieciom bezpieczne warunki nauki przebywania w placówce i poza nią, poprzez prawidłową organizacje pracy , zajęć wychowawczo- dydaktycznych zajęć dodatkowych oraz organizowanych przez przedszkole imprez i wycieczek.

14.2.Zapewnia przestrzeganie w placówce przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydaje polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie , kontroluje ich realizację , wykonuje nakazy i decyzje wydane przez organy nadzoru nad warunkami pracy.

14.3.Utrzymuje w należytym stanie technicznym budynek przedszkola, znajdujące się w nim pomieszczenia , teren należący do przedszkola oraz urządzenia.

14.4.Kieruje pracowników na wstępne , okresowe i kontrolne badania lekarskie niezbędne z uwagi na warunki pracy oraz przechowuje stosowne orzeczenia lekarskie.

14.5.Zapewnia pierwszą pomoc w razie wypadku- apteczki pierwszej pomocy w salach zajęć , Sali gimnastycznej , w kuchni wyposażone są w niezbędne środki do jej udzielania oraz instrukcje o zasadach jej udzielania.

14.6.Zapewnia pracownikom bezpłatne szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ppoż.

14.7.Dokonuje zakupu różnych wyrobów typu stoły , krzesła , meble przedszkolne oraz pomoce dydaktyczne mające certyfikat zgodności z Polskimi Normami.

14.8.Umieszcza w widocznym miejscu wykaz telefonów alarmowych oraz instrukcji na wypadek pożaru.

14.9.Oznakowuje zgodnie z PN wyjścia i drogi ewakuacyjne w budynku przedszkola oraz zapewnia odpowiedni sprzęt gaśniczy.

14.10.Informuje pracowników o konieczności natychmiastowego powiadomienia dyrektora o wypadku dziecka, jaki zdarzył się na terenie przedszkola lub podczas zajęć organizowanych przez przedszkole poza jego terenem.

14.11.Powiadamia o wypadku dziecka ( prawnych opiekunów) w przypadku wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego powiadamia właściwego prokuratora i Kuratora Oświaty.

14.12.Powiadamia właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego o podejrzeniu zatrucia pokarmowego.

14.13.Bada okoliczności i przyczyny wypadku oraz sporządza dokumentację powypadkową. Prowadzi rejestr wypadków.

Stwarza dzieciom optymalne warunki do rozwoju.
Koordynuje współdziałania organów przedszkola , zapewnia im swobodne działanie zgodne z prawem oraz wymianę informacji między nimi.
Współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracodawców.
Administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulaminem.
Prowadzi dokumentację kancelaryjną - archiwalną i finansowa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Prowadzi działania zgodnie z Rozporządzeniem o awansie zawodowym z dn.30.08.2000r. z późn. zmianami.
Dyrektor jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły w obwodzie , której dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego , a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor, a w placówce w której nie utworzono stanowiska wicedyrektora inny nauczyciel tej placówki, wyznaczony przez organ prowadzący.
Dyrektor przedszkola podaje do publicznej wiadomości, do dnia 31 marca informacje o programie lub zestawie programów wychowania przedszkolnego , które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.
Stwarza warunki do działania w przedszkolu : wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.

III. Kompetencje Rady Pedagogicznej

Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności :

a) przygotowanie projektu Statutu przedszkola;

b) opracowanie programu rozwoju placówki;

c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich;

d) uchwalenie regulaminu Rady Pedagogicznej , regulaminu pracy ;

e) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach;

f) ustalenie organizacji doskonalenia nauczycieli.

g) podejmuje uchwałę po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców , w której ustala zestaw programów wychowania przedszkolnego.

2. Rada Pedagogiczna opiniuje:

a) przyjęcie lub skreślenie dziecka z listy przedszkolaków w trakcie roku szkolnego;

b) projekt planu finansowego , wniosków o nagrody i wyróżnienia;

c) program szkolenia pracowników;

d) organizację pracy placówki;

e) przebieg i wyniki pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi;

f) propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.

W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele przedszkola. Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach , zgodnie z harmonogramem. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział , z głosem doradczym , osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej , w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów w obecności co najmniej 1 liczby jej członków.
Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do Kuratorium Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola , dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.
Zasady Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności.
W uzasadnionych przypadkach, Rada Pedagogiczna na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców , może dokonać zmian w zestawie programów wychowania przedszkolnego z tym ,że zmiany te nie mogą nastąpić w trakcie roku szkolnego.

§ 4

Statut przedszkola określa organizacje przedszkola , z uwzględnieniem paragrafu 5-7 .
Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:

a) salę zajęć dla poszczególnych oddziałów;

b) pomieszczenia administracyjno- gospodarcze;

c) blok kuchenny;

d) szatnie dla dzieci i personelu;

e) ogród.

§ 5

Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku , z uwzględnieniem ich potrzeb , zainteresowań , uzdolnień , stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać -25.
W oddziałach integracyjnych liczba wychowanków wynosi od 15 do 20 , w tym 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
Przedszkole jest przedszkolem wieloddziałowym.
Ilość oddziałów w przedszkolu jest uzależniona od potrzeb rodziców w danym roku szkolnym.

§ 6

1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o:

a) podstawę programową wychowania przedszkolnego;

b) programy wychowania przedszkolnego wybrane przez nauczycieli z zestawów wpisanych do użytku i zatwierdzonych przez Ministra właściwego do spraw oświaty lub na podstawie programów samodzielnie opracowanych zatwierdzonych w trybie przewidzianym przepisami prawa;

c) innowacje pedagogiczne.

2. Szczegółowe zadania i sposób ich realizacji ustalany jest w planach poszczególnych oddziałów przedszkolnych.

3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

4. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być

dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić :

3-4 letnie dzieci - około 15 min.
5-6 letnie dzieci - około 30 min.

5. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.

6. Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych ( gimnastyka ogólnorozwojowa ,

zajęcia muzyczne , język angielski lub inne) - według życzenia rodziców.

6 a.Organizacja tych zajęć ma być prowadzona z uwzględnieniem w szczególności

potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.

7. Rodzaj zajęć dodatkowych , ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru

rodziców. Zajęcia te finansowane są w całości także przez rodziców.

8. Czas zajęć prowadzonych dodatkowo , w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego , nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około:

15 min dla dzieci 3-4 letnich
30 min. dla dzieci 5-6 letnich
9. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki - poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej.

10.Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.

§ 7

Przedszkole jest przedszkolem wielooddziałowym.
Ilość oddziałów jest uzależniona od ilości dzieci oraz warunków organizacyjnych.
W uzasadnionych wypadkach poszczególne oddziały mogą być zlokalizowane w różnych miejscach , jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.

§ 8

Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do dnia 30 kwietnia.
Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez Radę Pedagogiczna zatwierdza organ prowadzący przedszkole do dnia 31 maja .
W arkuszu organizacji zatwierdza się w szczególności:

a) czas pracy poszczególnych oddziałów;

b) liczbę pracowników przedszkola , w tym pracowników zajmujących kierownicze stanowiska;

c) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.

§ 9

Ramowy rozkład dnia ustalony jest przez dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne , higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia , nauczyciele , którym powierzono opiekę nad danym oddziałem , ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia , uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci.

§ 10

Przedszkole funkcjonuje cały rok.
Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora i Rady Rodziców.

2a. Terminy przerw w pracy przedszkola określa projekt organizacji na dany rok szkolny .

Przedszkole pracuje w godzinach 7:00 do 16:30 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego , określonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu .
Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej ustala się w godzinach od 8:00 do 13:00 .

5a. Dopuszcza się możliwość zmian godzin podstawy programowej w zależności od

potrzeb rodziców oraz możliwości przedszkola , jednak w czasie nie krótszym niż

5 godzin dziennie.

Przedszkole jest jednostką budżetową , której działalność finansowana jest przez :

a) Urząd Gminy w Rogowie ;

b) Rodziców w formie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.

7. Przedszkole może otrzymywać darowizny , które ewidencjonowane są zgodnie

z przepisami o gospodarce finansowej w jednostce budżetowej.

8. Wysokość opłaty stałej za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania

wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego ustala się

zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Gminy w Rogowie.

Opłata składa się z dwóch części :

opłata za przygotowanie posiłków dla dzieci korzystających z wyżywienia; opłata za wydłużony czas pobytu dziecka w przedszkolu.

9. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.

Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą Rodziców i intendentką.

a) dzieci korzystające z trzech posiłków płacą - 100% stawki żywieniowej ;

b) dzieci korzystające z dwóch posiłków płacą - 75% stawki żywieniowej;

c) dzieci korzystające z jednego posiłku płacą - 50% stawki żywieniowej.

10. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową
pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.

Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku miesiąca.
Personel bloku żywieniowego ( kucharka i pomoc kucharki) korzysta z wyżywienia nieodpłatnie na podstawie odrębnych przepisów ustalonych przez Urząd Gminy w Rogowie.

II. Kompetencje Rady Rodziców.

W przedszkolu działa Rada Rodziców , która reprezentuje ogół rodziców wychowanków.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności , w którym określa w szczególności:

a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady ;

b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów Rad.

W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu Rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału:

a) wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym;

b) w wyborach do Rady Rodziców jednego wychowanka reprezentuje jeden rodzic.

Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola, a w szczególności zaś:

c) opiniuje program rozwoju;

d) wyraża opinie na temat funkcjonowania przedszkola.

W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł . Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców.
Rada Rodziców może występować do dyrektora, innych organów przedszkola , organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
Do kompetencji Rady Rodziców należą:

a) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności wychowania;

b) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.

§ 11

I. Zakres obowiązków nauczycieli.

W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym .
Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą z godnie z obowiązującymi programami nauczania , odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
Współdziała z rodzicami ( prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców ( prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskania informacji dotyczących dziecka , jego zachowania i rozwoju.
Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania , działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących .
Czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej , realizacja jej postanowień i uchwał.
Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym , wychowawczym , kulturalnym lub rekreacyjno-sportowych.
Realizacja inny zadań zleconych przez dyrektora przedszkola , a wynikających z bieżących działalności placówki.
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu :
a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka ;

b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci ;

c) włączania ich w działalność przedszkola.

10. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej metodycznej ze strony icznej , wyspecjalizowanych

placówek i instytucji naukowo- oświatowych.

11. Nauczyciel może się ubiegać o kolejny stopień awansu zawodowego w oparciu o Rozporządzenie MENiS z dn.03.08.2000r. w sprawie uzyskiwania stopnia

zawodowego przez nauczycieli z późniejszymi zmianami.

12. Przestrzegania przepisów i zasad BHP i ppoż. w tym:

12.1.przed przystąpieniem do prowadzenia zajęć sprawdzanie miejsca w którym zajęcia mają być prowadzone - sale zajęć , salę gimnastyczną , ogród przedszkolny;

12.2.w przypadku gdy stan pomieszczeń lub urządzeń znajdujących się w pomieszczeniu lub ogrodzie , gdzie mają być prowadzone zajęcia , może stwarzać zagrożenie dla

bezpieczeństwa dzieci-nauczyciel prowadzący obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub je przerwać , wyprowadzić dzieci z pomieszczenia lub ogrodu i powiadomić o tym

niezwłocznie dyrektora przedszkola lub jego zastępcę;

12.3.nauczycielowi zabrania się pozostawiania dzieci bez nadzoru w czasie ich pobytu

w przedszkolu, podczas wycieczek , spacerów i imprez bez udziału rodziców;

12.4.w przypadku uzasadnionej konieczności wyjścia z Sali zajęć nauczyciel zobowiązany

jest zapewnić dzieciom opiekę woźnej oddziałowej;

12.5.w czasie zajęć wychowania fizycznego lub gimnastyki korekcyjnej nauczyciel

prowadzący zajęcia powinien zwrócić uwagę na stopień sprawności fizycznej

i wydolność organizmu dzieci , dobierając ćwiczenia o odpowiednim stopniu

intensywności;

12.6.organizując wycieczki poza teren przedszkola- nauczyciel ma obowiązek

zapewnienia odpowiedniej liczby opiekunów:

O 1 opiekun na 15 dzieci w przypadku wycieczek pieszych na terenie miasta;

O 1 opiekun na 10 dzieci w przypadku wycieczek wyjazdowych poza teren miasta

12.7.przed ustalonym terminem wycieczek wyjazdowych nauczyciel odpowiedzialny

za ich organizację zawiadamia KPP- wydział Ruchu Drogowego o ich terminie - celem dokonania kontroli pojazdu;

12.8.nauczyciel wyznaczony w harmonogramie wycieczek na dany rok szkolny do ich organizacji obowiązany jest prowadzić stosowną dokumentację wycieczki określoną w „ Regulaminie wycieczek";

12.9.podczas wycieczek - pieszych i wyjazdowych- nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania zasad pieszego ruchu drogowego i ponoszą pełna odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci.

Nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego spośród programów dopuszczonych do użytku szkolnego , który przedstawia Radzie Pedagogicznej.

II. Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych.

W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej , utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
Szczegółowy zakres obowiązku tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.

Zakres obowiązków na stanowisku - woźna oddziałowa.

4.1. Woźna oddziałowa bezpośrednio podlega dyrektorowi przedszkola, pośrednio nauczycielowi danego oddziału, w którym pracuje.

4.2. Ubieranie i rozbieranie dzieci , układanie do snu, pomoc przy myciu, opieka w czasie spacerów, zabaw oraz organizowaniu i prowadzeniu przez nauczycielkę zabaw i zajęć.

4.3. Pomoc przy rozdawaniu posiłków i dokarmianie dzieci.

4.4. Utrzymanie w należytym porządku podłogi, mebli , zabawek i sprzętu znajdującego

się w powierzonych pomieszczeniach, wietrzenie sal.

4.5. Pełnienie dyżurów w szatni w czasie przychodzenia i rozchodzenia dzieci.

4.6. Należyta znajomość i przestrzeganie przepisów BHP , ppoż.

4.7. Przestrzeganie dyscypliny pracy.

4.8. Udział w generalnych porządkach przedszkola.

4.9. Zawsze mieć aktualną książeczkę zdrowia.

4.10.Wykonywać inne prace zlecone przez dyrektora wynikające z organizacji i innych sytuacji.


Zakres obowiązków na stanowisku intendentki.

5.1. Intendent podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola.

5.2. Zaopatrywanie przedszkola w żywność , prowadzenie magazynu.

5.3. Nadzorowanie nad sporządzaniem posiłków i przydzielanie porcji żywieniowych dzieciom i personelowi.

5.4. Wspólne z kucharką układanie jadłospisów zgodnie z wymogami TSSE.

5.5. Prowadzenie dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

5.6. Przestrzeganie stawki żywieniowej.

5.7. Systematyczne dokonywanie rozliczeń z pieniędzy pogotowia kasowego.

5.8. Przestrzeganie dyscypliny pracy ustalonych godzin.

5.9. Posiadanie aktualnej książeczki zdrowia.

5.10.Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola

wynikających z potrzeb placówki.

5.11.Intendent ponosi odpowiedzialność materialna i pieniężną.

Zakres obowiązków kucharki.

6.1. Kucharka bezpośrednio podlega dyrektorowi przedszkola , pośrednio intendentce.

6.2. Pobieranie od intendentki artykułów i natychmiastowe kwitowanie w raportach żywieniowych.

6.3. Prowadzenie magazynu podręcznego.

6.4. Dbanie o racjonalne wykorzystanie artykułów spożywczych.

6.5. Przygotowanie na określony czas zdrowych i higienicznych posiłków.

6.6. Przestrzeganie czystości i porządku w pomieszczeniach należących do kuchni.

6.7. Codzienne przygotowanie próbek pokarmowych ze wszystkich posiłków.

6.8. W kuchni obowiązuje higieniczny i estetyczny ubiór.

6.9. Dbanie o dobrą atmosferę w kuchni.

1.10.Wspólne układanie jadłospisów z intendentką.

1.11.Informowanie na bieżąco o trudnościach i niedociągnięciach w pracy.

1.12.Przestrzeganie terminu ważności badań okresowych i posiadanie aktualnej książeczki zdrowia.

1.13.Świadome przestrzeganie przepisów BHP i przepisów przeciwpożarowych.

1.14.Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikające z potrzeb placówki.

Zakres obowiązków na stanowisku - pomoc kucharki.

7.1. Pomoc kucharza bezpośrednio podlega dyrektorowi przedszkola , pośrednio

intendentce i kucharce.

7.2. Pomaganie kucharce w przygotowywaniu posiłków.

7.3. Utrzymanie w czystości kuchni i zaplecza.

7.4. Mycie i wyparzanie naczyń.

7.5. Dbanie o powierzony sprzęt w kuchni.

7.6. Udział w generalnych porządkach w przedszkolu.

7.7. Wykonywanie innych czynności zaleconych przez dyrektora.

Zakres obowiązków na stanowisku dozorca -konserwator-pracownik

gospodarczy.

8.1. Codzienna kontrola zabezpieczeń przed pożarem , kradzieżą.

8.2. Zapobieganie uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia placówki.

8.3. Dokonywanie drobnych napraw sprzętów , zabawek , urządzeń.

8.4. Zgłaszanie dyrektorowi poważnych usterek.

8.5. Podejmowanie doraźnych , niezbędnych środków dla zabezpieczenia placówki przed wadliwym funkcjonowaniem placówki.

8.6. Alarmowanie odpowiednich służb ( pogotowia, policji) oraz dyrektora przedszkola w przypadku stanu zagrożenia zdrowia, życia czy mienia.

8.7. Zamiatanie , podlewanie odśnieżanie , posypywanie pisakiem (zależnie od potrzeb) całego terenu wokół budynku i na zewnątrz ogrodzenia.

8.8. W porze letniej skraplanie terenu placu zabaw dla dzieci.

8.9. Podlewanie i pielęgnacja roślin w ogrodzie.

8.10.Zamiatanie ( mycie) schodów wejściowych , holu, schodów do piwnicy oraz szatni

po godz.17:00.

8.11.Utrzymanie w czystości tarasów , śmietnika, schowka.

8.12.Podlewanie roślin doniczkowych w niedziele , święta , wakacje.

8.13.Sprzątanie kuchni i innych pomieszczeń w czasie pełnienia dyżuru.

8.14.Wywieszanie flagi państwowej w dniach poprzedzających święta narodowe.

8.15.Dodatkowe zakupy artykułów spożywczych oraz innych artykułów niezbędnych do

normalnego funkcjonowania przedszkola.

8.16.Przestrzeganie przepisów BHP , ppoż. oraz dyscypliny pracy.

8.17.Utrzymanie wzorowej czystości i porządku na stanowisku pracy.

8.18.Odpowiedzialność materialną za powierzone zaliczki, sprzęt , narzędzia, materiały, oszczędne gospodarowanie nimi.

8.19.Wykonywanie innych poleceń dyrektora lub samodzielnego referenta administracyjno-gospodarczych związanych z organizacją pracy w przedszkolu.

Zakres obowiązków na stanowisku pomoc nauczycielki.

9.1. Ubieranie i rozbieranie dzieci , układanie do odpoczynku , pomoc przy myciu, opieka w czasie spacerów, zabaw oraz przy organizowaniu i prowadzeniu przez nauczycielkę

zabaw i zajęć.

9.2. Pomoc przy rozdawaniu posiłków i dokarmianiu dzieci.

9.3. Utrzymywanie w należytym porządku zabawek i sprzętów dziecięcych.

9.4. Pełnienie dyżuru w szatni, zgodnie z wewnętrzną organizacją pracy.

9.5. Należyta znajomość i przestrzeganie przepisów BHP i ppoż.

9.6. Przestrzeganie dyscypliny pracy.

9.7. Przestrzeganie tajemnicy służbowej.

9.8. Posiadanie aktualnej książeczki zdrowia.

9.9. Troska o zapewnienie dzieciom jak najlepszych warunków zdrowia, bezpieczeństwa, higieny.

9.10.Troska o dobre imię przedszkola.

9.11.Wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora.

10. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

§ 12

1. W przedszkolu:

1.1. liczącym co najmniej 6 oddziałów

lub

1.2. posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach

lub

1.3. w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin codziennie , może być

utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.

2. Dyrektor przedszkola, za zgoda organu prowadzącego może utworzyć stanowisko

wicedyrektora w innych przypadkach niż określone w ust.1 , a także za zgodą organu

prowadzącego może utworzyć stanowisko kierownicze.

§ 13

1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece:

a) jednego nauczyciela w przypadku 5 godzinnego czasu pracy oddziału;

b) dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5 godzinnego czasu pracy ;

c) dwóch lub trzech nauczycieli dla oddziałów autorskich lub o innym charakterze np.:

integracyjnych, terapeutycznych;

d) lub w zależności od realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.

2. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy

wychowawczej i jej skuteczności , nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie

lata pobytu dziecka w przedszkolu.

§ 14

1. W przedszkolu można organizować oddziały integracyjne na zasadach zgodnych

z odrębnymi przepisami oraz po zabezpieczeniu organizacji i środków finansowych przez

organ prowadzący.

2. W przedszkolu z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli ze

specjalnym przygotowaniem pedagogicznym oraz specjalistów prowadzących zajęcia

rewalidacyjne.

3. W przedszkolu z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się pomoc nauczycielki.

4. W zależności od rodzaju niepełnosprawności , w tym stopnia upośledzenia umysłowego ,

dzieciom organizuje się kształcenie i wychowanie , które stosownie do potrzeb umożliwia

naukę w dostępnym dla nich zakresie oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.

5. W przedszkolu mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka do chwili podjęcia

nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio przez nauczycieli specjalistów z dzieckiem

i rodziną.

6. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka , otoczenia o potrzebie

kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania oraz potrzebie zajęć

rewalidacyjno-wychowawczych wydają zespoły działające w Poradni Psychologiczno-

Pedagogicznej.
§ 15

I. Zakres zadań nauczycieli.

1. Nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu są zobowiązaniu do współdziałania z rodzicami

w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi

indywidualnego rozwoju.

II. Nauczyciele zobowiązani są do:


1. Planowania pracy opartego na permanentnej obserwacji dziecka , jego indywidualnego

rozwoju , postępów , możliwości potrzeb i zainteresowań.

2. Plany pracy powinny być sporządzane 1 raz w miesiącu przed okresem , którego dotyczą.

3. Plany winny zawierać : cele ogólne , cele szczegółowe oraz opis sytuacji organizowanej

przez nauczyciela , sprzyjające osiąganiu celów , a także zamierzone efekty.

4. Dokumentowania w dziennikach zajęć prowadzonej pracy wychowawczo-dydaktycznej -

za jakość której odpowiada nauczyciel.

5. Pracy wychowawczo-dydaktycznej organizowanej w oparciu o organizację

uwzględniającą tzw. dzień aktywności dziecka

6. Dzień aktywności dziecka , powinien uwzględniać różnorodne formy aktywności dzieci ,

z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań.

7. W organizacji dnia aktywności należy uwzględnić potrzeby dzieci do codziennego

korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami

dostosowanymi do wieku dziecka.

8. Nauczyciel może dokonywać wyboru form organizacyjnych i metod pracy ,

uwzględniając pracę indywidualną w małych zespołach i z całą grupą oraz projektując

zadania rozwojowe z uwzględnieniem stopnia trudności , dostosowując do indywidualnych

możliwości dziecka.

8.a) stosowania twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania.

9. Prowadzenia obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb

rozwojowych dzieci, eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci oraz dokumentowanie

tych obserwacji.

10.Prowadzona obserwacja pedagogiczna jest udokumentowana na indywidualnych kartach

obserwacyjnych , na których określone są wskaźniki dotyczące rozwoju poznawczego ,

fizycznego i społecznego.

11.Na jej podstawie projektuje się dalszą pracę z dzieckiem.

12.Planowania własnego rozwoju zawodowego , systematycznego podnoszenia kwalifikacji ,

przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.

13.Dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych.

14.Troski o estetykę pomieszczeń.



III. Formy współpracy przedszkola z rodzicami.

1. Do podstawowych form współpracy należą:

a) zebrania grupowe - nie rzadziej niż 3 razy w roku;

b) konsultacje i rozmowy indywidualne z nauczycielami i dyrektorem;

c) kącik dla rodziców;

d) uroczystości przedszkolne - wg kalendarza uroczystości;

e) zajęcia otwarte - każda grupa wiekowa 1-2 razy w ciągu roku szkolnego.

2. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji , dyskusji na tematy wychowawcze

i pracy przedszkola organizowane są w przedszkolu - 2 razy do roku lub częściej na

wniosek rodziców lub nauczycieli.

3. Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na

zakończenie roku szkolnego dyplom uznania , list z podziękowaniem lub inną formę

podziękowania.

IV. Rodzice mają prawo do:

a) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale;

b) uzyskania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;

c) uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli , w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz metod udzielania dziecku pomocy;

d) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy dziecka;

e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa , rade rodziców.

V. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

a) przestrzeganie niniejszego statutu;

b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty , przybory i pomoce;

c) respektowanie uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;

d) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniając dziecku pełne bezpieczeństwo;

e) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;

f) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.

VI. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy

wychowawczej i jej skuteczności nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie

lata pobytu dziecka w przedszkolu.

§ 16


I. Wychowankowie.


1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci od 3 do 6 lat , z zastrzeżeniem punktu 3,

a w szczególnych przypadkach dzieci , które ukończyły 2,5 roku z uwzględnieniem zasad

przyjęć do przedszkola.

2. Dziecko , któremu odroczono realizacje obowiązku szkolnego może uczęszczać do

przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego , w tym roku kalendarzowym ,

w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje Poradnia

Psychologiczno- Pedagogiczna.

3. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia

Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej , określającego ich poziom rozwoju

Psychofizycznego i stan zdrowia , oraz decyzję komisji kwalifikacyjnej.

4. Obowiązkiem rocznego przygotowania objęte są dzieci , które mają ukończone 6 lat.


II. Zasady przyjęć do przedszkola.

1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.

2. Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest prawidłowo wypełniona karta zgłoszenia

dziecka i przedłożona do dyrektora przedszkola do dnia 30 kwietnia.

3. Wypełnianie i składanie kart na nowy rok szkolny obowiązuje rodziców dzieci nowo

zgłoszonych jak i uczęszczających do przedszkola.

4. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są :

a) dzieci 6-letnie

b) dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci , matek lub ojców wobec których

orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowita

niezdolność do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie

odrębnych przepisów , a także dzieci z rodzin zastępczych.

c) dzieci już uczęszczające do danego przedszkola.

d) dzieci obojga rodziców pracujących.

e) dzieci z rodzin o dochodach na jedna osobę poniżej kwoty najniższej emerytury

obwieszczonej przez prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Monitorze Polskim .

f) dzieci z rodzin wielodzietnych ( 3 i więcej dzieci).

g) dzieci nauczycieli przy równych z innymi dziećmi warunkach mają prawo pierwszeństwa.

5. W przypadku zgłoszenia większej ilości dzieci niż limit posiadanych miejsc , dyrektor

powołuje Komisje Kwalifikacyjną , która w oparciu o kryteria , dokonuje przyjęć do

przedszkola oraz prowadzi stosowną dokumentację.

6. Przewodniczącym komisji jest dyrektor przedszkola.

7. Powoływana Komisja składa się :

a) dwóch nauczycieli;

b) jednego przedstawiciela Rady Rodziców;

c) jednego przedstawiciela organu prowadzącego.

8. Od decyzji Komisji rodzicom przysługuje prawo odwołania do organu prowadzącego

przedszkole.

9. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczna i Radą Rodziców , może podjąć decyzję

o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:

a) systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole;

b) nieobecności dziecka ponad dwa tygodnie i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola ;

c) nieprzestrzeganie przez rodziców niniejszego statutu.

10.Wychowankowie przedszkola powinni być ubezpieczeni ( za zgoda rodziców) od

następstw nieszczęśliwych wypadków . Opłatę z tytułu ubezpieczenia uiszczają rodzice na

początku roku szkolnego.

11.W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie , bez

uprzedniego porozumienia z rodzicami.


III. Prawa i obowiązki dziecka w przedszkolu.

1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka ,

a szczególności do:

2. Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego ,

zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.

3. Szacunku dla wszystkich jego potrzeb , życzliwego i podmiotowego traktowania.

4. Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.

5. Poszanowania jego godności osobistej.

6. Poszanowania własności.

7. Opieki i ochrony.

8. Partnerskiej rozmowy na każdy temat.

9. Akceptacji jego osoby.


§ 17

1. Statut obowiązuje w równym stopniu członków społeczności przedszkolnej- nauczycieli,

rodziców, pracowników administracji i obsługi.

2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się :

a) wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń;

b) udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola.

3. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być

sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.

5. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy .

6. Przedszkole może być miejscem praktyk :

a) pedagogicznych - dla studentów zakładów kształcenia nauczycieli oraz wyższych uczelni;

b) niepedagogicznych-dla uczniów szkół ponad gimnazjalnych.

7. Przedszkole może być miejscem odbywania stażu o profilu zgodnym z działalnością

przedszkola lub zbliżonym.

8. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

9. W placówce mogą działać organizacje harcerskie, których celem statutowym jest

działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktyczno-

wychowawczej i opiekuńczej placówki.

10.Zgode na podjęcie działalności przez organizacje o których mowa w pkt.9 wyraża dyrektor

placówki , po uprzednim uzgodnieniu warunków działalności oraz po uzyskaniu

pozytywnej opinii Rady Rodziców.

11. Upoważnia się dyrektora przedszkola do ogłoszenia tekstu jednolitego statutu, po trzech

jego nowelizacjach.

Poprawiony: poniedziałek, 06 sierpnia 2012 14:46
 
 

gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 21 gości